Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 19:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat kan ik doen? beslag gelegd op app. die ik "gekocht" heb
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marliezjuh

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 12:58    Onderwerp: Wat kan ik doen? beslag gelegd op app. die ik "gekocht" heb Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Kan iemand mij hiermee helpen wat ik hier aan kan doen en/of wat mijn rechten hierin zijn en/of wat voor stappen ik zou kunnen ondernemen hierin?

Er is beslag gelecht op het appartement welke ik gekocht heb, teminste bijna, de akte van levering is hierdoor niet doorgegaan( afgelopen dinsdag 15 januari 2008).

Hierbij kort & bondig het verhaal:
Ik heb afgelopen maandag pas het nieuws te horen gekregen, na zelf bellen, net voor de dag van het passeren van de akte (sleutel overdracht etc) wat dinsdag de 15e zou gebeuren bij de notaris. Het passeren kan nog niet gebeuren omdat er beslag op het appartement gelegd is door schuldeisers van de verkoper (is failliet). Dit (de beslaglegging) scheen bekend te zijn bij de verkopende makelaar en notaris, ik wist hier helemaal niks van af!! Evil or Very Mad Wat ik begrijp is dat de beslaglegging er eerst af moet voordat de akte gepasseerd kan worden . Dit kon nog even week ofzo duren. En dan maar hopen dus dat dat gaat lukken.
Ik heb zelf een aankoopmakelaar die als tussenpersoon fungeert. Ik had een ingebrekestelling kunnen sturen (wat ik weet omdat de akte de 15e niet gepasseerd is) maar dit had niet zoveel zin omdat de verkoper failliet is en toch geen geld had om mij dat te betalen. Is dit wel verstandig om dit niet te doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

ps: wat ik weet van mn makelaar is dat de bank akkoord had gegeven voor de verkoop van het appartement. (ook gelezen in koopcontract) De notaris, bank, schuldeisers moeten in overleg over de beslaglegging. Wat ik weet is dat het appartement nu meer ging opleveren als ik hem kocht dan via een veiling. En dat de notaris goede hoop had ....
Dat kan allemaal zo zijn, ik vind het erg slordig dat er een appartement verkocht wordt waar beslag op zit en dit niet aan de koper (ik) vermeld wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 13:28    Onderwerp: Re: Wat kan ik doen? beslag gelegd op app. die ik "gekocht" heb Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marliezjuh schreef:
Hallo allemaal,

Kan iemand mij hiermee helpen wat ik hier aan kan doen en/of wat mijn rechten hierin zijn en/of wat voor stappen ik zou kunnen ondernemen hierin?

Er is beslag gelecht op het appartement welke ik gekocht heb, teminste bijna, de akte van levering is hierdoor niet doorgegaan( afgelopen dinsdag 15 januari 2008).

Hierbij kort & bondig het verhaal:
Ik heb afgelopen maandag pas het nieuws te horen gekregen, na zelf bellen, net voor de dag van het passeren van de akte (sleutel overdracht etc) wat dinsdag de 15e zou gebeuren bij de notaris. Het passeren kan nog niet gebeuren omdat er beslag op het appartement gelegd is door schuldeisers van de verkoper (is failliet).

Als er sprake is van een faillissement, *kan* er geen beslag liggen.
Quote:

Dit (de beslaglegging) scheen bekend te zijn bij de verkopende makelaar en notaris, ik wist hier helemaal niks van af!! Evil or Very Mad Wat ik begrijp is dat de beslaglegging er eerst af moet voordat de akte gepasseerd kan worden . Dit kon nog even week ofzo duren. En dan maar hopen dus dat dat gaat lukken.
Ik heb zelf een aankoopmakelaar die als tussenpersoon fungeert. Ik had een ingebrekestelling kunnen sturen (wat ik weet omdat de akte de 15e niet gepasseerd is) maar dit had niet zoveel zin omdat de verkoper failliet is en toch geen geld had om mij dat te betalen. Is dit wel verstandig om dit niet te doen?

Het beslag belemmert de verkoop niet, alleen de levering. Uiteraard is het verstandig de verkoper in gebreke te stellen en de boete - indien van toepassing - op te eisen. Deze kunt u dan - mogelijk - verrekenen met de koopsom. De verrekening geeft u dan voorrang op de andere schuldeisers.

