Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 22:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vriendin als belangenbehartiger
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schaap

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 19:34    Onderwerp: vriendin als belangenbehartiger Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn opa heeft zijn vriendin als belangenbehartiger aangesteld,dit staat geregistreerd.
Nu worden wij als familie overal buitengehouden,beslissingen worden gemaakt en wij horen het achteraf.
Dit is op zich geen probleem maar,mijn opa word dement,is dus niet volledig meer in staat om zelf beslissingen te maken.
Dit komt dus allemaal op zijn vriendin neer,zijn financien,zijn huurwoning,zijn zorg en zijn uitvaart.
Zijn uitvaart zal bijv. geregeld worden door vriendin haar zoon.
Wij hebben totaal geen zeggenschap en ook worden wij niet geinformeerd als er wat aan de hand is.
Mag die vriendin ons overal buitenhouden?
Als mijn opa niet zwart op wit aangeeft dat wij geen informatie mogen inwinnen over zijn gezondheid bijv. mogen de instellingen waar hij verblijft(ziekenhuis,verzorgingstehuis) ons dan ook niet inlichten?
Moet zijn vriendin persee toestemming geven om ons ook als contactpersoon te noteren bij bijv. ziekenhuisopname?
er is nu ter sprake gekomen dat zijn huurwoning wellicht opgezegd zou kunnen worden maar mijn opa wil er niet aan,hij denkt dat zijn verblijf in instelling tijdelijk is.
Nu hebben wij aan die vriendin gevraagd of wij er nog 1x naar binnen mogen,daar word niet op gereageerd.
wij hebben zelf geen eens meer een sleutel van het huis,die is naar vriendin haar zoon gegaan en naar een overbuurman.
Mag zij ons weigeren het huis te betreden?de mensen met een sleutel lopen wel in en uit met spulletjes.
En wat als zij onverhoopt komt te overlijden,wie word er dan belangenbehartiger?
word dat automatisch haar familie of komt het dan weer bij ons terecht?
Vriendin is niet geregistreerd als partner of vrouw,ze woonden niet samen,ze was wel mantelzorger.
het is de vader van mijn vader,maar mijn vader is overleden,wie is nu ,als er niks op schrift staat,eerste erfgenaam als mijn opa komt te overlijden?
Al deze vragen komen bij mij naar boven omdat we dus totaal geen openheid krijgen van zijn vriendin,en we steeds meer twijfels krijgen over de gang van zaken,en haar bedoelingen.
Ik hoop dat misschien hier iemand mij wat wijzer kan maken.
we zijn niet echt van plan er werk van te maken,wat komt dat komt,maar dan kan ik me misschien wel een beetje voorbereiden nu,dan is de klap(waar ik op reken) niet zo hard als hij overlijd.
je hebt dan tenslotte wel andere dingen om mee bezig te zijn ipv een erfenis en schulden en huurwoning enz.
Ik ben elders ook aan het rondvragen maar alle info is van harte welkom.
alvast bedankt!
vriendelijke groeten.
E.Schaap
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 0:01    Onderwerp: Re: vriendin als belangenbehartiger Reageer met quote Naar onder Naar boven

schaap schreef:
mijn opa heeft zijn vriendin als belangenbehartiger aangesteld,dit staat geregistreerd.

Belangenbehartiger is volgens mij geen wettelijke term. Bedoel je bewindvoerder? Of curator?

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2008 9:50    Onderwerp: Re: vriendin als belangenbehartiger Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
schaap schreef:

Belangenbehartiger is volgens mij geen wettelijke term. Bedoel je bewindvoerder? Of curator?

Ik heb het nog even nagevraagd,ze hebben het sowieso niet officieel bij een notaris of zoiets laten vastleggen.
Ze hebben samen gewoon een briefje gemaakt wat in zijn papieren zit voor het geval hem iets zou overkomen.
Dus nu weet ik helemaal niet meer hoe we het dan moeten zien en of het wel rechtsgeldig is.
een curator of bewindvoerder kan toch alleen via de rechter benoemd worden?
schaap

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nog een vraagje,mag zijn vriendin ons weigeren om de papieren in te zien waar ze dat hebben vastgelegd als het geen testament is?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval lijkt het mij niet onverstandig om opa onder bewind of curatele te laten stellen.

Niet alleen wordt dit door de Rechtbank gedaan, maar ook dient een curator of bewindvoerder verantwoording af te leggen.
Bekijk de homepage
schaap

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
In dit geval lijkt het mij niet onverstandig om opa onder bewind of curatele te laten stellen.

