|
Auteur |
Bericht |
felice
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 14:53 Onderwerp: samenwonen met schulden. |
|
|
hallo hallo,
hier een wat ingewikkelde vraag. ik doe zelf ook rechten maar nog maar 1e jaars en kan hier geen wijs uit worden.
het betreft:
mijn moeder wil gaan samenwonen met haar zus.
beiden zijn 65+ en ontvangen een rente.
mijn moeder heeft door haar echtscheiding met haar ex-man een flinke schuld opgelopen waardoor beslag is gelegd op haar inkomen.
mijn moeder betaald dus iedere maand een bepaald bedrag aan de deurwaarder (volgens mij, of iemand die het door betaald aan haar ex-man).
de hoogte van het bedrag is afhankelijk van haar maandelijks inkomen.
nu mijn vraag: word het inkomen van haar zus bij haar inkomen opgeteld als ze gaan samenwonen? Oftewel zal haar zus ook mijn moeders schulden gaan afbetalen?
Dit is zover ik weet namelijk wel het geval als twee partners gaan samenwonen. in 2007 was het bij bloedverwanten nog niet het geval maar vanaf 2008 is daar weer iets in verandert.
alvast bedankt voor wat opheldering.
groetjes, felice |
|
|
|
 |
ERF1
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 18:23 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Als twee mensen gaan samenwonen, wordt de beslagvrije voet aangepast. De reden hiervoor is, is dat jouw moeder dan de kosten van levensonderhoud kan delen.
Beslagvrije voet = bijstandsnorm alleenstaande die de kosten kan delen + verhoging woonkosten (gedeeld) + verhoging ziektekosten.
Jouw tante gaat in principe niet de schulden van jouw moeder aflossen. Echter denk ik wel dat je moeder erop achteruit zal gaan. Ik zou je adviseren om zowel de beslagvrije voet te berekenen van een alleenstaande als die van samenwonend.
Zie art. 475 Rv voor beslagvrije voet.
Groetjes |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 20:55 Onderwerp: |
|
|
Artikel 475
Quote: | 1.
Het beslag op vorderingen die de geëxecuteerde op derden mocht hebben of uit een ten tijde van het beslag reeds bestaande rechtsverhouding rechtstreeks zal verkrijgen, en op hem toebehorende roerende zaken die onder derden mochten berusten en geen registergoederen zijn, geschiedt bij een exploit van een deurwaarder dat, behalve de gewone formaliteiten, op straffe van nietigheid inhoudt:
a.
een bevel aan de derde om het verschuldigde of de zaken onder zich te houden op straffe van onwaarde van elke in weerwil van het beslag gedane betaling of afgifte;
b.
een vermelding van de naam, voornaam en woonplaats van de executant en de naam en woonplaats van de geëxecuteerde;
c.
een vermelding van de titel uit hoofde waarvan het beslag wordt gelegd, en een opgave van hetgeen de geëxecuteerde krachtens deze titel aan de executant verschuldigd is;
d.
een keuze van woonplaats ten kantore van de deurwaarder.
2.
De deurwaarder laat aan de derde-beslagene afschrift van het beslagexploit en van de executoriale titel uit hoofde waarvan het beslag wordt gelegd, alsmede een formulier in tweevoud volgens een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen model, waarop de verklaring bedoeld in artikel 476b kan worden gedaan.
|
Voor de beslagvrije voet zie ook hier _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 21:22 Onderwerp: |
|
|
@ ERF1 bedoelde je artikel 475c en/of d?
@ felice zie hier voor het artikel.
Vul bij ‘in de tekst’ ‘beslagvrije voet’ in en bij ‘nummer’ ‘475c’ en daarna ‘475d’. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
felice
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 0:22 Onderwerp: |
|
|
ben zelf wel eerste jaars rechtenstudente (met wettenbundels ja ja )
maar op dat gebied waar mijn vraag over gaat heb ik natuurlijk nog geen flauw idee van, weet niet waar ik moet zoeken en de term 'beslagvrije voet' daar was ik zelf nooit op gekomen.
vandaar dat de artikelen die jullie mij hebben gegeven mij al heel erg hebben geholpen.
moeders is eruit: ze gaat lekker samen wonen met haar zus. voor mij ook weer een stuk rust.
bedankt  |
|
|
|
 |
ERF1
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 14:35 Onderwerp: |
|
|
Bedoelde 475 in het geheel Kan ze de gehele tekst bekijken.
Succes  |
|
|
|
 |
|