|
Auteur |
Bericht |
Paul1978
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 21:40 Onderwerp: man vertrekt niet uit woning na overlijden&erfenis |
|
|
Vraagje:
Man trekt drie jaar geleden in bij een vrouw met een koophuis. Op basis van een vriendschap. Ze zijn niet getrouwd of zijn geregistreerde partners. Ook is er geen huurovereenkomst, dan wel bijdragen in het aanhouden van het huis door de man. Hij houdt nog wel zijn eigen woning aan.
De vrouw overlijdt en de erfgenamen willen toegang tot de woning om de inboedel en te woning te kunnen verkopen. De man weigert hun de toegang. Hij beroept zich op de vriendschap.
Kan deze man zich beroepen op de vriendschap om de erfgenamen de toegang te weigeren, dan wel een langere woonperiode afdwingen?
Zijn er juridische bezwaren om deze man per direkt uit de woning te laten zetten(hij heeft immers nog huisvesting)? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 22:49 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat de man op grond van art. 4:28 lid 2 BW gedurende 6 maanden de woning mag blijven bewonen en daarbij de inboedel mag blijven gebruiken. Het is dus juridisch niet mogelijk hem uit het huis te zetten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 23:15 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het lijkt me dat de man op grond van art. 4:28 lid 2 BW gedurende 6 maanden de woning mag blijven bewonen en daarbij de inboedel mag blijven gebruiken. Het is dus juridisch niet mogelijk hem uit het huis te zetten. |
Dit artikel geldt alleen voor de echtgenoot van de erflater. De erfgenamen kunnen hun bezit gewoon opeisen via de rechter/deurwaarder.
groet,
jacq |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 23:35 Onderwerp: |
|
|
jacq schreef: | Dit artikel geldt alleen voor de echtgenoot van de erflater. De erfgenamen kunnen hun bezit gewoon opeisen via de rechter/deurwaarder. |
volgens mij heeft bona fides het in deze bij het rechte eind:
lid 2: ...hebben degenen die tot diens overlijden met hem een duurzame gemeenschappelijke huishouding hadden, overeenkomstige bevoegdheden met betrekking tot het gebruik van de woning en de inboedel... |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: do 24 jan 2008 11:11 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: |
volgens mij heeft bona fides het in deze bij het rechte eind:
lid 2: ...hebben degenen die tot diens overlijden met hem een duurzame gemeenschappelijke huishouding hadden, overeenkomstige bevoegdheden met betrekking tot het gebruik van de woning en de inboedel... |
Pfff, ja natuurlijk, je moet ook niet reageren als je vers van een tentamen personen- en familierecht afkomt excuus!!
groet,
jacq |
|
|
|
 |
|