|
Auteur |
Bericht |
Mrtn
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 20:36 Onderwerp: Concurrentiebeding |
|
|
Vraag: Een student heeft voor zijn duale opleiding een werk/stageplaats gevonden. In zijn contract voor zes maanden is een concurrentiebeding opgenomen met een duur van twee jaar.
1) Hoe zit het met concurrentiebedingen en studenten; mag dat zomaar?
2) Is er een maximale duur aan een c.b.; is bij overschrijding hiervan het c.b. nietig?
3) Wat gebeurd er met het beding als er na het aflopen van het contract een nieuw contract wordt afgesloten ZONDER c.b.; vervalt het dan (en heeft het dus geen werking meer) of werkt het gewoon door ingaande vanaf het moment dat het eerste contract afloopt? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 20:46 Onderwerp: Re: Concurrentiebeding |
|
|
Mrtn schreef: | Vraag: Een student heeft voor zijn duale opleiding een werk/stageplaats gevonden. In zijn contract voor zes maanden is een concurrentiebeding opgenomen met een duur van twee jaar.
1) Hoe zit het met concurrentiebedingen en studenten; mag dat zomaar?
|
De student is hier ook werknemer.
Quote: |
2) Is er een maximale duur aan een c.b.; is bij overschrijding hiervan het c.b. nietig?
|
Geen maximale duur, geen nietigheid.
Quote: |
3) Wat gebeurd er met het beding als er na het aflopen van het contract een nieuw contract wordt afgesloten ZONDER c.b.; vervalt het dan (en heeft het dus geen werking meer) of werkt het gewoon door ingaande vanaf het moment dat het eerste contract afloopt? |
Nieuw contract? Dan geen beding meer, tenzij er expliciet naar verwezen wordt. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 23:52 Onderwerp: |
|
|
Hoe expliciet moet die verwijzing eigenlijk zijn? Ik kom er op omdat ik vandaag geconfronteerd werd met de situatie:
- tijdelijk contract met concurrentiebeding (zelfs keurig als aparte bijlage)
- aansluitend nieuw tijdelijk contract, waarin een zin staat in de vorm van "verwijzend naar de voorwaarden van het eerdere contract"
- dit is op enig moment stilzwijgend omgezet in een vast contract
- een studie wordt betaald met in de regeling daarover weer een expliciete vermelding naar concurrentiebeding zoals overeengekomen bij contract nr 1
en nu zit cliënt daar mee in de maag, want die wil wel weg, maar is 2 jaar lang beperkt.
Mij lijkt dat het concurrentiebeding hier wel geldig is (gebleven).
Maar het roept wel die vraag op. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 2:38 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | - tijdelijk contract met concurrentiebeding (zelfs keurig als aparte bijlage)
- aansluitend nieuw tijdelijk contract, waarin een zin staat in de vorm van "verwijzend naar de voorwaarden van het eerdere contract" |
Lijkt mij niet expliciet genoeg. Dus het concurrentiebeding vervalt normaal gesproken.
Quote: | - dit is op enig moment stilzwijgend omgezet in een vast contract |
Opnieuw niet expliciet genoeg, dus het concurrentiebeding vervalt "opnieuw" (maar was dus al vervallen).
Quote: | - een studie wordt betaald met in de regeling daarover weer een expliciete vermelding naar concurrentiebeding zoals overeengekomen bij contract nr 1 |
Ik denk dat het erg van (onder meer) de formulering in die regeling afhangt of je kunt stellen dat door het ondertekenen van de regeling het concurrentiebeding weer gaat gelden.
Quote: | Mij lijkt dat het concurrentiebeding hier wel geldig is (gebleven). |
In ieder geval niet "geldig gebleven", naar mijn mening.
Zie ook dit oude bericht en meerdere berichten in deze oude draad. De rechtspraak is niet geheel eensluidend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mrtn
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 10:22 Onderwerp: |
|
|
De concrete vraag is eigenlijk als volgt:
-op 1 januari 2008 gaat een contract voor 6 maanden in met een concurrentie beding van 2 jaar na afloop contract (dus feitelijk tot 1 juli 2010 als het contract niet verlengt wordt).
-op 1 juli 2008 wordt echter het contract verlengd voor nogmaals 6 maanden, echter nu ZONDER concurrentiebeding.
--> betekent dit nu dat het c.b. loopt tot
1) 1 januari 2011 (dit volgens mij sowieso niet)
2) 1 juli 2010
3) of bestaat er helemaal geen c.b. meer??? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 11:54 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens vervalt het concurrentiebeding. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|