Content Syndication
|
|
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
|
| Auteur |
Bericht |
famke
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 17 feb 2008 13:59 Onderwerp: Overname activeiten en personeel van een bedrijf |
|
|
Goedemiddag!
Ik heb de volgende vraag:
Een vriendin van mij is al een aantal jaren werkzaam bij haar huidige werkgever. Het moederbedrijf heeft nu echter besloten dat deze werkgever enkele bedrijfsactiviteien zal stoppen. Deze activiteiten worden overgedragen aan een business partner van het bedrijf.
Nu krijgt een klein groepje medewerkers te horen dat zij ook worden overgenomen.... Ze hebben hierin totaal geen inspraak en er is ook niet bekend op grond waarvan zij nu juist zijn uitgekozen voor deze overname. Sommige mensen, waaronder mijn vriendin, waren zelfs werkzaam op een heel ander gebied dan dat gebied waarvan de activiteiten nu worden afgestoten.
Het nieuwe bedrijf is geen onderdeel van het moederbedrijf (waar de huidige werkgever ook onder valt) en toch krijgt dit groepje mensen te horen dat zij met ingang van april opeens een nieuwe werkgever hebben...
Ik vraag me af of dit zomaar mag....?! Graag hoor ik jullie mening hierover!
Groetjes Famke |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: zo 17 feb 2008 14:37 Onderwerp: |
|
|
Er zijn hier twee mogelijkheden.
1. Er is sprake van overgang van onderneming. In dat geval gaan alle verplichtingen en rechten uit de arbeidsovereenkomst automatisch over op de verkrijgende werkgever. De werknemer heeft hierin geen zeggenschap. Het hoeft niet te gaan om de overdracht van een geheel bedrijf, een "onderneming" in de zin van de wet kan ook een deel van een bedrijf zijn.
2. Er is geen sprake van overgang van onderneming. In dit geval is toestemming van de werknemer vereist voor de overname van de arbeidsovereenkomst door de verkrijgende werkgever.
Het criterium om te bepalen of sprake is van overgang van onderneming is te kijken of er sprake is van identiteitsbehoud van het overgedragen deel. Hierbij kunt u kijken naar de onderstaande criteria zoals geformuleerd door het Hof van Justie van de EG
Uit Hof van Justitie EG (Spijkers/Benedik)
| Quote: | | 13 OM VAST TE STELLEN OF AAN DEZE VOORWAARDEN IS VOLDAAN , MOET REKENING WORDEN GEHOUDEN MET ALLE FEITELIJKE OMSTANDIGHEDEN DIE DE BETROKKEN TRANSACTIE KENMERKEN , ZOALS DE AARD VAN DE BETROKKEN ONDERNEMING OF VESTIGING , HET AL DAN NIET OVERDRAGEN VAN DE MATERIELE ACTIVA ZOALS GEBOUWEN EN ROERENDE GOEDEREN , DE WAARDE VAN DE IMMATERIELE ACTIVA OP HET TIJDSTIP VAN DE OVERDRACHT , HET AL DAN NIET OVERNEMEN VAN VRIJWEL AL HET PERSONEEL DOOR DE NIEUWE ONDERNEMER , HET AL DAN NIET OVERDRAGEN VAN DE KLANTENKRING , DE MATE WAARIN DE VOOR EN NA DE OVERDRACHT VERRICHTE ACTIVITEITEN MET ELKAAR OVEREENKOMEN , EN DE DUUR VAN EEN EVENTUELE ONDERBREKING VAN DIE ACTIVITEITEN. AL DEZE FACTOREN ZIJN EVENWEL SLECHTS DEELASPECTEN VAN HET TE VERRICHTEN GLOBALE ONDERZOEK EN MOGEN DAAROM NIET ELKE AFZONDERLIJK WORDEN BEOORDEELD . |
Zoals u het schetst lijkt er geen sprake te zijn van een overgang van onderneming van dat deel van het bedrijf waarin uw kennis werkzaam is. Wellicht is het goed om dit aan de werkgever zo voor te leggen en te vragen wat de argumenten te zijn om de werknemer niet bij de beslissing te betrekken om overgedragen te worden naar een nieuwe werkgever. |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|