|
|
| Auteur |
Bericht |
FireFly
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 21:11 Onderwerp: Verloning lager dan contracturen. |
|
|
Hallo allemaal,
Bij deze wil ik jullie om informatie/advies vragen. Ik zal proberen hieronder een zo volledig mogelijk beeld te scheppen van mijn huidige situatie:
Sinds 16 juli 2007 werk ik bij mijn huidige werkgever. Op 16 januari 2007 liep mijn eerste arbeidsovereenkomst af. Dit was een overeenkomst voor 12,5 uur per week. Hoewel ik geen papieren versie van de tweede overeenkomst, tot nu toe, heb ontvangen, heb ik mijn werkzaamheden, zonder tegenspraak, voortgezet. Dat heeft er dus voor gezorgd dat ik een tweede contract voor zes maanden heb gekregen, wederom voor 12,5 uur per week.
Al voor 16 januari (dus voordat mijn werkgever mij een, stilzwijgende, verlenging van mijn arbeidsovereenkomst gaf) heb ik aangegeven dat ik vanaf 4 februari twee dagen laat vrij ben (aangezien ik colleges heb op late tijden.) Mijn werkgever heeft toegezegd naar een andere locatie te zoeken, zodat ik mijn werkzaamheden kan voortzetten. Mijns inziens heeft hij daar ook ruimschoots de tijd voor gehad (ruim een maand).
Inmiddels is het 4 februari geweest, en werk ik nog steeds op dezelfde locatie. Omdat ik daar niet altijd op tijd kan zijn, werk ik niet de 12,5 uur per week die in mijn overeenkomst staan. Ik wil deze 12,5 uur per week echter wel graag werken.
Ik ben van mening dat ik recht heb op de uitbetaling van mijn contracturen. Mijn werkgever, inmiddels een beetje boos, zegt dit te weigeren. Zeker weten doe ik dat nog niet, omdat er sindsdien nog geen betaling is geweest.
De grote vraag aan jullie: Is het mijn eigen schuld dat ik niet aan mijn contracturen toekom? Ondanks de toezegging van mijn werkgever om mij op een andere locatie te plaatsen en mijn wil om te werken?
Of moet mijn werkgever gewoon mijn contracturen betalen, aangezien zij ruimschoots de tijd hebben gehad om vervangend werk te zoeken en mij, ondanks dat ze wisten dat ik op deze locatie minder zou kunnen werken, toch een nieuw contract van 12,5 uur per week hebben aangeboden?
Ik kom er even niet meer uit, zouden jullie mij op het, volgens jullie, juiste spoor willen zetten?
Alvast bedankt! |
|
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:41 Onderwerp: Re: Verloning lager dan contracturen. |
|
|
| FireFly schreef: | | Al voor 16 januari (dus voordat mijn werkgever mij een, stilzwijgende, verlenging van mijn arbeidsovereenkomst gaf) heb ik aangegeven dat ik vanaf 4 februari twee dagen laat vrij ben (aangezien ik colleges heb op late tijden.) | Dat je niet kunt werken op de overeengekomen tijden heeft dus een oorzaak die niet in beginsel voor rekening van werkgever dient te komen. Dit is dus voor jouw rekening.
| FireFly schreef: | | Mijn werkgever heeft toegezegd naar een andere locatie te zoeken, ... |
| FireFly schreef: | | Ondanks de toezegging van mijn werkgever om mij op een andere locatie te plaatsen |
Zoeken en plaatsen zijn twee verschillende dingen. De vraag is dus of je werkgever heeft gezocht en of ie mogelijkheden heeft om je elders te plaatsen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: zo 17 feb 2008 9:57 Onderwerp: |
|
|
De werkgever bepaalt in principe de werktijden. Je hebt dus niet zonder meer het recht om niet te hoeven werken op dagen die je niet uitkomen. De werkgever dient zich wel in te spannen om rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. Indien er echter geen ander werk is op andere tijden of op een andere lokatie dan heb je geen recht op doorbetaling, wellicht kun je vakantie opnemen.
Indien er afwijkende afspraken of toezeggingen door de werkgever zijn gemaakt ligt dit anders, maar dat blijkt nogal dubieus in deze casus. |
|
|
|
|
 |
FireFly
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 0:37 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik me dan nog afvraag:
De werkgever wist van te voren dat ik twee dagen niet kon werken op de locatie waar ik nu werk, toch geeft mijn werkgever mij een nieuw contract. Kan ik daar niets mee? |
|
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 1:23 Onderwerp: |
|
|
Daar kun je inderdaad nu niets mee. Je houdt er echter wel een aanspraak op tewerkstelling over als je die avonden weer beschikbaar bent. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
|
 |
|
|