Let wel: de faillissementswet kent beperkingen ten aanzien van de mogelijkheden om te verrekenen.
Bekijk de homepage
Marliezjuh

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Stevenk, bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb nog even snel contact gehad met mijn makelaar over het beslag of hij meer wist (en ivm faillisement en beslag)
De verkoper blijkt achterstallige betalingen te hebben bij de vereniging van eigenaren van het appartement. Zij hebben beslag gelegd op het appartement. En de woningbouw, die de onderhoud nog onder hun beheer hebben van het appartement, daar heeft hij ook een achterstand bij. Dit zal dan (waarschijnlijk) los staan van het faillisement van de verkoper, dat er daarom wel beslag op het appartement gelegd kan/kon worden.
Ik denk dat ik met hem wel ga overleggen over het verzenden van de ingebrekestelling. De akte moest nml afgelopen dinsdag de 15e uiterlijk gepasseerd worden en dit wordt nu later.
maantjezon

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het zo dat je dan nog wettelijk 8 dagen de tijd hebt om alsnog tot levering over te gaan maar je kunt wel al de ingebrekestelling sturen.
Corrigeer mij mocht ik dit fout hebben.
Marliezjuh

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké 8 werkdagen denk ik?

Maar als ik het goed begrijp moet de beslaglegging er dus wel "afgehaald" kunnen worden. En het dus niet de verkoop belemmerd maar alleen de levering. Ik hoop iig dat het niet lang duurt.
Ik had zoiets van als dat niet kan/lukt? Ik vroeg mij dat dus af, ik was van de week echt in paniek. Ik dacht straks heb ik geen appartement maar moet ik wel de kosten die ik gemaakt heb betalen. (aankoopmakelaar betalen, de taxatie etcetera) .

Question Exclamation Daarnaast kan ik de verkopende makelaar en de notaris in gebreke stellen om het zo te noemen? zij hebben mij namelijk niet geïnformeerd over de beslaglegging!!

Daarnaast een collega mailde mij ook het volgende : omdat ik vertelde over de achterstallige kosten van het appartement wat hij niet betaald had. Mijn buurmeisje had mij gezegd dat ik daar nog aansprakelijk voor gesteld kon worden. Ik had zoiets van???? dat lijkt me erg raar en ben niet van plan dat te betalen! gelukkig schijnt dit niet zo te zijn :
Op 1 mei 2005 is de wetgeving van appartementsrechten veranderd. Wat zijn de gevolgen daarvan voor onze Vereniging van Eigenaren (VvE)?
-Alle VvE's moeten verplicht een reservefonds vormen.
-Voor een wijziging van de splitsingsakte is geen unanimiteit van stemmen meer nodig.
-Bij verkoop van uw appartement moet u de koper laten weten of u schulden hebt bij de VvE.
VB: Ik heb net een appartement gekocht. Nu blijkt dat de vorige eigenaar zijn servicekosten al maanden niet heeft betaald. Hij is met de noorderzon vertrokken. De VvE wil mij aansprakelijk stellen voor deze schulden. Bij de aankoop of bij de notaris is mij hierover niets verteld. Kan ik toch aansprakelijk gesteld worden?
Nee. Sinds 1 mei 2005 kan dat niet meer. De notaris is verplicht om u te informeren over openstaande schulden van de oude eigenaar. Dat doet hij door een verklaring van de Vereniging van Eigenaren, die aan de akte van overdracht wordt gehecht. Als koper bent u niet aansprakelijk te stellen voor een bedrag dat hoger is dan deze opgave.

Stukje bij beetje begin ik alles te begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt en wat er allemaal bij komt kijken. Wil graag (precies) weten hoe het zit. Voel me iig al stuk beter.
famke

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beslag zal inderdaad eerst moeten worden verwijderd alvorens er tot overdracht van het appartement over kan worden gegaan. Dit heet doorhalen van het beslag (een hypotheek wordt geroyeerd)

De notaris zal de schuldeiser (of de deurwaarder/gemachtigde waar de zaak in behandeling is) een kopie van de eindafrekening toezenden. Op basis van deze eindafrekening zal de schuldeiser besluiten of hij akkoord gaat met doorhaling van het beslag. Staan er geen gekke dingen op de eindafrekening, dan is de toestemming snel gegeven. Wanneer er wel gekke dingen op de eindafrekening staan (bijv onredelijk hoge kosten of een verkoopprijs die erg laag lijkt) dan zal eerst eea nader uitgezocht worden.

Als de schuldeiser akkoord gaat met de eindafrekening, dan zal het beslag doorgehaald worden. Dit kan op 2 manieren: de schuldeiser kan de notaris machtigen zodat hij door gaat halen of de deurwaarder zal op verzoek van de schuldeiser doorhalen. (Die zal een exploot opmaken en dit digitaal aanleveren bij het kadaster, hierin staat simpelweg het nr waaronder het beslag ingeschreven is en de zin " hierbij is het beslag doorgehaald").
Marliezjuh

BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2008 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke dankjewel Famke.

enige wat ik nu nog aan het uitzoeken ben is wie er verplicht was/is om mij van dat beslag te informeren. Of dat voor de koop had gemoeten of wanneer dan ook. Door wie (verkopende makelaar, notaris etc. ) .
Of ik kosten die ik gemaakt heb kan verhalen dan . Misschien dat de rechstbijstand mij daar een dezer dagen (wanneer ze contact opnemen) ook antwoord op kan geven.

groeten Marlies
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds