Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 12:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overijverige parkeercontroleur
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Holiday

Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 22:50    Onderwerp: Overijverige parkeercontroleur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begin januari was ik met mijn vrouw ’s avonds mee boodschappen doen.
Omdat ik slecht ter been ben, blijf ik altijd in mijn auto zitten en wacht tot mijn vrouw met de boodschappen terug komt.
Ik had een kaartje gekocht en dit op mijn dashboard neergelegd, het viel mij op dat het parkeerkaartje verhoogd was van € 0,10 naar € 0,15, omdat ik het niet gepast had heb ik
€ 0,20 betaald.

Begin april krijg ik een naheffingsaanslag van de Gemeente.
Een overijverige controleur beweerd nu dat ik lag te slapen in de auto en dat hij geen kaartje heeft zien liggen.
Volgens zijn zeggen heeft hij een bekeuring uitgeschreven en die onder de ruitenwisser geplaatst.

Dat ik heb liggen dutten in de auto daar kan hij best gelijk in hebben, maar dat hij een bekeuring onder de ruitenwisser heeft geplaatst, dat is beslist niet waar.
Ik heb geen bekeuring onder de ruitenwisser gehad en als hij de auto aan geraakt had dan had ik dat meteen gemerkt.

Ik heb een bezwaarschrift ingediend dat het mij totaal niet bekend is dat ik op bewuste datum een bekeuring gekregen heb en het mij dus verbaasde dat ik een naheffingsaanslag gekregen heb.
Ook heb ik gevraagd, waarom de controleur niet even aangeklopt heeft om te vragen of ik een parkeerkaartje had.
Helaas kan ik het kaartje na vier maanden niet meer overleggen.

De gemeente antwoord alleen maar met de wetsartikel dat op bewuste plek parkeergeld betaald moet worden en met de bevindingen van de parkeercontroleur.
De Gemeente is van mening dat de naheffingsaanslag terecht is opgelegd.

Ik sprak later met een parkeercontroleur en vertelde hem wat mij overkomen was.
Hij vertelde mij dat het bekend was dat er controleurs bij zijn die stiekem een bon schrijven en geen afschrift onder de ruitenwisser plaatsen waardoor deze problemen ontstaan.
Gelukkig stond deze controleur hier niet achter.
Hij vertelde ook dat als hij iemand in de auto ziet slapen, altijd even vraagt naar het kaartje, ook met doel om te zien dat de bestuurder niets mankeert.

Graag uw reactie hierop, voornamelijk met de vraag, wat kan ik hier nog aan doen.

Holiday
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel op zijn minst fatsoenlijk, had de controleur niet de verplichting u naar het kaartje te vragen. Hij heeft u vermoedelijk niet zien parkeren, dus had ook niet de verplichting de bekeuring uit te schrijven op uw naam, maar moest dat op het kenteken van de auto doen.
Dat er geen aankondiging achter uw ruitenwisser zat maakt een boete niet ongeldig.

Wat een boete op zich onterecht maakt is dat u wel heeft betaald. Bewijslast is echter moeilijk, u heeft het kaartje niet meer en het is uw woord tegen dat van de controleur.

Blijft staan dat de hele verloop van het de situatie geen schoonheidsprijs verdient. Indien de controleur u naar het kaartje had gevraagd was deze discussie niet ontstaan. In de afwijzing van de gemeente staat beschreven wat u moet doen om in beroep te gaan tegen de beslissing van de gemeente. Ik zou dit gewoon proberen. Niet als argument aanvoeren dat er geen aankondiging achter uw ruitenwisser zat. Wel aanvoeren dat de controleur de gelegenheid had naar het kaartje te vragen omdat u in de auto zat. Niet geschoten is altijd mis.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Holiday,
Klik eens op deze link: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=2939462
Je kunt doorklikken naar zowel de normale uitzending op televisie, als op de verlenging op internet.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er geen aankondiging onder de ruitenwisser is geplaatst, lijkt mij dat wel van enig belang. Je kunt m.i. van iemand die niet hoeft te vermoeden dat hij bekeurd is, niet verwachten dat hij een parkeerkaartje bewaart.

Het niet achterlaten van zo'n aankondiging maakt de bekeuring wellicht niet ongeldig, maar schaadt de bekeurde wel in zijn bewijspositie. Dat lijkt mij reden voor de rechter om de bekeurde eerder op zijn woord te geloven wanneer die zegt een kaartje te hebben gehad.

Helaas voor Holiday heeft de controleur volgens het proces-verbaal wel een bekeuring onder de ruitenwisser geplaatst. De rechter zal vermoedelijk niet snel aannemen dat dit gelogen is.

Verder denk ik dat het hebben van een parkeerkaartje pas geldt wanneer het zichtbaar voor de voorruit is geplaatst. Dat was blijkens het pv ook niet het geval. Dus zelfs als Holiday een kaartje kon tonen of als de rechter zou geloven dat hij een kaartje had, zou op de rechtmatigheid van de boete wellicht niets zijn af te dingen.

Volgens de kassa-link is er vooral kans op succes bij de rechter bij laden/lossen situaties, overmacht en onduidelijke parkeersituaties. Allemaal situaties die, wanneer voldoende bewezen, het opleggen van een boete onrechtmatig maken. Dat is dan ook de toets die de rechter uitvoert.

Het lijkt mij dat Holiday alleen kans maakt als de rechter oordeelt dat de controleur verplicht was eerst de bestuurder aan te spreken alvorens een boete op te leggen. Ik denk dat zo'n plicht er niet was, omdat de overtreding al een feit was (het kaartje lag niet voor de voorruit, althans dat wordt bewezen door het proces-verbaal en valt nauwelijks te ontkrachten).

edit: Of heb ik het fout dat het kaartje alleen geldt wanneer het zichtbaar achter de voorruit is geplaatst? Je kunt ook redeneren dat een naheffingsaanslag niet kan worden opgelegd wanneer de parkeerbelasting was betaald...

edit 2: blijkbaar zijn het Hof en de HR het met die laatste redenering eens. Aantonen dat voor een parkeerkaartje betaald is, is dus voldoende. Dan is de vraag of er een bon onder de ruitenwisser is geplaatst m.i. erg relevant.

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volgens de kassa-link is er vooral kans op succes bij de rechter bij laden/lossen situaties, overmacht en onduidelijke parkeersituaties.

De meeste zaken die Bert Bongers onder de loep heeft genomen in zijn boekje ‘Parkeerbon? Nee dank u!’, hebben betrekking op laden/lossen situaties, overmacht en onduidelijke parkeersituaties. In de Kassa uitzendingen komen ook andere situaties aan de orde.

Wanneer de parkeerbon niet zichtbaar achter de voorruit lag (bijvoorbeeld omdat bij het dichtslaan van de deur het kaartje op de stoel is gewaaid), heb je volgens Clemens Meerts zonder meer kans van slagen bij de rechter wanneer je het kaartje wel hebt gekocht. Volgens Meerts (eerste voorbeeld in ‘de verlenging’), beslistte de Hoge Raad dat het enige criterium voor parkeerbelasting is of je wel of niet betaald hebt. Of je dat op dat moment ook kunt bewijzen is niet van belang. Je kunt het ook achteraf aantonen.

Hier lijkt voor Holiday een probleem te zitten,
Maar (zie de link ‘blijkbaar’ van bona fides):
Quote:
... in eerste instantie de inspecteur dient te bewijzen dat de parkeerbelasting niet is voldaan en niet omdat de automobilist moet bewijzen dat hij wél heeft betaald.

Bovendien, zoals bona fides reeds schreef:
Quote:
Je kunt m.i. van iemand die niet hoeft te vermoeden dat hij bekeurd is, niet verwachten dat hij een parkeerkaartje bewaart.
Het niet achterlaten van zo'n aankondiging maakt de bekeuring wellicht niet ongeldig, maar schaadt de bekeurde wel in zijn bewijspositie. Dat lijkt mij reden voor de rechter om de bekeurde eerder op zijn woord te geloven wanneer die zegt een kaartje te hebben gehad.

Quote:
Helaas voor Holiday heeft de controleur volgens het proces-verbaal wel een bekeuring onder de ruitenwisser geplaatst. De rechter zal vermoedelijk niet snel aannemen dat dit gelogen is.

IK weet het niet. Kijk eens naar voorbeeld 6 in ‘de verlenging’. Iemand ontvangt een parkeerbon en beweert in die straat en plaats niet te zijn geweest. De zaak was nog lopende, maar Meerts houdt het op winnen. De echtgenote kan in deze getuigen en de rechter wijst dat niet zonder meer af.

Mijn advies is: ga naar de rechter. Een bezwaarschrift heeft geen zin. (Formele procedure daargelaten.) Zie de kassa-uitzending.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2007 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

edit 2: blijkbaar zijn het Hof en de HR het met die laatste redenering eens. Aantonen dat voor een parkeerkaartje betaald is, is dus voldoende. Dan is de vraag of er een bon onder de ruitenwisser is geplaatst m.i. erg relevant.

Dat is inderdaad een bekende uitspraak die nog wel de nodige gevolgen gaat krijgen in parkeerland. Er zullen nieuwe systemen ontwikkeld gaan worden (enkelen zijn al op proef) om het kaartjessysteem te vervangen.

Ter zake: Ik ben het met jullie eens dat de niet aanwezige bon achter de ruitenwisser waarschijnlijk de reden is dat de parkeerbon weg is gegooid. Als je dat zo benoemt in de procedure kan dat inderdaad wel van belang zijn. Het vervelende is echter: de verbalisant benoemt in zijn PV dat hij deze achter de ruitenwisser heeft geplaatst, hetgeen niet uit te sluiten is. De bon kan in theorie verwijdert zijn door anderen. Dit gebeurd overigens regelmatig. Mensen verwijderen de bonnen om achter hun eigen ruitenwisser te doen om te voorkomen dat ze een kaartje moeten kopen. Ook worden er vaak geintjes mee uitgehaald en wordt de bon bij een bekende achter de ruitenwisser gedaan.

In de regel is het algemeen bekend dat de parkeerpolitie altijd een bon achter de ruitenwisser doet, in tegenstelling tot de "gewone" politie.

Nogmaals, de optelsom zou zomaar kunnen betekenen dat de gemeente in het ongelijk wordt gesteld, maar seq het woord van de klager tegen die van de verbalisant over de bon achter de ruitenwisser is m.i. niet voldoende.
leader

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even juridisch bezien: Is een auto niet pas geparkeerd bij het verlaten van het voertuig? Bovendien indien een willekeurig voertuig niet goed geparkeerd staat, b.v. op een laat- en losplek, is het toch evident dat diegene die zich op dat moment in het voertuig bevindt, er eerst op aangesproken wordt dát het voertuig er niet naar behoren staat?
Betreffend persoon lag in dit geval te slapen, maar dat doet niets af aan feit.....
bona fides

BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

leader schreef:
Even juridisch bezien: Is een auto niet pas geparkeerd bij het verlaten van het voertuig?

Kleine moeite om even op te zoeken:
Artikel 1 sub ac RVV schreef:
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;

Juridisch gezien stond Holiday duidelijk geparkeerd, tenzij hij wel heel gemakkelijk in slaap valt.

Quote:
Bovendien indien een willekeurig voertuig niet goed geparkeerd staat, b.v. op een laat- en losplek, is het toch evident dat diegene die zich op dat moment in het voertuig bevindt, er eerst op aangesproken wordt dát het voertuig er niet naar behoren staat?
Betreffend persoon lag in dit geval te slapen, maar dat doet niets af aan feit.....

Mijn eerste reactie hierop is: de overtreding is al begaan, dus daar kan juridisch gezien gewoon voor worden bekeurd.

Maar bij nader inzien denk ik dat je juridisch wel degelijk een punt hebt. Er is alleen reden voor een naheffingsaanslag wanneer Holiday de parkeerbelasting niet betaald heeft. De controleur moet dit controleren. Als er niemand in de auto zit, kan de controleur niet veel anders dan kijken of er een kaartje achter de voorruit ligt. Maar in dit geval zit er iemand in de auto, die het kaartje misschien in zijn broekzak heeft zitten. Het maakt niet uit waar het kaartje is, als het er maar is. Dus ik ben het met je eens dat de controleur hier op het raam had moeten kloppen om vast te stellen of er wel of geen kaartje is gekocht.

Dus je verweer werkt volgens mij niet in de gevallen dat iemand fout geparkeerd staat, maar juist wel in het geval van Holiday!

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 21:41    Onderwerp: Parkeercontroleur was fout Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels is de rechtszaak achter de rug met het volgende resultaat.

De Officier van Justitie had mijn bezwaarschrift verworpen omdat deze te laat zou zijn ingediend.
De rechtbank steld dat,
Als niet vaststaat dat het aanslagbiljet op de juiste wijze is uitgereikt, dat de termijn voor het instellen van bezwaar ingaat op de dag na dagtekening van een duplicaat aanslag.
Omdat de verweerder niet hard kon makendat de parkeercontroleur wel degelijk het bonnetje onder de ruitenwisser had gedaan, kreeg ik gelijk en werd mijn bezwaar als gegrond verklaart.

Tweede punt was of ik nu wel of niet betaald zou hebben.
Omdat er ruim twee maanden tussen zat, kon de rechtbank het er mee eens zijn dat je een kaartje niet zo lang bewaard, tevens vond de rechtbank dat de controleur gezien had dat ik in de auto zat en op eenvoudige wijze feiten onderzoek had kunnen doen door aan de bestuurder te vragen of hij een geldig parkeerkaartje had.

Ik kreeg in deze het voordeel van de twijvel van de rechtbank.
De rechtbank ging er van uit dat de verschuldigde parkeerbelasting was betaald en dat de naheffingsaanslag vernietigd moest worden.

Inmiddels heeft de Gemeente Barneveld mij de naheffingsaanslag met rente terug betaald en ook de proceskosten bestuursrecht moeten betalen.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel fijn dat je het laat horen, Holiday.
Feestje Drink Boo hoo! Clown Beer Applause Drinking beer
bona fides

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel mooi!!!

Vanaf welke datum rekende de OvJ? Vanaf januari of vanaf april? Of is er daartussen nog een naheffingsaanslag verloren gegaan?

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 0:10    Onderwerp: Parkeercontroleur was fout Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging over een bedrag van € 48,00 en ik heb iets van € 58,00 terug ontvangen, maar het ging mij voornamelijk om de manier hoe de parkeercontroleur zijn werk deed.

Ik hoop dan ook dat dit besproken gaat worden bij de parkeercontroleurs en dat ze de rotte appels dusdanig aanpakken dat ze dit niet meer doen.
Dan is mijn missie geslaagd.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 1:48    Onderwerp: Re: Parkeercontroleur was fout Reageer met quote Naar onder Naar boven

Holiday schreef:
Dan is mijn missie geslaagd.

Bow
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds