|
Auteur |
Bericht |
BrianJeffrey
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 13:05 Onderwerp: Incident Portiers uitgaansgelegenheid! |
|
|
uitgaansgelegenheid!
Als volgt.
Zaterdag jongstleden!
16-02-08
---
Tijdens het stappen is er een incident geweest!. Rond 23:30 uur besloten we weg te gaan uit de discotheek Incasa in Leiden!. Toen ik met een vriend in de gang stond viel mij een vitrine op met een gat erin!..uit nieuwsgierigheid zijn we wezen kijken en op het moment dat ik eraan zat brak het glas in stukken en werd ik vrij serieus verwond aan mijn hand omdat een stuk glas in mijn hand viel en op 2 plekken serieus hevig begon te bloeden. Op het zelfde moment kwamen er 2 "uitsmijters" aan die ons beet grepen en beschuldigde van vandalisme dmv. inslaan van een vitrine om wat er in lag te stelen. De inhoud was niet meer dan een paar aanstekers DANSSALONINCASA.nl !.. Hun toon en houding was als zeer dreigend te noemen en ik en mijn kameraad voelde zich zeer bedreigd en geïntimideerd!. Op dat moment werden we in de gang gezet en mochten we niet weg, terwijl het bloed bleef stromen en ik medische hulp vroeg vanwege mijn hand en er lag een aanzienlijke plas bloed op de grond werd dat alsnog geweigerd!.
-----
Terwijl we daar stonden begon 1 van de uitsmijters te roepen "JULLIE MOET BETALEN ANDERS LATEN WE JULLIE NIET GAAN", Terwijl ik ruim daarvoor nog zei dat ik de schade wil regelen door middel van verzekering etc. Toen werd er naar de bewakings-beelden gekeken door de "vermoedelijk" bedrijfsleider. En die riep mij naar binnen in een kamer waar de beelden werden opgenomen, ik zag de beelden en kon niet meer constateren dat het niet opzettelijk was, en ik herhaalde nogmaals dat ik gegevens achterliet en na het weekend de schade kwam regelen. Waardoor ik mijn rijbewijs achterliet in veronderstelling dat er een kopie van gemaakt zou worden en omdat ik nog steeds vrij hevig bloede vroeg ik om er vaart achter te zetten omdat ik mijn hand wou laten behandelen. Ik verliet de kamer, en mijn rijbewijs lag nog in het kamertje.
----
"getuigenis kameraad vervolg verhaal"
Op dat moment werd ik een kamer in geroepen om de beelden te zien en werd ik beetgepakt bij mijn hoofd en werd op het beeld gedrukt met mijn gezicht en de uitsmijter zei "KEN JE HET ZIEN" en de bedrijfsleider vroeg "HOEVEEL GELD HEB JE BIJ JE" en hij sommeerde mij dat ik gelijk moest betalen, waarop hij vroeg naar een legitimatiebewijs en bankpas. Bij het tonen werd het afgepakt, waarop ik zei Ik heb me bankpas nodig omdat ik rekeningen etc. moet betalen. "nou dan heb je maar pech" was het antwoord. Waarop ik een briefje kreeg met een telefoon nummer dat ik maandag mocht bellen na 12 uur om het af te handelen en de woorden "JULLIE KRIJGEN ALLES PAS TERUG ALS ER IS BETAALD"
----
Daarna mochten wij gaan en zijn we naar het LUMC gegaan in leiden om mij te behandelen aan mijn hand. Dit was rond 1:45 - 2:00. Omdat ik onmogelijk auto kon rijden, moesten we te voet naar het ziekenhuis wat ons 15-20 minuten extra tijd koste.Ondertussen verliesde ik minder maar nog steeds bloed.
---
De aankomende maandag is er verschillende keren gebeld naar het nummer, en de nummer(s) die op de website staan aangegeven maar geen gehoor. De moeder van mijn kameraad had de zelfde avond nog contact met de Politie betreffende het feit dat onze Legitimatiebewijzen, Rijbewijs en een bankpas is onrechtmatig is ingenomen want een paspoort en identiteitskaart zijn en blijven eigendom van de staat en mogen niet worden ingenomen door beveiligingspersoneel.
De maandag avond zijn we naar het politiebureau geweest vanwege wat er gebeurd is. Daar hebben we de hoofd horeca gesproken van die avond en was hoogte gebracht wat er heeft voorgespeeld en heeft de club een flinke uitbrander gegeven over wat er gebeurd is. De agent in kwestie heeft ook geprobeerd de club te pakken te krijgen via de telefoon en heeft ook niemand aan de lijn gehad. En zou proberen onze legitimatiebewijzen te krijgen.
Wat kunnen wij doen tegen deze club of staan wij machteloos.
Korte samenvatting.
Er sneuvelt een ruit, raak gewond en ik vertel de portiers dat ik de schade wil regelen. Dan worden wij 1 voor 1 een kamer in geroepen om te kijken naar de beelden waar 1 van ons stevig word beetgepakt en word gechanteerd als het waren om te betalen omdat we anders niet weg mochten soort van vrijheidsberoving vind ik zelf. De hele avond is mij medische hulp geweigerd ookal bloede mijn hand hevig en er lagen stukken huid af omdat het glas gewoon door mijn hand heeft gesneden. En op het ziekenhuis werd mij verteld dat ik van geluk mag spreken dat er geen pezen zijn geraakt.
Mijn vraag is
Is het mogelijk om stappen te ondernemen tegen de club of staan wij machteloos!
Alvast bedankt
Brian en Jeffrey |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 9:54 Onderwerp: |
|
|
Het feit dat je naar de politie bent gegaan om je onrechtmatig ingenomen spullen terug te krijgen is al een goede stap. Je kunt hiernaast bij de politie (maar dat heb je dan waarschijnlijk al gedaan) gewoon in zijn algemeenheid aangifte doen van hetgeen zich heeft afgespeeld. Wanneer je e.e.a. uitvoerig uit de doeken doet kan de politie bepalen of en aan welke strafbare feiten de beveiligingsbeambten en bedrijfsleider zich schuldig hebben gemaakt. Vraag of je op de hoogte wordt gehouden van de vervolgacties die de politie neemt. Dit is het strafrechtelijke gedeelte.
Dan civielrechtelijk: Ik vraag me af of je nog extra schade hebt opgelopen doordat je je hand niet direct kon laten behandelen vanwege het beletten hiervan door het clubpersoneel. Wanneer je bepaalde schade aannemelijk kan maken waarbij het zo is dat er onder meer causaal verband aangetoond moet worden tussen het een paar uur later pas behandelen van de wond en de schade die daardoor is geleden kun je een vordering tot schadevergoeding op grond van onrechtmatige daad instellen. Er kan ook andere schade worden geleden (kosten die je moet maken doordat er spullen zijn ingenomen, moeite die je moet nemen om die spullen terug te krijgen...) Welke schade hieronder valt en hoe deze het beste is vast te stellen is een vraag waar ik nog niet aan toe ben.
Ik zou hopen dat de politie je spullen terugkrijgt voor je, anders moet je dit wellicht regelen via de rechter (dus een rechtsvordering 3:296 instellen). Wanneer je sowieso een vordering ogv onrechtmatige daad in wilt stellen kan dit denk ik in één keer, dus met één dagvaarding. |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 12:06 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Ik zou hopen dat de politie je spullen terugkrijgt voor je, anders moet je dit wellicht regelen via de rechter (dus een rechtsvordering 3:296 instellen). Wanneer je sowieso een vordering ogv onrechtmatige daad in wilt stellen kan dit denk ik in één keer, dus met één dagvaarding. |
3:296 BW is hier -lijkt mij- niet van toepassing, dat is namelijk een vordering tot nakoming. Hier lijkt mij een dergelijke overeenkomst niet heel makkelijk aan te tonen.
Ik zou gaan voor een vordering ex 5:2 BW (revindicatie) omdat de ander jouw goederen onrechtmatig onder zich lijkt te houden. Je bent nl nog steeds eigenaar van die goederen, hij kan er bijv ter identificatie een kopie van maken. Die goederen mag hij echter (voor zover ik weet) niet onder zich houden. Zoals gezegd, een kopie van een identificatiebewijs lijkt mij afdoende voor afhandeling van de schade. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 12:15 Onderwerp: |
|
|
Een paspoort revindiceren lijkt me lastig  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
GJudge
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 13:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een paspoort revindiceren lijkt me lastig  |
Waarom? Het is toch gewoon je eigendom? Ik dacht niet dat het aan de staat oid toebehoorde, maar gewoon aan degene van wie het is. Dus motiveert u uw standpunt nader, GJudge snapt het niet meer  _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 13:39 Onderwerp: |
|
|
Zie de laatste bladzijde van je paspoort: het blijft eigendom van de staat, degene "wiens" paspoort het is, is houder. |
|
|
|
 |
GJudge
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 13:53 Onderwerp: |
|
|
arizona schreef: | Zie de laatste bladzijde van je paspoort: het blijft eigendom van de staat, degene "wiens" paspoort het is, is houder. |
Aah kijk, daar zat mn denkfout Alleen op mijn rijbewijs (zo'n kaart formaat creditcard) zie ik niet zoiets staan, maar dat zal dan ook wel zo zijn?
Maar in ieder geval: het innemen lijkt mij sowieso onrechtmatig. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 14:17 Onderwerp: |
|
|
Beste GJudge,
Hoe kom je erbij dat art. 3:296 BW alleen maar een vordering tot nakoming zou inhouden? Dat is volstrekt onjuist, want met dit artikel heb je tal van andere mogelijkheden die vooral samenhangen met de onrechtmatige daad. Het kan o.a. worden gezien als een rechtsvordering tot een verbod op elk onrechtmatig gedrag, dan wel tot opheffing van elke onrechtmatige toestand. (zoals in casu dus het geval is!). Mijn advies is een veroordeling tot opheffing van de onrechtmatige toestand zien te krijgen met verbeurte van een dwangsom. Je goederen heb je zo terug![/quote] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 15:11 Onderwerp: |
|
|
Art. 3:296 BW kan inderdaad gebruikt worden om een gebod tot opheffing van een onrechtmatige toestand te vorderen, maar je moet dan nog wel onderbouwen waarom er een onrechtmatige toestand is.
Zelfs als we aannemen dat het afpakken van het paspoort onrechtmatig was (en niet min of meer vrijwillig gebeurde), dan is die onrechtmatige daad nog geen grond voor het onrechtmatig zijn van de huidige toestand. En op basis van art. 3:296 BW kun je niet vorderen dat een onrechtmatige daad wordt ongedaan gemaakt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 15:24 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens is dat niet helemaal juist. Puur het feit dat de paspoorten afgepakt zijn (en tot nu toe nog steeds in bezit zijn van een stelletje uitsmijters) is onrechtmatig. En die onrechtmatige toestand duurt nog steeds voort, deze stopt niet na het in bezit nemen van die paspoorten. Het tonen was wellicht vrijwillig (al dan niet onder druk), maar het afpakken/afgeven en vervolgens houden van de paspoorten uiteraard niet. Dit heet dan altijd nog verduistering (art. 321 Sr.) en levert gewoon een onrechtmatige daad op, hoe je het ook wendt of keert. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 15:36 Onderwerp: |
|
|
Die onrechtmatige daad duurt niet meer voort.
Als ik jouw fiets steel, is dat een onrechtmatige daad. Op grond van die onrechtmatige daad kun je echter niet je fiets terugvorderen. Je kunt mij wel verbieden je fiets nog eens te stelen, maar daar krijg je de fiets niet mee terug.
Een revindicatie werkt uiteraard wel.
Quote: | En die onrechtmatige toestand duurt nog steeds voort, deze stopt niet na het in bezit nemen van die paspoorten. |
Wat is dan de grond voor die onrechtmatige toestand?
Verduistering is het niet, want er is m.i. geen sprake van zich toeëigenen. Maar zelfs als het wel verduistering was, geeft dat slechts de onrechtmatigheid van het onder zich nemen van het paspoort. Het onder zich houden is niet onrechtmatig op grond van art. 321 Sr.
Als ik jouw band leegprik, is het leegprikken een onrechtmatige daad. De fiets met een platte band geeft echter geen voortdurende onrechtmatige toestand. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RPRN
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 15:44 Onderwerp: |
|
|
Dus m.a.w. is het nu nog steeds houden van de paspoorten i.c. rechtmatig? Eigenlijk best ingewikkeld, maar er moet vast wel een manier zijn om die paspoorten via het recht terug te krijgen. Revindicatie zou kunnen, maar zoals eerder gezegd zijn er twijfels bij de eigendom.
Even off topic: Zou graag jou mening hebben over een zaak die in mijn eigen situatie loopt. (CIVIEL RECHT forum, Titel: Wanprestatie?) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 21 feb 2008 0:02 Onderwerp: |
|
|
RPRN schreef: | Dus m.a.w. is het nu nog steeds houden van de paspoorten i.c. rechtmatig? |
Op grond van art. 5 Paspoortwet is een ieder die in het bezit is van een reisdocument dat niet op zijn naam is gesteld, verplicht het document onverwijld ter beschikking te stellen van een tot inhouding bevoegde autoriteit. In termen van onrechtmatigheid zou je denk ik kunnen stellen dat het voorhanden hebben (en houden) van zo'n paspoort onrechtmatig is jegens de staat.
De Paspoortwet spreekt van het in "bezit" hebben van een paspoort door de houder. Het begrip houder is hier in ieder geval niet hetzelfde als het goederenrechtelijke begrip houder. Volgens art. 1 sub e Paspoortwet is de houder degene op wiens naam het reisdocument is gesteld.
Ik vraag me af of je "bezit" wel goederenrechtelijk uit moet leggen. Heeft de (paspoortwet-)houder van een paspoort het paspoort in zijn (goedenrechtelijke) bezit? Of houdt hij voor de Staat?
Als de houder van een paspoort de goederenrechtelijke bezitter is, kan hij op grond van art. 3:125 jo. 5:2 BW revindiceren.
Onrechtmatige daad lijkt mij in het algemeen niet de meest geschikte rechtsgrond om terugvordering te vorderen. Toch is het wel mogelijk, nl. door schadevergoeding te vorderen in de vorm van herstel in de oude toestand (art. 6:103 BW). Dus mijn voorbeeld hierboven verdient aanvulling: als ik je band leegprik, kun je de rechter vragen jou schadevergoeding toe te kennen in de vorm van een veroordeling van mij tot het plakken van jouw band. De rechter hoeft zo'n vordering echter niet toe te wijzen.
Maar houdt de (paspoortwet-)houder van een paspoort het paspoort nu voor zichzelf of voor de Staat? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|