|
Auteur |
Bericht |
robertjan88
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 7:37 Onderwerp: 2 Vragen over aanbod van een huis (vak Recht) |
|
|
Voor het vak recht moeten we een aantal vragen beantwoorden.
Over 2 ervan zit ik te twijfelen. Zou iemand deze vragen zsm voor mij kunnen beantwoorden? Alvast hartelijk dankt.
Opdracht:
De opdracht is het beantwoorden van vragen die gesteld worden aan de hand van onderstaande casus.
De vragen dienen uitvoerig beantwoordt te worden dat wil zeggen goed beargumenteert en zonder gebruik van schijnargumenten of drogredenen.
Voor deze opdracht bestaat het hulpmateriaal uit:
- Externe (en interne) adviezen.
- Evt. jurisprudentie.
De 2 vragen:
Tijdens een rondrit door het landelijke dorpje Vierbergen ziet de heer de Vries in de tuin van een kleine villa een bordje staan met daarop de aankondiging: Te Koop, te bevragen bij makelaar Drieboom.
De Vries doet navraag bij de makelaar en hoort dat de eigenaar, Groeneveld, Euro 150.000,- voor de villa wil hebben. Ook vertelt de makelaar wat de indeling van het pand is.
Vraag I
Kan de plaatsing van het bord, gecombineerd met het feit dat bij de makelaar al deze gegevens te verkrijgen waren, gezien worden als een aanbod van Groeneveld, zo ja wat voor aanbod?
De Vries rijdt opnieuw naar de villa en ziet Groeneveld in zijn tuin staan. Zij raken in gesprek, Groeneveld laat hem de villa zien en vertelt dat hij van plan is te verhuizen naar een bejaardenoord.
De Vries wikt en weegt de gehele volgende dag en belt dan de makelaar om mee te delen dat het huis wil kopen voor Euro 130.000,-
De makelaar zegt dit bericht te zullen overbrengen aan Groeneveld.
Vraag II
Hoe kan men deze verklaring van de Vries kwalificeren?
Laatst aangepast door robertjan88 op zo 09 mei 2010 10:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 9:35 Onderwerp: |
|
|
Dat zijn makkelijke vragen.... Waarom heb je er zo veel moeite mee? Of anders gezegd: wat had je zelf al bedacht?? |
|
|
|
 |
robertjan88
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 9:59 Onderwerp: |
|
|
Daar ik er een cijfer voor krijg en maar weinig recht heb (is een extra vak aan onze management school) wil ik graag zeker zijn.
Mijn antwoorden:
Vraag I
Kan de plaatsing van het bord, gecombineerd met het feit dat bij de makelaar al deze gegevens te verkrijgen waren, gezien worden als een aanbod van Groeneveld, zo ja wat voor aanbod?
Antwoord
Wanneer alle essentiële elementen, zoals een nauwkeurig omschrijving en een prijs, aanwezig zijn is er sprake van een aanbod. Indien dit niet het geval is is er sprake van uitnodiging tot het doen van een aanbod.
Er is hier spraken van een aanbod daar zowel de info als de prijs zijn verstrekt. In dit geval is het een herroepelijk aanbod daar de verkoper zijn aanbod kan intrekken zolang deze niet aanvaard is.
Vraag II
Hoe kan men deze verklaring van de Vries kwalificeren?
Antwoord
Er is hier spraken van een wilsverklaring. De Vries geeft met dit bod aan dat hij geïnteresseerd is en bereid is te onderhandelen. Pas als beide partijen akkoord gaan is er een overeenkomst.
Mocht er iets niet kloppen of als een antwoord onvolledig is, misschien kan iemand deze aanvullen.
Bedankt! |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 12:24 Onderwerp: |
|
|
Je moet bij je antwoord zeker het Hennis/Hofland-arrest noemen. Ook daar was sprake van een te koop staand huis met een bordje in de tuin, en de tekst op het bordje was doorslaggevend voor de vraag of sprake was van een aanbod in juridische zin. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
robertjan88
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 12:42 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Je moet bij je antwoord zeker het Hennis/Hofland-arrest noemen. Ook daar was sprake van een te koop staand huis met een bordje in de tuin, en de tekst op het bordje was doorslaggevend voor de vraag of sprake was van een aanbod in juridische zin. |
Zal ik doen. Het enige wat op het bord staat volgens de tekst is: 'Te Koop, te bevragen bij makelaar Drieboom'. Deze geeft dan de rest van de info. klopt na aanleiding van dit mijn antwoord?
Bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 13:16 Onderwerp: |
|
|
Sla eerst het arrest er eens op na. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 13:41 Onderwerp: |
|
|
Gezien de vraagstelling en het onderwerp ga ik ervan uit dat het antwoord op de vragen eruit moet bestaan of iets dergelijks moet worden gekwalificieerd als een A: aanbod, een B:uitnodiging om in onderhandeling te treden of C: een aanvaarding. De betere student begint desgewenst met heel kort aan te geven hoe een overeenkomst tot stand komt.
Zo nu heb ik van beide vragen meerkeuzevragen gemaakt. Je eerste antwoorden waren m.i. niet correct. Ik zou zeggen: doe een onderbouwde nieuwe poging. Ik denk overigens wel dat je voor het antwoord op vraag 1 toch punten zou krijgen.
Tip: het antwoord op de eerste vraag heeft invloed op het antwoord op de tweede vraag. |
|
|
|
 |
robertjan88
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 14:47 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Gezien de vraagstelling en het onderwerp ga ik ervan uit dat het antwoord op de vragen eruit moet bestaan of iets dergelijks moet worden gekwalificieerd als een A: aanbod, een B:uitnodiging om in onderhandeling te treden of C: een aanvaarding. De betere student begint desgewenst met heel kort aan te geven hoe een overeenkomst tot stand komt.
Zo nu heb ik van beide vragen meerkeuzevragen gemaakt. Je eerste antwoorden waren m.i. niet correct. Ik zou zeggen: doe een onderbouwde nieuwe poging. Ik denk overigens wel dat je voor het antwoord op vraag 1 toch punten zou krijgen.
Tip: het antwoord op de eerste vraag heeft invloed op het antwoord op de tweede vraag. |
Nu ben je me eerlijk gezegd een beetje kwijt. Ik moet bij de eerste vraag dus kiezen uit of het een aanbod, een uitnodiging to onderhandeling of een aanvaarding is? En voor de 2e ook? waarom staat bij de eerste dan wat voor aanbod het is en bij de 2e wat voor verklaring?
Als dit het geval is zou ik, gezien het arrest, bij de eerste zeggen 'aanbod tot verkoop van onroerend goed'. De 2e zou dan uitnodiging om in onderhandeling zijn daar de heer Groeneveld nog niet akkoord is gegaan. Er is dus geen aanvaarding zou ik zeggen nog een overeenkomst.
Bedankt. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: zo 09 mei 2010 20:46 Onderwerp: |
|
|
Ok om verdere verwarring te voorkomen hier wat ik ervan denk.
Het antwoord op vraag 2 is een aanbod. Hij biedt aan om voor 130.000 Euro het huis te kopen. Het antwoord op vraag 1 is m.i. een uitnodiging om in onderhandeling te treden. |
|
|
|
 |
robertjan88
|
Geplaatst: ma 10 mei 2010 16:44 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor iedereens hulp! |
|