Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 12:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stilzwijgende verlenging
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MrBoudewijn

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 20:10    Onderwerp: Stilzwijgende verlenging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo.

Ik weet dat mijn tekst niet in dit topic hoort, maar weet niet waar ik het anders moet plaatsen op dit forum, ik hoop dat iemand me kan helpen.

3 jaar geleden heb ik gekozen voor casema internet.
Vorig jaar wou ik weg gaan bij casema, maar daar was ik net te laat mee, mijn contract is stilzwijgend verlengd met een jaar.
Dit jaar heb ik ze een nette opzegbrief verstuurd, alleen was die niet aangetekend.
Casema heeft de brief volgens eigen zeggen niet ontvangen, het gevolg is dat ik weer een jaar aan ze vast zit.
Ik vraag me af of er toch een mogelijkheid is om het contract voortijds te beëindigen.

Iedere vorm van hulp/advies is welkom!

Groeten,

MrBoudewijn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
EdwardB

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het risico voor de post ligt aan uw kant. Dat betekent dat u, nu de niet aangetekende brief kwijt is, volgens mij ook nog een jaar aan Casema vast zit. Wat ik mij wel afvraag is het volgende: Eigenlijk wilde u vorig jaar al van uw contract af, maar u was iets te laat. Waarom hebt u destijds niet alsnog uw brief verstuurd, met het verzoek om - als het contract niet per 2007 opgezegd kon worden, dan toch zo snel mogelijk doch uiterlijk op x in 2008 - het contract te ontbinden en daarover een schriftelijke bevestiging aan u te sturen? Ik weet het. Dit is mosterd na de maaltijd. Maar mocht er hier niemand zijn met een betere suggestie - mijn kennis van het privaatrecht is beperkt - dan kunt u toch proberen om uw contract nu alvast voor 2009 op te zeggen. Wat vroeg, maar te laat bent u dan in ieder geval niet.
Bekijk de homepage
MrBoudewijn

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EdwardB schreef:
Het risico voor de post ligt aan uw kant. Dat betekent dat u, nu de niet aangetekende brief kwijt is, volgens mij ook nog een jaar aan Casema vast zit. Wat ik mij wel afvraag is het volgende: Eigenlijk wilde u vorig jaar al van uw contract af, maar u was iets te laat. Waarom hebt u destijds niet alsnog uw brief verstuurd, met het verzoek om - als het contract niet per 2007 opgezegd kon worden, dan toch zo snel mogelijk doch uiterlijk op x in 2008 - het contract te ontbinden en daarover een schriftelijke bevestiging aan u te sturen? Ik weet het. Dit is mosterd na de maaltijd. Maar mocht er hier niemand zijn met een betere suggestie - mijn kennis van het privaatrecht is beperkt - dan kunt u toch proberen om uw contract nu alvast voor 2009 op te zeggen. Wat vroeg, maar te laat bent u dan in ieder geval niet.

Bedankt voor u reactie.
Het is inderdaad een beetje mosterd na de maaltijd, maar u heeft helemaal gelijk.
Ik heb het gedurende het afgelopen jaar nogal druk gehad, erg dom van me.
Ik heb de volgende tekst uit de algemene oorwaarden van casema gehaald, ik werk in de ICT, en begrijp dus niet wat er nou precies mee bedoeld wordt;

¨Het Casema Internet-Abonnement wordt aangegaan met
een minimale looptijd van een (1) jaar.
Na afloop van deze minimale looptijd wordt het Casema Internet-Abonnement (telkens) stilzwijgend met een (1) jaar verlengd, tenzij de Klant het Abonnement schriftelijk opzegt tegen de eerste
dag van de maand, met inachtneming van een opzegtermijn van een
(1) kalendermaand.
Opzegging is voor het eerst mogelijk tegen het einde van de geldende minimale looptijd.¨

Werkt deze tekst in mijn voordeel of in mijn nadeel?

Bedankt voor u hulp tot op dusver,

Vriendelijke Groeten,

MrBoudewijn
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat dat je alleen kunt opzeggen per het einde van het abonnementsjaar, en dat je dit minimaal 1 maand voor het einde van dat abonnementsjaar moet doen. Eerder mag ook, zoals EdwardB aangeeft.

