Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 11:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Diefstal tijdens WSNP, Effect op evt. schadevergoeding?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mockingbird

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008 16:47    Onderwerp: Diefstal tijdens WSNP, Effect op evt. schadevergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Ik ben zelf niet thuis in het hele WSNP/Faillissementsgebeuren, vandaar deze vraag.

De casus:
A werkt als hulpverlener bij persoon B in huis en steelt daar geruime tijd contanten. A zit al enige tijd in de WSNP. Op een gegeven moment wordt door de politie op heterdaad betrapt. A bekent diefstal en dat A dit al geruimere tijd doet. A zal hierom voor de politierechter moeten verschijnen

Gezien het feit dat A op heterdaad betrapt is én heeft bekend, lijkt het mij (ondanks dat ik niet thuis ben in strafrecht) te verwachten dat A schuldig wordt bevonden.

De vraag is natuurlijk, hoe krijgt B hetgeld terug? De opties zijn natuurlijk via civiel, of via voeging bij de strafzaak. Maar wat gebeurt er als B gelijk krijgt?
Met mijn beperkte kennis van deze materie, zal de schuldsanering voor A in het geding komen; ze mag immers geen nieuwe schulden creëeren.
De vordering van B valt, zover ik begrijp, niet binnen de WSNP (aangezien deze ontstaan is na het ingaan van de WSNP).

Hoe kan B het beste haar schadevergoeding innen in zo een geval dat de schadeplichtige in de WSNP zit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover de WSNP niet op verzoek van de bewindvoerder beëindigd wordt, kan B, als schuldeiser, die beëindiging verzoeken.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarmee B waarschijnlijk nog niet veel opschiet, want het kipje is kaal, dus daar vallen weinig veertjes van te plukken.

Wel zou ik B aanraden A een schuldbekentenis te laten tekenen voor het hele bedrag. Mocht A dan ooit weer eens geld hebben, dan kan B met het briefje wapperen. B. moet er daarbij goed om denken in elk geval binnen elke 5 jaar aan de openstaande vordering te herinneren, anders verjaart hij.

Eventueel kan B na beëindiging van de WSNP ook wel loonbeslag laten leggen, maar ja, dat brengt kosten voor B mee en er zullen wel meer schuldeisers in de rij staan.

Als ik B was verzocht ik niet zelf om beëindiging van de WSNP. Na het hele traject doorlopen te hebben heeft de persoon in de WSNP namelijk weer die schone lei. Daar vindt op relatief korte termijn plaats (gewoonlijk duurt het traject 3 jaar). Daarna zijn de andere schuldeisers afgeschud en is er dus weer ruimte om B af te betalen.

Zuur verhaal.
mockingbird

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Voor zover de WSNP niet op verzoek van de bewindvoerder beëindigd wordt, kan B, als schuldeiser, die beëindiging verzoeken.

Dat vermoedde ik inderdaad al, maar zoals ik het begreep valt een nieuwe schuld niet onder de huidige WSNP, dus zoals tikSimone zei leek het mij, in zekere zin, ook gunstiger als de WSNP zou doorlopen; de overige schuldeisers verdwijnen dan na een tijd waardoor B zijn voordering beter kan innen.

De vraag is natuurlijk hoe je dat bereikt; Ik vrees namelijk dat de bewindvoerder A uit de WSNP zal zetten, zelfs als B het niet verzoekt. A is, uiteraard, ontslagen en de strafvervolging gaat natuurlijk gewoon door. En met dat in het achterhoofd is het wellicht verstandiger om een schadevergoeding bij voeging af te dwingen dan haar een schuldbekentenis te laten tekenen.

Daarentegen is het natuurlijk een lastig schadegeval, aangezien A geld heeft gestolen over een niet vast staande tijd (het vermoeden is dat dit langer is dan zij bekend heeft) en daarnaast steeds contanten, wat het moeilijk controleerbaar maakt. Wellicht is een schuldbekentenis in dat kader wel een zekere weg om discussie over dat punt uit te sluiten.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maakt het iets uit voor de schuldeiser van deze inderdaad latere schuld?

Ik zou denken gewoon voegen en daarmee een executoriale titel verkrijgen. Of anders in gebreke stellen en naar de burgerlijke rechter.

Het lijkt mij niet dat de WSNP bescherming biedt tegen nieuwe schuldeisers. Misschien valt er niet veel te halen, maar dat zal ook afhangen van de hoogte van het bedrag.

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2008 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoogte van het bedrag is nog onduidelijk; Door A is bekend dat er over een periode van maanden is gestolen, vermoed wordt dat dit over een periode van jaren is. Dit steeds (één maal weeks) met verschillende bedragen uit een zakje met biljetten. Het enige bewijs is dat de contanten gepind zijn (concrete bedragen). De bekentenis van die maanden ligt er, maar dit zegt weinig over het bedrag; een deel van het gepinde bedrag is niet gestolen en het bepalen van de schade in die zin is dus erg lastig.

In dat kader is een schuldbekentenis van B dus een aantrekkelijke oplossing, maar daarbij mis je de executoriale titel én is het de vraag in hoeverre A weet hoeveel zij heeft gestolen en of zij bereid is schuld hiervoor te bekennen.

Ik neig zelf naar A de kans te geven haar te laten bekennen, evt. onder de toezegging dat B niet naar de bewindvoerder van A zal stappen (met oog op haar belang in de WSNP). Dat is natuurlijk feitelijk een sigaar uit eigen doos, omdat de bewindvoerder van A naar alle waarschijnlijkheid de schuldsanering toch wel zal beëindigen, maar met die schuldbekentenis kan B dan alsnog een exocutoriale titel verkrijgen bij voeging. Dit laatste is volgens mij anders vrij lastig in onderhavige casus, nu bij voeging de schade makkelijk bepaalbaar dient te zijn. (niet ontvakelijk verklaring; verwijzing naar civiele rechter waar wederom de vaststelling van de schade geen makkelijke weg zal zijn)

Iemand anders een andere mening of suggestie? Vooral over de bepaalbaarheid van de schade, want ik kan me zelf zo geen relevante jurisprudentie voor ogen halen in het geval van schade (diefstal) over lange tijd die, dus, lastig te bepalen is.
Johann van der Veere

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2008 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 350 lid 3 sub d (de saniet laat bovenmatige schulden ontstaan). Diefstal is een grond voor tussentijdse stopzetting van de SSR; art. 288 Fw jo 358 lid 4 Fw, en indien van toepassing, na veroordeling tot terugbetaling van het gestolene, art. 358 sub c Fw jo art. 36f Sr.
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2008 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter kan toch ook op eigen initiatief de schuldsanering vroegtijdig beëindigen zonder toekennen van de 'schone lei'?

Wanneer iemand nieuwe schulden maakt is dat reden tot beëindiging, afhankelijk van de omstandigheden. Schulden veroorzaakt door het moeten terugbetalen van gestolen sommen zijn omstandigheden die beëindiging van de WSNP rechtvaardigen.

(Oftewel wat hierboven staat maar dan in woorden i.p.v. wetsartikelen Wink, als ik me niet vergis)
Johann van der Veere

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
De rechter kan toch ook op eigen initiatief de schuldsanering vroegtijdig beëindigen zonder toekennen van de 'schone lei'?

(Oftewel wat hierboven staat maar dan in woorden i.p.v. wetsartikelen Wink, als ik me niet vergis)
Correct. Overigens kan B, nadat A ingevolge art 350 Fw uit de schuldsanering is gezet, verhaal proberen te halen bij de faillissementscurator. Of B's vordering (als concurrente schuldeiser) op korte termijn wordt ingewilligd is dan een kwestie van tijd. In tegenstelling tot iemand die via de SSR na 3 tot 5 jaar een schone lei krijgt, blijft een failliet, ook ná opheffing wegens gebrek aan baten, nog lange tijd aanspreekbaar. Kwestie van lange adem en (vaak) een hoop geduld.
Verstuur e-mail
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 4:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat mischien wel praktisch is is dat A schuld bekent tot een bedrag X, waarbij B aan A voorhoud dat indien niet tot een schuldbekentenis wordt gekomen B zich het recht voorbehoudt om A alsnog in rechte te betrekken voor de civiele rechter en daarbij ook gerechtelijke kosten te vorderen waardoor de schuld alleen maar hoger wordt.
Dat is natuurlijk enigzins bluf gezien de bewijsbaarheid zoals je zelf al aangaf, maar 't kan natuurlijk wel helpen. Wink
Nadeel is dat X min of meer onderhandelbaar wordt. Maar goed, je moet natuurlijk ook nog maar zien of je wat terugkrijgt in een civiele procedure.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds