|
|
| Auteur |
Bericht |
ramons1x
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 18:08 Onderwerp: Overgang Nieuwe BV |
|
|
Beste (arbeids) juristen,
Een week geleden ontving ik een brief van mijn werkgever met daarin de bevestiging dat onze afdeling nu in naar een aparte/nieuwe BV is gegaan.
(was hiervan niet eerder op de hoogte)
Naar aanleiding hiervan heb ik (en ook de overige 10 medewerkers van mijn afdeling) wel wat vragen.
Bijvoorbeeld. Kan dit zomaar? Heb immers een contract voor onbepaalde tijd met de huidige werkgever. In het contract staat in het contract niet dat de werkgever hierin iets tussentijds kan wijzigen.
Zou iemand mij kunnen informeren waar we nog meer op moeten letten tijdens deze wijziging ten aanzien van de overplaatsing naar een nieuwe BV.
Bij voorbaat hartelijk dank. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 20:00 Onderwerp: |
|
|
In principe heeft de werknemer behalve via de ondernemingsraad geen zeggenschap in de overgang van een deel van de onderneming naar een andere rechtspersoon.
De wetgever heeft wel een regeling hiervoor getroffen en dat is kort gezegd een verbod op de wijziging van de arbeidsvoorwaarden (in negatieve zin) als gevolg van de overgang. T.o.v. de nieuwe werkgever heb je dus exact dezelfde rechten (en plichten) als tov. de oude. |
|
|
|
|
 |
Barbe
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 jan 2008 16:58 Onderwerp: |
|
|
| mcvg schreef: | In principe heeft de werknemer behalve via de ondernemingsraad geen zeggenschap in de overgang van een deel van de onderneming naar een andere rechtspersoon.
De wetgever heeft wel een regeling hiervoor getroffen en dat is kort gezegd een verbod op de wijziging van de arbeidsvoorwaarden (in negatieve zin) als gevolg van de overgang. T.o.v. de nieuwe werkgever heb je dus exact dezelfde rechten (en plichten) als tov. de oude. |
Neemt zo'n nieuwe BV ook alle lasten op zicht, bijv. betreft geen salarisbetaling,achterstallig pensioen.
(heeft niets met topicstarter te maken)
Mvg,
Barbe |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: za 26 jan 2008 22:26 Onderwerp: |
|
|
| Barbe schreef: | | Neemt zo'n nieuwe BV ook alle lasten op zicht, bijv. betreft geen salarisbetaling,achterstallig pensioen. |
Het relevant artikel is art. 7:663 BW:
| Quote: | | Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan vóór dat tijdstip. |
De nieuwe werkgever neemt dus alle lasten op zich, maar de oude werkgever blijft gedurende een jaar mede-aansprakelijk voor de nakoming van oude verplichtingen.
Art. 7:663 BW is volgens mij de implementatie van richtlijn 2001/23/EG. Heeft iemand een idee hoe de overname van een onderneming voorheen geregeld was? Ik zou denken dat er zonder art. 7:663 BW eigenlijk geen (eenvoudige) mogelijkheid is om bij een activa/passiva overname van onderneming ook de werknemers mee te laten verhuizen. De oude eigenaar van het bedrijf zou alle werknemers moeten ontslaan. De nieuwe eigenaar kan de werknemers (of een deel ervan) dan weer aannemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Barbe
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 jan 2008 13:16 Onderwerp: |
|
|
| Duidelijk, vorige BV(a) blijft tot een jaar na verandering BV(b) verantwoordelijk voor de betaling van pensioengelden welke nooit gestort zijn door BV (a) . |
|
|
|
|
 |
|
|