Niet alleen wordt dit door de Rechtbank gedaan, maar ook dient een curator of bewindvoerder verantwoording af te leggen.

dat word ons inderdaad door anderen ook aangeraden maar omdat wij enkel twijfels hebben over de manier van zaken kunnen we helaas niet bewijzen dat zij onrechtmatig handelt.
En als ik dan naar de rechter ga om bewind te vragen over mijn opa,vrees ik dat ik daar grote problemen in de relationele sfeer mee veroorzaak.
Omdat de rest van de betrokkene dan ook gehoord zullen worden.
En daarbij zou hij het zelf niet toestaan denk ik want Zij regelt toch al alles(en dat doet ze echt wel goed )........waarom dan 1 van de kleinkinderen dit laten doen?
Mijn opa is nl helemaal wild van die vrouw,zij mag alles,dat zegt hij maar hij heeft geen idee wat hij zichzelf daarmee aandoet.
Het s alleen zo jammer dat sinds hij haar kent,zijn hele bankrekening dus is geplundert,door hem en nu door haar,denken we.
En omdat ie haar niet kwijt wil laat hij het maar gebeuren.Hij koopt haar zeg maar.
En het laatste wat ik wil is mijn opa tegen onszelf in het harnas jagen,wij denken nl dat hij eerder geneigd is om tegen ons te zeggen dat we niet meer welkom zijn als dat hij dat tegen haar en haar familie zal doen.
Het is erg moeilijk,wij staan nergens momenteel maar er is ook niemand die kan zeggen of zij wel volgens de regels handelt.
Ik denk dat we toch nog maar eens via een gesprekje op dat onderwerp gaan proberen te komen om er achter te komen wat ze nou precies hebben laten vastleggen en door wie.
Hij is nu nog te goed en helder van geest om dingen te mogen weigeren,zoals dus de huur van zijn huis opzeggen,hij moet tekenen en als ie dat niet wil blijft het huis op zijn naam staan.
Pas als hij slechter word en onze twijfels groter zal er voor ons denk ik een kans van slagen zijn.
Maar toch bedankt voor je antwoord,eventuele tips blijven altijd welkom want ik zit er best wel mee.
groetjes eefje
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eefje, ik weet niet hoe veel vermogen je opa heeft (niet veel meer, lijkt het), maar je kunt het ook zo zien: als die man helemaal weg van haar is, accepteer het dan maar en laat hem dan die laatste jaren van zijn leven gewoon gelukkig zijn. Bang voor schulden hoef je niet te zijn, want je kunt de erfenis gewoon verwerpen. Het zou jammer zijn als jullie relatie nu met ruzie en gedoe zou moeten eindigen, toch?
schaap

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2008 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Eefje, ik weet niet hoe veel vermogen je opa heeft (niet veel meer, lijkt het), maar je kunt het ook zo zien: als die man helemaal weg van haar is, accepteer het dan maar en laat hem dan die laatste jaren van zijn leven gewoon gelukkig zijn. Bang voor schulden hoef je niet te zijn, want je kunt de erfenis gewoon verwerpen. Het zou jammer zijn als jullie relatie nu met ruzie en gedoe zou moeten eindigen, toch?

nou dat is dus ook een beetje waarom ik dus niet naar een rechter zou gaan bijv.
maar ik maak me ook geen zorgen om zijn vermogen,dat is op,dat geeft ook niet.
wat we wel erg vinden is dat hij dat samen met mijn oma gespaard heeft,voor ons en hunzelf in nood,en alles nu naar haar familie is gegaan maar goed dat is niet anders,tis zijn geld.
Waar het mij vooral om te doen is,is dat wij straks geen tastbare herinnering meer zullen hebben omdat zij ons het huis niet inlaat.
Als wij als hij zou overlijden wat willen hebben zullen we dus de erfenis moeten accepteren vermoed ik en als die dus een schuld betreft,tja dan is dus alles weg,zou ik heel erg vinden.
Ook maak ik me zorgen over het feit dat zij dus blijkbaar overal zeggenschap heeft,ook bij de verpleging en ziekenhuizen.
Als mijn opa straks bijv. dus in coma raakt vanwege een infarct en hij zal volgens de doktoren niet meer bijkomen,dan weet ik van mijn opa,dat hij wil dat de behandeling stopgezet moet worden,hij wil niet als kasplant in leven gehouden worden.
Dat schreeuwt hij al jaren.
Stel nou dat zij vind dat ie wel moet blijven leven(omdat zij dus toegang tot zijn financien heeft bijv.) dan gaat zij dus heel erg tegen zijn wens in.
Dan zal ik waarschijnlijk dus naar een rechter moeten stappen omdat ik wil dat mijn opa's wens word nageleefd terwijl zij wel zonder tussenkomst mag beslissen over zijn leven.als niet familie-lid en ook niet officieel partner.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat dat dus heel krom is voor ons als familie zijnde.
En daar maak ik me dus een beetje zorgen over,gewoon haar positie tegenover die van ons.
Ze kan zich overal manifesteren als de belangrijkste persoon,en wij moeten ons vooral nergens mee bemoeien en geen vragen stellen want dan word ze boos,dat is jammer,zo was ze nooit,vandaar ook mijn twijfels over haar handelen,die groeien steeds meer.
Laten we maar hopen dat ze allemaal onterecht zijn en dat zij zal bewijzen dat het echt gewoon pure liefde is.......
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als opa in het ziekenhuis terecht komt zal de verpleging jullie heus wel vertellen over zijn gezondheidstoestand, hoor. Maak je daar maar geen zorgen over.

Verder hebben zij met hun briefje (voor wat het waard is) waarschijnlijk niet alles geregeld, dus als het op eventueel stopzetten van de behandeling aankomt zal haar mening niet doorslaggevend zijn, zeker wanneer jij uitlegt hoe de vork in de steel zit.

V.w.b. de persoonlijke en dierbare spulletjes: kan ik me voorstellen.

Mij bekruipt het gevoel dat er hier meer sprake is van een misverstand, juist omdat zij eerder niet zo was. Alsof de vriendin jullie ziet als geldwolven die alleen maar op opa's erfenis uit zijn. Misschien kun je dus binnenkort even rustig met haar bespreken dat je een gezamenlijk belang hebt (een fijne oude dag voor opa), dat je opa en haar een leuke tijd gunt, dat de centen je niets kunnen schelen en dat je hooguit als opa overlijdt graag wat persoonlijke herinneringen aan hem zou hebben. Het lastige is, dat als je de erfenis verwerpt je die spulletjes formeel ook niet kunt krijgen. Dat wordt als een daad van aanvaarding gezien. Wellicht is er dus vooraf wat te regelen met de vriendin. Misschien nu, misschien als het echt slecht gaat met opa.

Geen juridische oplossing, maar ik hoop dat het er wel eentje is die helpt.
schaap

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 7:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

helaas is het dus zo dat ze ons niet inlichten als mijn opa in het ziekenhuis terecht komt,ze willen ook geen info geven als we daar bij de verpleging om vragen,dat mogen ze niet doen als je niet als contactpersoon geregistreerd staat.
wat de rest betreft,daar moeten we inderdaad maar eens proberen over te praten hoewel we dat al meerdere malen geprobeerd hebben,zonder resultaat maar goed,we zien het wel.

Toch dank voor je reactie,ik wist al een beetje dat er weinig gedaan kan worden aan deze situatie maar ja ik wist het niet zeker,vandaar ook mijn vragen op dit forum.
groetjes eefje
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, de optie is een gerechtelijke procedure, maar ja, of je dáár nou trek ik hebt.....
schaap

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 8:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou nu dus niet Wink ,mijn opa heeft het goed,hij weet het niet en hoeft het nu ook niet persee te weten.
als zijn wensen in het gedrang gaan komen door wat ik dus in mijn voorbeeld noemde dan gaan we wel stappen nemen.
voorlopig laten we het dus maar even zo,leg ik me er maar bij neer. Rolling Eyes
het is niet anders.

bedankt!
groetjes eefje
schaap

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er is een nieuwe ontwikkeling gaande waar ik nu mijn vraag over wil stellen,hopelijk kan iemand me helpen.
Zondag hebben we mijn opa's verjaardag gevierd en daar was ook de overbuurman bij.
Die vroeg aan ons of wij misschien nog eens in het huis wilden kijken.
Nou dit was voor ons een totale verassing natuurlijk maar we hebben uiteraard gezegd dat we dit graag zouden willen.
Nu vraag ik mij af,als hij bijv. zegt dat we iets mee mogen nemen,aangezien opa er toch niet meer terug komt,dan mag dit eigenlijk niet he?
Want Opa zelf heeft er geen toestemming voor gegeven om dingen mee te nemen.
Stel dat er wel toestemming is,dan neem je niet automatisch de toekomstige erfenis aan toch?
Dan is het gewoon een gift van opa als ik het goed begrepen heb.
Zie ik dit goed of zit ik ernaast?
ik hoor het graag.
groetjes eefje
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zie je goed, denk ik.

Overbuurman kan jullie overigens helemaal geen toestemming geven in het huis te kijken, want het is zijn huis niet. Dus als vriendin er ooit achter komt mag je wel problemen verwachten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds