|
Auteur |
Bericht |
Selene
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 12:16 Onderwerp: Is het zeker dat ik erf? |
|
|
Hallo,
ik zit met een vraag over een situatie waarvan ik zeker weet dat ik niet uniek ben.
Helaas is het ook in mijn familie zo dat we helaas niet met z'n allen door één deur kunnen. Een paar jaar geleden is dat enorm geëscaleerd en heeft geleid tot een breuk tussen mij en mijn ouders. Ik heb nog 2 broers en 1 zus. Eén van mijn broers heeft ook met onze ouders gebroken.
Met onze ander broer en zus hebben we ook geen contact meer. Zij hebben nog wel volledig contact met mijn ouders.
Nu zijn mijn ouders al aardig op leeftijd en het moment zal eens komen dat zij komen te overlijden. Zij zijn in het bezit van een eigen huis (en uiteraard een aantal andere aardse goederen).
Het klinkt misschien hard maar ik ben na hun overlijden slechts geïnteresseerd in het kindsdeel waar ik meen recht op te hebben.
Vraag is nu dus: is mijn erfenis zeker? Moet ik misschien actie ondernemen om mijn deel van de erfenis zeker te stellen?
Ik hoop dat iemand met een soortgelijke ervaring wil reageren zodat ik kan leren uit de opgedane ervaring(en).
Misschien is er een jurist(e) met expertise op dit vlak die kan adviseren.
Ik wacht in spanning af. Bij voorbaat dank.
Groeten,
Selene. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 12:20 Onderwerp: |
|
|
Als je wordt onterfd kun je een beroep doen op je legitieme portie. Dat komt ongeveer neer op een half kindsdeel.
Het heeft geen zin om nu juridische acties te ondernemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 18:23 Onderwerp: Re: Is het zeker dat ik erf? |
|
|
Selene schreef: | Moet ik misschien actie ondernemen om mijn deel van de erfenis zeker te stellen?
Groeten,
Selene. |
Met je ouders in het reine komen wellicht? :X |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 20:43 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof niet dat Selene voor dat soort advies op RF post.. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 23:35 Onderwerp: |
|
|
Nou ja, andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. In die zin is slijmen het enige  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 12:00 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Ik geloof niet dat Selene voor dat soort advies op RF post.. |
Dat zal best Maar ik ben dan misschien een iets te eerlijk persoon...Wil je niks van de warme hand, dan heb je er ook vrede mee te hebben dat je van de koude hand niets krijgt.
Ik geloof in die zin misschien (nog) niet dat mijn toekomst zou bestaan in het adviseren aan mensen die met hun gedachtengang neigen naar het
in mijn eigen ogen misbruiken van juridische (on)mogelijkheden
Maar vooruit, dat hoort misschien in een ander, meer filosofisch draadje[/i] |
|
|
|
 |
Selene
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 17:05 Onderwerp: Is het zeker dat ik erf? |
|
|
Bedankt voor de reacties tot dusver maar het heeft weinig zin "diepzinnige" of "filosofische" adviezen te geven als je de voorgeschiedenis niet kent.
Groetjes,
Selene. |
|
|
|
 |
Patricia20
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 554
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 13:49 Onderwerp: |
|
|
Selene hebben je ouders een testament? _________________ Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog. |
|
|
|
 |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 22:59 Onderwerp: |
|
|
Gaat het met het testament niet op hetzelfde neerkomen als Bona Fides zegt? Je kunt in een testament wel iemand onterven (hoewel het niet handig is naar mijn idee) je kunt altijd jezelf beroepen op je legitieme portie. Lijkt me verstandiger dat je dat dan in je testament regelt.
Tenzei het misschien gaat om een ouder testament waarin ze nog volledig haar gehele kindsdeel erft, maar dat lijkt me alleen mogelijk als de ouders het testament niet aangepast hebben. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 23:04 Onderwerp: |
|
|
Als de ouders geen testament hebben, erft Selene een kindsdeel. Als de ouders wel een testament hebben, en daarin Selene onterven, dan erft ze niets maar kan ze wel een beroep doen op de legitieme portie (wat min of meer neerkomt op de helft van een kindsdeel). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 23:09 Onderwerp: |
|
|
Shoot.. je hebt gelijk, die heb ik over het hoofd gezien  |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 23:14 Onderwerp: |
|
|
Maar of de ouders een testament hebben en wat de inhoud daarvan is, dat zal pas kenbaar worden na het overlijden. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
bessems
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 14:03 Onderwerp: beroep doen op legitieme portie |
|
|
Hallo,
mijn moeder is vorig jaar overleden, nadat wij al enige tijd geen contact meer hadden. Zij heeft mij uitgesloten als erfgenaam. Mijn broertje en haar "nieuwe man" zijn haar erfgenamen. Ik zou beroep kunnen doen op de legitieme portie. Daarover twee vragen... bij wie moet ik dit kenbaar maken, bij de notaris waar haar testament is opgemaakt? En hoe ziet zo'n brief eruit, heeft er iemand een voorbeeld dat ik zou kunnen gebruiken? Alvast bedankt!
(selene, ik ben erg blij dat ik mijn moeder op haar sterfbed nog een paar keer heb kunnen zien, ook na wat er vroeger gebeurd is. Ik heb gedaan wat goed was. Je kunt alleen maar spijt krijgen van de dingen die je niet doet, niet van de dingen die je wel doet, succes) |
|
|
|
 |
|