|
|
| Auteur |
Bericht |
ama
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 11:44 Onderwerp: partner veroorzaakt ongeval met lease-auto |
|
|
Hallo,
Ik vond net een interessante uitspraak in het weekoverzicht. LJN: BC4550. Het gaat om een zaak waarbij de partner van een leaserijder een ongeval heeft veroorzaakt onder invloed van cannabis. De werkgever vordert de schade bij de leaserijder. Hoewel de vordering wordt afgewezen overweegt de rechter wel het volgende:
| Quote: | | Slechts indien bij gedaagde wel sprake was van de genoemde bekendheid met het cannabisgebruik door haar partner en/of eerdere bedoelde verkeersongevallen zou van haar als werkneemster verlangd kunnen worden dat zij ervoor zorgt dat de autosleutels buiten het bereik van haar partner worden bewaard. |
Oftewel: wanneer de partner van een leaserijder cannabis gebruikt kan dat onder omstandigheden een verantwoordelijkheid leggen op de leaserijder. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 12:51 Onderwerp: |
|
|
Wat ik interessant vind is dat 7:661 BW ook van toepassing wordt verklaard.
Uit de uitspraak blijkt dan dus dat ook al is er aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad dat dit beperkt is tot schade als gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid. Volgens mij moeten er wel heel veel andere omstandigheden zijn wanneer je kunt zeggen dat het niet achter slot en grendel bewaren van je autosleutels opzet of bewuste roekeloosheid is. Des te meer nu volgens het lease-contract het de partner was toegestaan om zonder toezicht in de auto te rijden. |
|
|
|
|
 |
|
|