|
|
| Auteur |
Bericht |
Rick1
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 19:28 Onderwerp: werkgever stopt met betalen |
|
|
Mijn werkgever wil mijn tijdelijk dienstverband voortijdig beeindigen. Wij kunnen niet meer door een deur dus ik zou er geen problemen mee hebben als het contract wordt ontbonden via kantonrechter. Echter...dat kost hem teveel geld en heeft hij besloten te stoppen met mijn salaris betalen zodat ik vanzelf wel weg blijf.
Wat zijn mijn rechten en plichten. Ik ben tot op heden keurig naar mijn werk gegaan en ik mijn baas ontloopt me. Dit houdt ik natuurlijk niet erg lang meer vol.
Mag een werkgever zomaar stoppen met salaris betalen en wat kan ik hiertegen doen? Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering helaas, maar het kan toch niet zo zijn dat de werknemer dat moet pikken of hoge kosten moet maken om het loon te vorderen (hoe moet dat eigenlijk?)
bedankt
Rick |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 23:42 Onderwerp: |
|
|
Je hoeft helemaal niet veel kosten te maken, hoor.
Begin alvast maar met een brief waarin je protesteert tegen het uitblijvn van de betaling en betaling eist, vermeerderd met de wettelijke rente over het bedrag dat je tot op heden te laat hebt gekregen. Verstuur die brief aangetekend. Dat begint al serieus, maar het geeft jou ook het bewijs dat die brief verzonden is en de ontvanger bereikt heeft.
Let op: wel blijven komen op je werk!!
Hoe lang loopt je contract nog? Als dat niet zo lang meer is heeft het starten van een ontbindingsprocedure niet veel zin. Bovendien zal de rechter vermoedelijk toch tot doorbetaling voor de duur van het contract veroordelen, dus je werkgever schiet er niet veel mee op.
V.w.b. de wettelijke rente geeft dit topic je denk ik wel voldoende idee hoe dat werkt, maar desgewenst denken en rekenen we graag met je mee. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 0:08 Onderwerp: |
|
|
| tikSimone schreef: | | V.w.b. de wettelijke rente geeft dit topic je denk ik wel voldoende idee hoe dat werkt, maar desgewenst denken en rekenen we graag met je mee. |
Ik zou het alleen geen "wettelijke rente" noemen wat daar wordt berekend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 0:09 Onderwerp: |
|
|
OK, verhoging wegens vertraging (7:625 BW) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
Rick1
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 8:42 Onderwerp: Brief |
|
|
Bedankt voor jullie reacties. Mijn contract loopt tot 1 juni dus inderdaad weinig zin om dit nog te ontbinden maar om het dan op deze manier te spelen is wel erg laag. Ik ga mijn loon uiteraard vorderen maar ik ben bang dat hij niet warm of koud wordt van een brief. Wat gaat er dan daarna gebeuren? Dan ligt het balletje toch bij mij en daar baal ik ontzettend van!
Rick |
|
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 01 feb 2008 22:15 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat is ook superirritant. Probeer het eerst even zelf en stel een strakke termijn (max 1 week ofzo). Heb je het geld dan nog niet, dan zou je even langs een rechtswinkel kunnen gaan en vragen of die een brief voor je schrijven. Het kost je niets en het komt wel serieus over.
Wordt dat ook niets, dan moet je helaas zwaarder geschut inzetten.
Dat hoeft nog niet superduur te worden, want in jouw geval zal de procedure voor de kantonrechter lopen. Dat kun je zelf doen en desgewenst kun je via en van ons wel een model van een dagvaarding krijgen. En ook hierin kan de rechtswinkel je terzijde staan, trouwens. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: za 02 feb 2008 15:06 Onderwerp: |
|
|
Je brieven aangetekend met handtekening retour verzenden en erin vermelden dat je niet zult aarzelen om verdere juridische stappen te ondernemen, mocht dat onverhoopt noodzakelijk zijn. Dat komt ook al serieuzer over.
En wat de kosten van een eventuele procedure betreft: dan kost het je werkgever ook (meer) geld dus best kans dat hij om dat te voorkomen alsnog gaat betalen... en wat jouw kosten betreft: het levert je hopelijk allicht meer op dan het je kost (anders moet je het natuurlijk niet doen). Natuurlijk is het vervelend dat het zo moet lopen.
Oh, en inderdaad wel naar je werk gaan en mochten ze je daar dan de toegang weigeren: proberen ze zo ver te krijgen dat ze dat op papier zetten en anders voor getuigen of ander bewijsmateriaal proberen te zorgen. Dan kun je in een eventuele procedure altijd hard maken dat jij wel wilde komen werken maar dat zij je de toegang geweigerd hebben. Je kunt dat dan bijv. ook in een brief richting werkgever bevestigen (vanmorgen stond ik aan de poort om te gaan werken, maar helaas...)- als zij daar dan niet op reageren is het i.p. een onweersproken stelling. Ook overigens in je brief waarin je tot betaling oproept aangeven dat jij bereid bent jouw verplichtingen te voldoen (lees: te komen werken). _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: za 02 feb 2008 15:45 Onderwerp: |
|
|
| Je kunt ook nog even bij een vakbond informeren. Vaak kun je daar als je ter plekke lid wordt meteen al een beroep doen op hun rechtshulp afdeling. |
|
|
|
|
 |
|
|