Om tijdige opzegging te kunnen bewijzen moet je kunnen aantonen dat de opzegging door Casema minimaal 1 maand voor het einde van het abonnementsjaar is ontvangen.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 9:26    Onderwerp: Re: Stilzwijgende verlenging Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrBoudewijn schreef:

Ik weet dat mijn tekst niet in dit topic hoort, maar weet niet waar ik het anders moet plaatsen op dit forum, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Gewoon in rechtshulp Smile
EdwardB

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 9:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrBoudewijn schreef:

Ik zou zeggen dat deze tekst in uw voordeel werkt. U dient minimaal één jaar uw Casema Internet-Abonnement te behouuden. Aan die voorwaarde hebt u blijkens uw schrijven hier voldaan. Na dat jaar wordt uw abonnement stilzwijgend met een jaar verlengd. Maar u kunt na dat eerste jaar ook uw abonnement schriftelijk opzeggen tegen de eerste dag van de maand, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Als u vandaag (6 februari 2008) een opzegbrief stuurt, kunt u uw abonnement dus per 1 april 2008 opzeggen.
Bekijk de homepage
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EdwardB schreef:
MrBoudewijn schreef:

Ik zou zeggen dat deze tekst in uw voordeel werkt.

zo lees ik het ook.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opzegging mogelijk per de eerste dag van iedere maand? Ik vraag het me af. Dan heeft "stilzwijgend met een (1) jaar verlengd" geen betekenis. Ik geef toe dat de bepaling duidelijker had kunnen zijn, maar "tegen de eerste dag van de maand" lees ik als "tegen de eerste dag van de eerste maand van het verlengingsjaar" en niet als "tegen de eerste dag van iedere maand".

Als Casema de bepaling soepeler uitlegt dan ik is er natuurlijk geen probleem Wink (ah, uit de vraagstelling volgt geloof ik al dat dit niet het geval is)

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Opzegging mogelijk per de eerste dag van iedere maand? Ik vraag het me af. Dan heeft "stilzwijgend met een (1) jaar verlengd" geen betekenis. Ik geef toe dat de bepaling duidelijker had kunnen zijn, maar "tegen de eerste dag van de maand" lees ik als "tegen de eerste dag van de eerste maand van het verlengingsjaar" en niet als "tegen de eerste dag van iedere maand".

Als Casema de bepaling soepeler uitlegt dan ik is er natuurlijk geen probleem Wink (ah, uit de vraagstelling volgt geloof ik al dat dit niet het geval is)

Ik heb inmiddels 2 keer telefonisch contact gehad, er werd mij vriendelijk uitgelegd, dat ik vast zit aan het abonnement tot 2009.
Is er nou echt helemaal niets wat ik hier aan kan doen?
Ik kan in woorden niet uitdrukken hoe erg ik hier mee zit, iedere vorm van hulp is welkom.

Bedankt voor de vele reacties.
EdwardB

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Opzegging mogelijk per de eerste dag van iedere maand? Ik vraag het me af. Dan heeft "stilzwijgend met een (1) jaar verlengd" geen betekenis.

Ach, dan hoeven ze niet iedere maand stilzwijgend te verlengen. Dat heeft ook zo z'n (administratieve) voordelen. Bovendien vind ik zo'n restrictieve uitleg (die Casema blijkbaar toepast) ook nieuwe vragen oproepen. Bijvoorbeeld:
    Wat heeft de zinsnede "Opzegging is voor het eerst mogelijk tegen het einde van de geldende minimale looptijd" dan nog voor nut? Als je toch steeds contracten van volle jaren afsluit, dan is die phrase onzinnig

Waarom is de zinsnede " tegen de eerste dag van de maand" dan toegevoegd? Ook die is niet nuttig, als je toch met vaste blokken van steeds een volledig jaar werkt.

Ik blijf er bij dat daar staat dat het abonnement voor minimaal een jaar wordt aangegaan, waarna het stilzwijgend telkens met een jaar wordt verlengd. Na het eerste jaar kan het iedere maand opgezegd worden. De informatie van het callcenter lijkt mij echt onjuist.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 4 lid 1 van Casema's "algemene startvoorwaarden" is stukken duidelijker:
Quote:
Het Standaard RTV-Abonnement wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. Als de Klant het Standaard RTV-Abonnement op of na 1 mei 2005 aangaat dan geldt daarvoor een minimale looptijd van een (1) jaar; is de Klant het Standaard RTV-Abonnement voor 1 mei 2005 aangegaan dan is daarop de bij het aangaan van dat Abonnement overeengekomen minimale looptijd van toepassing. De Klant kan het Standaard RTV-Abonnement schriftelijk tegen de eerste dag van de maand opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een (1) kalendermaand, dit voor het eerst tegen het einde van de geldende minimale looptijd en onverminderd het bepaalde in het tweede en derde lid van dit artikel.

Alleen geeft art. 2 van de internet voorwaarden voorrang aan art. 3 van diezelfde voorwaarden:
Quote:
Het Casema Internet-Abonnement wordt aangegaan met een minimale looptijd van een (1) jaar. Na afloop van deze minimale looptijd wordt het Casema Internet-Abonnement (telkens) stilzwijgend met een (1) jaar verlengd, tenzij de Klant het Abonnement schriftelijk opzegt tegen de eerste dag van de maand, met inachtneming van een opzegtermijn van een (1) kalendermaand. Opzegging is voor het eerst mogelijk tegen het einde van de geldende minimale looptijd.

Het lijkt mij dat Casema hier iets anders mee heeft bedoeld dan met art. 4 van de algemene startvoorwaarden. Verlenging met telkens 1 jaar, tenzij je tijdig opzegt.

Maar goed, de formulering is zo ongelukkig dat je inderdaad sterk staat als je art. 3 in je voordeel uitlegt.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is juridisch gezien niet juist, maar wat mij altijd heeft geholpen om van een abonnement af te komen is door de bank te bellen en de automatische incasso te blokkeren.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarbij je dan de koffievisites van de deurwaarders op de koop toe neemt? Wink
jelle v

jelle v

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sleutelwoordje in de bepaling, is volgens mij het woordje "tenzij". Er wordt verlengd met 1 jaar, tenzij schriftelijk met inachtneming van 1 maand opzegtermijn tegen de eerste van de (lees: iedere) maand, wordt opgezegd.

Ik sluit mij aan bij voorgaande posters, dat je met deze tekst gewoon tegen de eerste van de maand op kan zeggen (1 april op zijn vroegst zoals iemand al zei).

tikSimone schreef:
Waarbij je dan de koffievisites van de deurwaarders op de koop toe neemt? Wink

Altijd gezellig.. komt er tenminste ook eens een keertje een mooie beschrijving van wat voor waardevolle spullen je eigenlijk allemaal in huis hebt.. Good
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jelle v schreef:
Sleutelwoordje in de bepaling, is volgens mij het woordje "tenzij". Er wordt verlengd met 1 jaar, tenzij schriftelijk met inachtneming van 1 maand opzegtermijn tegen de eerste van de (lees: iedere) maand, wordt opgezegd.

Ik sluit mij aan bij voorgaande posters, dat je met deze tekst gewoon tegen de eerste van de maand op kan zeggen (1 april op zijn vroegst zoals iemand al zei).

Maar juist die precieze lezing spreekt deze uitleg tegen.

Er wordt verlengd met 1 jaar. Per wanneer wordt er verlengd met 1 jaar? Per 1 april 2008, nl. wanneer het vorige jaarcontract eindigt en dus niet op een andere datum. Wanneer wordt er niet verlengd? Als er schriftelijk met inachtneming van 1 maand wordt opgezegd tegen de eerste van de maand.

De vraag is: wat wordt bedoeld met "de maand"?

Kun je per 1 juni 2008 die verlenging met 1 jaar ingaande per 1 april 2008 nog ongedaan maken? Dat lijkt mij een beetje vreemd. Stel dat het kan per 1 juni, dan wordt die verlenging met 1 jaar blijkbaar met terugwerkende kracht nietig. Dan is er op 1 juni plots al 2 maanden lang zonder overeenkomst een service geleverd. Dat is vreemd. Dat is zeker niet de bedoeling van Casema.

Je kunt zeggen: als je per 1 juni 2008 opzegt, verandert de verlenging per 1 april 2008 met 1 jaar in een verlenging per 1 april 2008 met 2 maanden. Maar dan lees je volgens mij dingen in die bepaling die er niet in staan. Ik lees de bepaling in ieder geval als "er wordt verlengd, tenzij" en niet als "met 1 jaar, tenzij":
Quote:
Na afloop van deze minimale looptijd wordt het Casema Internet-Abonnement (telkens) stilzwijgend met een (1) jaar verlengd, tenzij (...)

edit: wacht eens, ik maak een fout. Als je uitgaat van "er wordt verlengd, tenzij" en "de maand" leest als "iedere maand", dan heeft opzegging per 1 juni 2008 wel tot gevolg dat de ontbindende "tenzij"-voorwaarde op 1 juni 2008 in vervulling gaat, maar deze ontbinding heeft geen terugwerkende kracht (art. 6:22 BW). Er is dus niet plots 2 maanden lang onverschuldigd gepresteerd. In principe zijn er wel 2 ongedaanmakingsverbintenissen (art. 6:24 BW), maar ja... je kunt volhouden dat uit de inhoud of strekking een gedeeltelijke ontbinding voortvloeit. Beetje krampachtig blijft het wel.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds