|
Auteur |
Bericht |
faat1977
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 22:11 Onderwerp: Uit dienst en nu volledig studiekosten terugbetalen |
|
|
Ik ben nu 5,5 jaar in dienst van bedrijf X. Door fusie, niet werkbare situatie heb ik een goed aanbod gekregen bij een ander bedrijf. Ik volg de studie Personeelsmanagement die in samenwerking met opleidinginstituut en bedrijf X is opgezet en aan ons is aangeboden.
Het bedrijf biedt mij geen mogelijkheden en dus heb ik een nieuwe baan geaccepteerd.
Nu zegt mijn werkgever dat ik het volledige bedrag van 6,600 euro terug moet betalen omdat ik tijdens het opzeggen van het dienstverband de opleiding volg.
Ja ik heb een studie-overeenkomst getekend en toch vraag ik me wel af of ik hier onderuit kan komen om de volgende redenen:
= Bedrijf kampt met reorganisaties en boventalligheid.
= Ik kan situatie met naam en toename aanwijzen waarbij het niet terugbetaald hoeft te worden, dus een lijn trekken.
= De studie wordt/is vergoed door ESF gelden
= De studie is al betaald aan de opleiding
= Het bedrijf waar ik naar toe ben gegaan is een ketenpatner.
Graag jullie hulp!!
Bij voorbaat dank. [/b] |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 22:28 Onderwerp: Re: Uit dienst en nu volledig studiekosten terugbetalen |
|
|
faat1977 schreef: | Ik ben nu 5,5 jaar in dienst van bedrijf X. Door fusie, niet werkbare situatie heb ik een goed aanbod gekregen bij een ander bedrijf. Ik volg de studie Personeelsmanagement die in samenwerking met opleidinginstituut en bedrijf X is opgezet en aan ons is aangeboden.
Het bedrijf biedt mij geen mogelijkheden en dus heb ik een nieuwe baan geaccepteerd.
Nu zegt mijn werkgever dat ik het volledige bedrag van 6,600 euro terug moet betalen omdat ik tijdens het opzeggen van het dienstverband de opleiding volg.
Ja ik heb een studie-overeenkomst getekend en toch vraag ik me wel af of ik hier onderuit kan komen om de volgende redenen:
= Bedrijf kampt met reorganisaties en boventalligheid.
= Ik kan situatie met naam en toename aanwijzen waarbij het niet terugbetaald hoeft te worden, dus een lijn trekken.
= De studie wordt/is vergoed door ESF gelden
|
Een werkgever kan niet datgene vorderen wat niet voor rekening van de werkgever komt. Als de studiekosten vergoed worden uit ESF gelden, dan kan de werkgever de kosten niet ook op de werknemer verhalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 22:58 Onderwerp: Re: Uit dienst en nu volledig studiekosten terugbetalen |
|
|
faat1977 schreef: | = De studie is al betaald aan de opleiding |
Dit lijkt mij geen argument dat in je voordeel kan werken?
Quote: | = Het bedrijf waar ik naar toe ben gegaan is een ketenpatner. |
Misschien een argument om je nieuwe werkgever de studieovereenkomst te laten overnemen. Met andere woorden, je nieuwe werkgever lost je studieschuld af, jij maakt de studie af en jij betaalt de kosten dat weer aan je nieuwe werkgever terug als je binnen een bepaalde tijd vertrekt (de voorwaarden die nu ook gelden). Niet iets dat je kunt afdwingen, maar het lijkt mij een voor alle partijen redelijke oplossing (aangenomen dat de studieovereenkomst inderdaad geldig is).
Quote: | = De studie wordt/is vergoed door ESF gelden |
Zoals StevenK al schrijft, de werkgever kan niet twee keer incasseren. Een studieovereenkomst in het kader van een dienstverband kan alleen betrekking hebben op de door de werkgever werkelijk gemaakte kosten. Kosten die al vergoed worden kunnen dus niet op de werknemer worden verhaald.
(Het lijkt mij ook principieel onverenigbaar om zowel een studieovereenkomst met de werknemer af te sluiten als ESF gelden aan te vragen voor het bekostigen van diezelfde studie. Of dit wat vage argument kan worden uitgewerkt tot een juridisch bruikbaar argument weet ik zo snel niet.)
Dat het bedrijf met reorganisaties en boventalligheid kampt kan ook wel van belang zijn, maar ik denk alleen als het gezien de situatie onaanvaardbaar zou zijn om jou aan de studieovereenkomst te houden.
Als in echt vergelijkbare gevallen mensen niet aan de studieovk zijn gehouden, dan kan dat ook in je voordeel werken. Gevallen zijn al snel net een beetje anders. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 16 jan 2008 23:40 Onderwerp: |
|
|
Wanneer heb je die opleiding gevolgd? Want tot 2004 kon de werkgever gebruik maken van de scholingsaftrek. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|