|
Auteur |
Bericht |
marcovv
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 22:26 Onderwerp: opleveren huurwoning zonder schouwrapport te hebben gezien |
|
|
Ik heb het afgelopen half jaar een woning gehuurd. Nu moet ik die binnenkort gaan opleveren aan de verhuurder omdat ik vertrek.
Toen ik in de woning kwam zat er in één van de ramen een kleine barst, de verhuurder beweert nu dat die er nog niet in zat.
Toen ik de woning in ging heb ik nooit iets van een schouwrapport gezien, maar de verhuurder beweert nu die wel te hebben. Ik vroeg mij af hoe dit zit, had ik zo'n schouwrapport niet moeten ondertekenen toen ik de woning in ging?
Is er iets wat ik kan doen om mij te verweren tegen de verhuurder? Anders gaat dit natuurlijk van mijn borg af  |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 23:59 Onderwerp: |
|
|
hoogstwaarschijnlijk staat er iets in het huurcontract over het zgn schouwrapport. voor zover mij bekend is het niet gebruikelijk dat een dergelijk rapport getekend wordt door de huurder. kijk even in het contract: staat daar iets over een dergelijk rapport? zo ja, dan ben je met ondertekening van het contract daar hoogst waarschijnlijk akkoord gegaan dat alles in 'goede' staat was. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 jan 2008 1:29 Onderwerp: |
|
|
Art. 7:224 lid 2 BW komt hier van pas:
Quote: | Indien tussen de huurder en verhuurder een beschrijving van het verhuurde is opgemaakt, is de huurder gehouden de zaak in dezelfde staat op te leveren waarin deze volgens de beschrijving is aanvaard, met uitzondering van geoorloofde veranderingen en toevoegingen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd. Indien geen beschrijving is opgemaakt, wordt de huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de huurovereenkomst. |
Als het schouwrapport niet door de verhuurder is ondertekend (en de verhuurder ook niet in de huurovk heeft verklaard met het schouwrapport akkoord te zijn gegaan), geldt m.i. de tweede zin. De verhuurder zal dan moeten bewijzen dat het raam bij aanvang van de huur nog barstvrij was. Daarvoor lijkt mij het "geheime" schouwrapport niet voldoende.
(Na herlezing zie ik dat ik op vrijwel hetzelfde uitkom als wat annemiekewp schrijft. Ik denk ook dat als het schouwrapport in de huurovk wordt genoemd, het de taak van de huurder was om aan het begin van de huur dat rapport op te vragen en de juistheid te controleren.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marcovv
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 22:15 Onderwerp: |
|
|
Dit is wat in het huurcontract staat:
Quote: | Artikel 6
6.1 Vooraleer het goed door de huurder in gebruik genomen wordt, zullen huurder en verhuurder samen een omstandige ptaatsbeschrijving (schouwrapport) opmaken. Deze zal als zodanig deel uitmaken van de overeenkomst. De plaatsbeschrijving bij de intrek moet binnen
de maand worden opgemaakt. De huurder verbindt zich ertoe het verhuurde pand goed te onderhouden en het bij het einde van de duur terug te geven in de staat zoals blijkt uit de plaatsbeschrijving. |
Dat samen opmaken heeft dus nooit plaats gevonden. Dit artikel gaat er ook nog over:
Quote: | Artikel 8
De huurder is verplicht de schade te vergoeden of te herstellen, die hij of iemand voor wie hij aansprakelijk is heeft veroorzaakt. De verhuurder zal alle zichtbare en onzichtbare gebreken die het gebruik van het gehuurde verhinderen of ernstig belemmeren, opheffen. De verhuurder zal gedurende de huurtijd at het noodzakelijke onderhoud plegen, tenzij dit
onderhoud volgens deze overeenkomst ten laste van de huurder komt. De verhuurder is aansprakelijk voor de schade die deze gebreken veroorzaken. Huurder en verhuurder stelten gezamenlijk bij aanvang van de overeenkomst een opnamestaat vast, omvattende een nauwkeurige omschrijving van de staat van onderhoud van het gehuurde.
De huurder verbindt zich ertoe alle herstellingen die krachtens de wet of de gebruiken ten taste van de huurder zijn, te zullen uitvoeren. Hij zat ook de andere herstellingen uitvoeren, voor zover zij veroorzaakt werden door zijn eigen fout of door de fout van een persoon, dier of zaak voor welke hij moet instaan. |
Ook hier wordt weer genoemd dat de "opnamestaat" gezamelijk had moeten worden opgesteld. Ik heb inmiddels dat zogenaamde "schouwrapport" gezien wat niet meer dan een paar fotootjes bleek te zijn van toen de verhuurder er zelf nog woonde (volgens de exif data uit 2002, ik huur het appartement vanaf september 2007). Op geen van de foto's is het betreffende raam te zien (hangen gordijnen voor). Ik heb zelf overigens wel een foto van de eerste dag dat ik de sleutel had waar de barst duidelijk op te zien is.
Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat ik mijn borg terug ga krijgen? kan ik bijvoorbeeld een document opstellen waarin de verhuurder verklaart het appartement goed te hebben ontvangen en geen reden ziet om borg in te houden? en als er niet getekend wordt de sleutels niet terug geven? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 22:34 Onderwerp: |
|
|
Je kunt aanvoeren dat de verhuurder kennelijk niet beschikt over het schouwrapport dat bij aanvang van de huur in september 2007 opgemaakt had moeten worden, waarbij je wijst op de exif data die als jaar 2002 aangeven. Zonder schouwrapport geldt de laatste zin van art. 7:224 lid 2 BW.
Als toegift kun je er de foto bijdoen om aan te tonen dat de barst er bij aanvang van de huur inderdaad al inzat.
De conclusie is dat de verhuurder de borg niet mag inhouden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marcovv
|
Geplaatst: vr 25 jan 2008 8:27 Onderwerp: |
|
|
mooi, dan is dat in ieder geval duidelijk. Nou vertrouw ik de verhuurder totaal niet (ik weet uit ervaring dat mondelingen afspraken met hem niet worden nagekomen) dus wil ik hem iets laten tekenen. k heb dit nu opgesteld:
Quote: | Eindoplevering huurwoning <adres> te <plaatsnaam>
Ondergetekende, <veruurder naam> , eigenaar/verhuurder van het pand <adres> te <plaats>, verklaart de woning bij de beëindiging van de huurovereenkomst in goede staat te hebben terug ontvangen van de huurder, <huurder naam>.
Derhalve zullen alleen de kosten voor het gas- en elektriciteitsgebruik over der periode 1 oktober 2007 tot 26 januari 2008 zoals hieronder weergegeven verrekend worden met de door de huurder betaalde borgsom van EUR 575 (zegge vijfhonderdvijfenzeventig Euro). De verhuurder zal de schriftelijke afrekening voor het energiegebruik verstrekken aan de huurder en de borgsom onder aftrek van de energiekosten binnen een termijn van twee weken te storten op de bankrekening <bankreknr> ten name van <huurder naam>.
|
is dit een beetje waterdicht? en ga ik de fout in als ik hem de sleutels niet terug geef als hij niet wil tekenen? |
|
|
|
 |
|