|
Auteur |
Bericht |
Sam01
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 10 dec 2007 20:48 Onderwerp: Bruikleen - onrechtmatige daad of niet |
|
|
Hallo allemaal,
Hierbij een kleine vraag.
Als iemand bijvoorbeeld zijn auto uitleent aan een ander en de lener de auto beschadigd terugbrengt kun je dan de schade op de lener bij de rechter verhalen door je te beroepen op onrechtmatige daad of op art. 6:74 BW?
Dit is niet echt het rechtsgebied dat mij ligt, dus als jullie mij kunnen helpen zou dat erg fijn zijn. |
|
|
|
 |
DannyBoy
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 10 dec 2007 22:34 Onderwerp: |
|
|
Hier zal sprake zijn van bruiklening. Deze 'bijzondere overeenkomst' is geregeld in art. 7A:1777-1790 BW. Uitgangspunt van deze regeling is dat de lener de zaak weer moet teruggeven aan de uitlener in de staat zoals deze zich bevond toen deze werd uitgeleend.
Als de lener de auto beschadigd dan kan hij de auto niet meer teruggeven in de staat zoals hij hem kreeg en dus schiet hij tekort in de nakoming van deze verbintenis.
De uitlener kan de lener dan aanspreken o.g.v. art. 6:74 BW. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 11 dec 2007 1:27 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad ligt art. 6:74 BW het meest voor de hand. Een vordering gebaseerd op art. 6:162 BW is echter ook mogelijk (bijv. inbreuk op eigendomsrecht). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 11 dec 2007 21:15 Onderwerp: |
|
|
In een procedure hoef je die artikelen toch niet zo te noemen?
Volgens mij is voldoende dat je stelt dat
- de auto in bruikleen is gegeven
- er tijdens die bruikleen schade aan de auto is ontstaan
- de uitlener daardoor schade heeft geleden
- de lener die schade dient te vergoeden.
waarna de vordering volgt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Robert_G
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 47
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 18:34 Onderwerp: |
|
|
Hoe zou dit veranderen (of niet) als de auto aantoonbaar ondeugdelijk was, bijvoorbeeld vanwege defecte remmen? Draagt dan de eigenaar zelf en niet de bruiklener de schade? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 18:37 Onderwerp: |
|
|
Ja, want in dat geval is de tekortkoming niet aan de bruiklener toe te rekenen (art. 6:74 lid 1 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Robert_G
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 47
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 19:15 Onderwerp: |
|
|
Ik zat te denken aan 6:173 en 7A:1790 BW. Slaat dat nog ergens op? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 19:41 Onderwerp: |
|
|
Art. 6:173 BW is niet bruikbaar alleen al gezien lid 3 (niet van toepassing op motorrijtuigen).
Anders zou art. 6:173 BW bruikbaar zijn geweest als iemand anders schade lijdt door het gebrek aan de auto. In deze draad gaat het vooral om de auto zelf die beschadigd raakt. Dat is een verschil.
Art. 7A:1690 BW zegt volgens mij dat als de auto een gebrek heeft, de eigenaar dit gebrek kent maar de bruiklener hiervan niet op de hoogte stelt, dat dan de eigenaar aansprakelijk is voor eventuele schade die de bruiklener door dit gebrek lijdt. Dit artikel lijkt mij niets toe te voegen aan wat toch al zou gelden. Voor het geval dat de auto zelf beschadigd raakt speelt dus ook dit artikel geen rol. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 20:03 Onderwerp: |
|
|
Als die remmen nu niet zo heel goed zijn maar de bestuurder van de auto ook niet al te handig is geweest dan speelt 6:101 wellicht een rol? Het is hem dan wel toe te rekenen maar niet helemaal (ook een beetje eigen schuld) |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 20:38 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | In een procedure hoef je die artikelen toch niet zo te noemen?
Volgens mij is voldoende dat je stelt dat
- de auto in bruikleen is gegeven
- er tijdens die bruikleen schade aan de auto is ontstaan
- de uitlener daardoor schade heeft geleden
- de lener die schade dient te vergoeden.
waarna de vordering volgt. |
Nee, dat niet (sorry, zag de draad nu pas, had m in december gemist). Dit omdat je verschillende vereisten hebt (6:74 heeft het over een toerekenbare tekortkoming, 6:162 over een onrechtmatige daad, die toerekenbaar is, waaruit als een gevolg daarvan schade is ontstaan). In een procedure zal je altijd je vordering moeten baseren op een wetsartikel, dus in principe moet je het wel noemen. Als je spreekt over een 'onrechtmatige handeling' oid, dan wordt daar in beginsel altijd de versie van 6:162 mee bedoeld. Dan moet je dus ook die vereisten gebruiken waarmee je de aansprakelijkheid vestigt. En vervolgens komt de vordering. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 21:09 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me wel handig om in ieder geval aan te duiden aan wat voor vordering je zelf zit te denken, maar het hoeft m.i. niet gezien art. 25 Rv. Het stellen van de ter zake doende feiten en het noemen van het bedrag waar je meent recht op te hebben lijkt mij voldoende. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 10:57 Onderwerp: |
|
|
In een procedure zal het veelal al in de dagvaarding genoemt worden, zo lijkt mij.
Meijknecht noemt overigens hiervoor een toepasselijk voorbeeld: Quote: | "Een boekhandelaar vordert van een klant die de rekening niet wil betalen schadevergoeding wegens onrechtmatige daad of zelfs zonder enige rechtsgrond te noemen; de rechter zal het gevorderde bedrag moeten toewijzen op grond van wanprestatie en hij zal deze grond ook uitdrukkelijk in het vonnis moeten vermelden."Bron: P.A.M. Meijknecht, Kennismaking met het burgerlijk procesrecht, p.44 |
Toch lijkt het me in de praktijk slechts een weinig toegepast artikel. Voor de professionele uitstraling van je stukken moet je het iig niet laten aankomen op 25 Rv denk ik Het spreekt namelijk niet echt in je voordeel (rechters zijn ook mensen) om zomaar zonder rechtsgrond te roepen dat iemand op basis van enkel feiten schadeplichtig is. Maar je hebt wel gelijk dat het in beginsel niet nodig hoeft te zijn. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
Arjann87
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 66
|
Geplaatst: zo 03 feb 2008 0:59 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Art. 6:173 BW is niet bruikbaar alleen al gezien lid 3 (niet van toepassing op motorrijtuigen).
|
Motorrijtuigen? Ik zie alleen staan: Dieren, schepen en luchtvaartuigen... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 03 feb 2008 1:25 Onderwerp: |
|
|
Arjann87 schreef: | bona fides schreef: | Art. 6:173 BW is niet bruikbaar alleen al gezien lid 3 (niet van toepassing op motorrijtuigen). |
Grappig, www.wetten.nl geeft je gelijk, maar hier staat wel motorrijtuigen. Die tekst is blijkbaar verouderd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arjann87
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 66
|
Geplaatst: zo 10 feb 2008 17:25 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Arjann87 schreef: | bona fides schreef: | Art. 6:173 BW is niet bruikbaar alleen al gezien lid 3 (niet van toepassing op motorrijtuigen). |
Grappig, www.wetten.nl geeft je gelijk, maar hier staat wel motorrijtuigen. Die tekst is blijkbaar verouderd. |
Vaag inderdaad. Ik had het artikel overigens uit de Kluwer 2007/2008. |
|
|
|
 |
|