Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Adviezen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
allie1982

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 21:45    Onderwerp: Adviezen Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb een dagvaarding gehad waarin ik wordt verdacht van het stelselmatig lastig vallen van mijn ex vriendin, en 1 x op haar voordeur gebonkt te hebben.
dit alles is in 2006 geweest in een tijdsbestek van 1 maand.
mijn ex vriendin heeft mij ook lastig gevallen alleen is dat nooit bezwezen doordat zij een prepaid kaartje had wat niet geregistreerd staat.
ik heb hier ook aangifte van gedaan, mijn toenmalige baas ook en mijn ouders ook.
aangezien ik dit nog nooit eerder mee heb gemaakt zou ik graag wat adviezen van jullie willen ontvangen omtrent, hoe gaat dit verder, wat voor straf kan ik krijgen, moet ik haar kosten voor advocaat enz ook betalen.

ik hoop dat iemand mij hierbij wil helpen en mij desnoods wat adviezen kan geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken de feiten natuurlijk niet, maar als jullie na het stuklopen van de relatie één maand wat onfatsoenlijk met elkaar zijn omgegaan, dan lijkt mij dat niet zo snel voldoende voor strafbare stalking (art. 285b Sr).

Als je haar bijv. echt bedreigd zou hebben, dan zou je m.i. voor die bedreiging moeten worden vervolgd. Dat is blijkbaar niet het geval, althans niet bewijsbaar. Een maand lang moeite hebben met het einde van een relatie lijkt mij niet iets voor een strafzaak.

Tenzij alleen jij denkt een relatie met haar gehad te hebben, en zij daar een heel andere mening over heeft Wink. Aan zo'n situatie moet ik denken bij stalking. Of een ex die echt langdurig en stelselmatig blijft lastigvallen.

Maar zoals gezegd, ik ken de feiten niet. En van de ernst van de feiten zal afhangen of en wat voor straf je krijgt. Haar advocaat hoef je bij mijn weten niet te betalen, of heeft zij zich gevoegd?

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wanneer moet je voorkomen en waar? Hoeveel feiten staan er op de dagvaarding?

is het een politierechter?

waarschijnlijk is het 1 feit: belaging (stalking in de volksmond), art 285b wetboek v strafrecht...

ben je al eerder voor soortgelijke feiten veroordeeld?

kosten van tegenpartij hoef je niet te betalen, alleen je eigen advocaat...ik neem aan dat je die een hebt? anders zou ik er een regelen!

check anders www.strafzaken.nl en vul je gegevens in..erg makkelijk, erg handig, binnen 5 minuten gedaan en je wordt deze week nog teruggebeld!

afhankelijk van je inkomen kun je een advocaat "op toevoeging" krijgen. DAt betekent dat je een kleine eigen bijdrage moet betalen aan je advocaat!

over straffen durf ik niks te zeggen, maar een kleine werkstraf, eventueel in combinatie met een boete (mits het feit bewezen wordt verklaard) zou in de rede kunnen liggen!

maar dat hangt dus ook van getuigenverklaringen af. Ik weet ook niet wat je zelf hebt verklaard?
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:
afhankelijk van je inkomen kun je een advocaat "op toevoeging" krijgen. DAt betekent dat je een kleine eigen bijdrage moet betalen aan je advocaat!

Bij strafzaken geldt zelfs dat in de categorie van de laagste eigen bijdrage er geen eigen bijdrage verschuldigd is.
Bekijk de homepage
allie1982

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 19:53    Onderwerp: dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste allemaal,

ontzettend bedankt voor de gegeven info.
dit is wat er op de dagvaarding staat:
aan bovengenoemde gedagvaarde persoon wordt ten laste gelegd dat:

hij in of omstreeks de periode van 1 oktober 2006 en 12 november 2006 te .... , gemeente ....., in elk geval in nederland, wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk heeft gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van .... , in elk geval die ander te dwingeniets te doen, met het oogmerk die .... , in elk geval die ander iets te dwingen iets te doen, niet te doen, te dulden en/of vrees aan te jagen.
immers heeft verdachte die .... en/of haar familie vele malen telefonisch (op diverse telefoonnummers) benaderd (ook in de late avond en nacht) en/of sms berichten gezonden en/of is meermalen althans eenmaal bij de woning van .... langsgegaan en heeft daar op de voordeur gebonkt.
art 285b lid 1 wetboek strafrecht.

hoop dat dit iets duidelijker is.
ik heb geen advocaat nog, had gisteren een advocaat en die vroeg 1500 euro voor de zaak.
dat leek mij erg veel.
ik moet voor de politierechter komen.
ben overigens nog nooit in aanraking gekomen met politie of justitie.
heeft iemand enig idee wat voor straf er geeist kan worden als ik op basis van bovengenoemde punten vervolgd zou worden?

alvast hartelijk dank.
quinty

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de dagvaarding bestaat zoals ik dacht uit 1 feit. Het gaat om belaging (stalking)! Op zichzelf geeft dat geen nieuwe informatie.

En voor wat betreft de straf: het is moeilijk te beoordelen, ik heb geen kennis van de dossierstukken. Ik weet ook niet hoeveel getuigenverklaringen er zijn en wat zij precies hebben verklaard! Dat is namelijk erg van belang in deze zaak!

en tja, 1500 euro voor een politierechter is niet extreem veel...zoals gezegd, afhankelijk van je inkomen kom je in aanmerking voor een toevoeging.

Je kunt ook je eigen verdediging voeren, maar ik raad het je niet aan.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2008 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allie, in principe heb je geen advocaat nodig, maar een advocaat inschakelen kan wel verstandig zijn. Je kunt ook zelf gaan en als er een veroordeling zou volgen alsnog een advocaat inschakelen voor de procedure in hoger beroep.

Zoals Quinty al schreef kun je afhankelijk van je inkomen en vermogen in aanmerking komen voor een toevoeging. Welke eigen bijdrage in jouw geval zal gelden kun je nagaan via www.rvr.org

Die 1500 euro vind ik zelf namelijk wél redelijk veel.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2008 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het nogal wat om tegen iemand wegens het plegen van telefoontjes naar zijn recente ex een strafvervolging in te stellen. Het lijkt mij niet dat art. 285b Sr hiervoor was bedoeld. Strikt genomen valt de gedraging misschien wel onder het artikel (daarvoor is het voldoende dat de mate van bellen en sms'en onrechtmatig is), maar de opportuniteit van deze vervolging vermag ik niet in te zien.

De tenlastelegging laat zich niet uit over de inhoud van de telefoontjes of smsjes, dus het gaat de OvJ puur om het feit dat er gebeld en gesms't is.

Ik vraag me wel af hoe het dwingen of vrees aanjagen uit de feitelijke omschrijving (het deel volgend op "immers") zou moeten volgen. Dat is volgens mij wel nodig.

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2008 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gister ben ik wederom gebeld door de advocaat en heb hem verteld dat ik die €1500,- te veel vond, nu kwam hij met een voorstel om de hele zaak te behandelen voor €750,- ex btw.
Ik ben hierop in gegaan, hij vertelde mij dat als ik niet veroordeeld wordt dat ik dan het hele bedrag vergoed kreeg.
Hij zou de stukken opvragen en bekijken en dan samen naar de dagvaarding.

Ik wacht het af, maar uit jullie reacties maak ik een klein beetje op dat ik me geen ernstige zorgen hoef te maken.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2008 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je advocaat, of bedoel je officier van justitie?

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de advocaat wil de hele zaak behandelen voor 750 ex btw.
als ik word vrijgesproken dan hanteert hij een bedrag van 1450 ex btw.
wat hij hiermee bedoeld snap ik niet zo, misschien dat jullie wat meer duidelijkheid hierover kunnen geven.
quinty

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lijkt op een verkapt no cure no pay....

als je integraal wordt vrijgesproken kun je die kosten terugkrijgen. 591a SV

als je een toevoeging hebt, kun je je eigen bijdrage terugkrijgen!

en vraag je advocaat gewoon wat ie bedoelt:)
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, ik zie nu dat ik verkeerd heb gelezen. Ik dacht dat 1500 euro een schikkingsvoorstel van de OvJ was.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allie1982 schreef:
de advocaat wil de hele zaak behandelen voor 750 ex btw.
als ik word vrijgesproken dan hanteert hij een bedrag van 1450 ex btw.
wat hij hiermee bedoeld snap ik niet zo, misschien dat jullie wat meer duidelijkheid hierover kunnen geven.

Als hij dat zo wil doen, dan lijkt dat volgens de regels van de Orde wel te mogen (zie deze link), maar helemaal fris vind ik het niet, om meerdere redenen.
Echter, als jij toch met die regeling accoord zou gaan, zet de afspraken dan op papier en zet er de voorwaarde bij dat je die € 1.450,- ex BTW alleen hoeft te betalen wanneer dit bedrag in het kader van een 591/591a Sv-procedure ook daadwerkelijk door de Rechtbank aan jou wordt toegewezen en dat daarbij de kosten voor het indienen van zo'n verzoekschrift ook niet door jou hoeven te worden betaald.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds