bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 23:22 Onderwerp: Re: Verdeling geld schulden na scheiding |
|
|
kimmie01 schreef: | We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. |
Dus ieder de helft van de bezittingen, en de helft van de schulden. Daar hoeft volgens mij niet veel over onderhandeld te worden, want het is niet anders.
Als één van beiden in de koopwoning blijft, zal die persoon de ander moeten uitkopen voor de helft van de waarde van het huis.
Jij hebt in ieder geval recht op kinderalimentatie en waarschijnlijk ook partneralimentatie. Over het bedrag valt op zich wel te onderhandelen, maar het gaat wel om een echt "recht" dat je desnoods bij de rechter kunt afdwingen. In principe is het dus niet zo heel zinvol om hier veel ruzie over te maken. Ik denk dat een onpartijdige advocaat/mediator moet kunnen uitrekenen wat een redelijk bedrag is. Lukt het niet, dan moet de rechter de alimentatie vaststellen.
Waar je het niet over hebt is een bezoekregeling, dus ik neem aan dat er op dit punt wel afspraken gemaakt kunnen worden. Mocht dat ook niet lukken, dan is dat wederom aan de rechter. Als het even kan is het natuurlijk beter om daar wel samen uit te komen.
Er zijn vast nog allerlei andere zaken te bedenken, bijv. pensioenrechten. Wat betreft het financiële deel denk ik dat de insteek van beide partners moet zijn dat ze genoegen nemen met waar ze "recht" op hebben, zonder de emoties daarbij te veel een rol te laten spelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|