|
Auteur |
Bericht |
thijs112233
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 17:15 Onderwerp: Onzekerheid over erfrecht |
|
|
Na een goede 35 jaar in gemeenschap van goederen getrouwd geweest te zijn, hebben mijn ouders enkele jaren geleden aangegeven uit elkaar te willen gaan. Sinds april 2006 zijn zij officieel gescheiden.
Nu het er naar uitziet dat deze zaken goed geregeld gaan worden, doemt er een ander probleem op: Mijn vader is van plan te trouwen met een vrouw van 40 (20 jaar jonger dan hij zelf is). Hierbij komt dat deze vrouw (zelf ook gescheiden) 3 kinderen heeft uit haar eerdere huwelijk.
Ik maak me nu zorgen over mijn erfrechten aangezien mijn vader nooit erg hartelijk voor mij en mijn zus is geweest, en ik hem ervan verdenk veel geld na te willen laten aan deze vrouw en haar kinderen.
Het is mij niet gelukt op eigen houtje uit te zoeken hoe ik ervoor sta en ben op zoek naar antwoorden op een aantal vragen. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij hiermee kon helpen.
Welk deel van de erfenis komt mij toe? Welk recht hebben de 3 kinderen van de aanstaande tweede vrouw van mijn vader?
Krijg ik een niet-opeisbare vordering op deze vrouw? Kan ik er in dat geval voor zorgen dat ik niet hoef te wachten tot zij ook overleden is? Is er een manier om mijn positie te verbeteren?
Alvast van harte bedankt,
Thijs Geurts
P.s ik heb gehoord dat het van belang is dat ik protesteer voordat mijn vader hertrouwt met deze vrouw, kan iemand mij ook vertellen hoeveel hiervan waar is? Alvast bedankt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 18:22 Onderwerp: |
|
|
Het uitgangspunt is toch dat u op dit moment nog geen aanspraken maken op het vermogen van uw ouder. Om het erfrecht in werking te laten treden, zal er toch eerst iemand dienen te overlijden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 19:22 Onderwerp: |
|
|
Precies, je kunt praten met je vader maar verder niets. Het is zijn geld en hij mag zelf bepalen wat er in zijn testament komt. Er komt je niets "toe"; je hebt geen erfrechten. Na overlijden kan een beroep op de legitieme portie onder omstandigheden wat opleveren, maar het heeft weinig zin daar nu op vooruit te lopen.
Protesteren tegen hertrouwen heeft ook geen zin (zal vermoedelijk wel eerder leiden tot onterving). Dat is volgens mij anders in de situatie dat bijv. je moeder nog tijdens het huwelijk was overleden en je vader de beschikking kreeg over haar deel van het vermogen. Als hij dan zou hertrouwen, kan het voor de kinderen van moeder van belang zijn om aanspraak te maken op hun deel van wat moeder heeft nagelaten. Dat is allemaal erg afhankelijk van wel/geen testament en de inhoud daarvan. Hoe dan ook, dit speelt in jouw situatie helemaal niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 13:43 Onderwerp: |
|
|
je vader kan het helemaal regelen zoals hij wil. als hij tijdens leven alles opmaakt, dan valt er niet te erven. maar dat is dan zijn keuze die jij te respecteren hebt.
misschien heb je nog wat aan onderstaande info, als je alvast iets wilt hebben en je vader daar ook wat in ziet:
De vrijstellingen voor het schenkings- en successierecht zijn voor
schenkingen door ouders aan kinderen: € 4.412 per kalenderjaar
Ouders mogen hun kinderen tussen 18 en 35 jaar éénmalig een hoger vrijgesteld bedrag schenken van maximaal € 22.048.
TIP: Heeft uw kind de leeftijd van 35 jaar al bereikt, maar diens echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner nog niet? Dan kunt u de éénmalig verhoogde vrijstelling toch toepassen. |
|
|
|
 |
thijs112233
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 21 jan 2008 16:37 Onderwerp: |
|
|
Dit is inderdaad van belang wanneer mijn vader daadwerkelijk doodgaat. Ik dacht dat een hele topic maken over erfrecht ook wel duidelijk zou maken dat ik uitging van een scenario waarbij de vader is overleden.
Erg bedankt voor de reacties, als iemand nog aanvullende informatie heeft hoor ik het graag. |
|
|
|
 |
|