|
Auteur |
Bericht |
Johnny84
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 15 feb 2008 16:12 Onderwerp: Nederlands huwelijksvermogensrecht |
|
|
Beste Nederlandse collega's,
Als Belg zou ik graag te weten komen of het in NL mogelijk is om een huwelijkscontract scheiding van goederen nadien aan te vullen met een beperkt en accessoir gemeenschappelijk vermogen, dat zou bestaan uit 1 onroerend goed, ingebracht door één van de echtgenoten. Graag verneem ik van jullie ook de procedure van zo'n wijziging huwelijkse voorwaarden.
Hartelijk dank,
een zuiderbuur.
(de volledige casus is als volgt: 2 Nederlandse echtgenoten hebben een huwelijkscontract volgens Nederlands recht afgesloten voor een Nederlandse notaris. Ze hebben nu een huis in België gekocht, waarin ze gaan wonen, en ze wensen dat goed in te brengen in een beperkte huwelijksgemeenschap, en dit door toedoen van een Belgische notaris - volgens het IPR zou deze wijzigingsprocedure volgens Nederlands recht beoordeeld moeten worden - doch verbeter mij indien ik verkeerd zou zitten, vandaar mijn vraag) |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 21:17 Onderwerp: |
|
|
Ik ga alleen in op het Nederlandse recht (dus niet op de internationale aspecten van de casus). Uit de casus maak ik op dat de echtgenoten bij het aangaan van het huwelijk huwelijkse voorwaarden hebben afgesloten. Om staande huwelijk (dus tijdens het huwelijk) de huwelijkse voorwaarden te wijzigen (of voor 't eerst te kunnen opstellen) moet in Nederland toestemming van de Rechtbank worden verkregen. De achterliggende gedachte is dan dat gecontroleerd wordt of de voorwaarden worden opgesteld met het doel bepaalde schuldeisers te benadelen. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 22:32 Onderwerp: |
|
|
Als de goedkeuring is verkregen, zal er eventueel nog een verdeling moeten plaatsvinden van het vermogen wat gemeenschapsvermogen was en nu privé-vermogen moet zijn.
Ook in kan weinig zeggen over de internationale aspecten van een dergelijke casus. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|