|
Auteur |
Bericht |
lvanderwesten
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 jan 2008 12:45 Onderwerp: Foutief opgegeven kosten toch betalen? |
|
|
Situatie:
Bij een voorlopige voorziening werd vrouw gevraagd om kosten van onderhoud op te geven. Daarin nam vrouw onder andere een auto mee die afbetaald werd. Rechtbank wees zonder enige controle het bedrag toe aan de vrouw en legde man op te betalen.
Toen man merkte dat auto afbetaald werd, bracht hij dit bedrag in mindering op de maandelijks te betalen alimentatie. Vrouw vroeg direct een kort geding aan.
Kan man de kosten van deze auto afhalen van de te betalen alimentatie? Of dient hij deze te voldoen en krijgt hij bij een kort geding niet zijn gelijk? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 jan 2008 13:48 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou de vrouw opnieuw een kort geding beginnen als de hoogte van de alimentatie al in een kort geding is vastgesteld? Dat schiet niet op. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 0:36 Onderwerp: Re: Foutief opgegeven kosten toch betalen? |
|
|
lvanderwesten schreef: | Situatie:
Bij een voorlopige voorziening werd vrouw gevraagd om kosten van onderhoud op te geven. Daarin nam vrouw onder andere een auto mee die afbetaald werd. Rechtbank wees zonder enige controle het bedrag toe aan de vrouw en legde man op te betalen.
Toen man merkte dat auto afbetaald werd, bracht hij dit bedrag in mindering op de maandelijks te betalen alimentatie. Vrouw vroeg direct een kort geding aan.
Kan man de kosten van deze auto afhalen van de te betalen alimentatie? Of dient hij deze te voldoen en krijgt hij bij een kort geding niet zijn gelijk? |
In een voorlopige voorziening worden voor korte duur de zaken geregeld. Het achterliggende idee is dat je van bepaalde kosten niet 1,2,3 af bent. Dus komt het wel voor dat vaak degene die het grootste inkomen verdient tijdelijk bepaalde kosten betaalt die in de bodemprocedure (de echtscheiding zelf) verder kunnen worden bekeken. Dan kan bijv aan de orde komen dat de auto aan de vrouw wordt toebedeeld en dat de man de helft van de waarde krijgt uitgekeerd. Posten worden niet door de rechter gecontroleerd, het is meer een kwestie van bewijsleer. Iets wat onvoldoende wordt betwist, wordt vaak toegewezen. Vergeet niet dat als je nog niet gescheiden bent, schulden meestal huwelijkse schulden zijn.
Of die auto wordt afbetaald doet er nu even niet toe. Natuurlijk kun je wel tzt dit gaan verrekenen. Zo van zij gebruikte de auto en ik betaalde en dat wil ik verrekenen. Maar dat kun je niet eigenhandig doen door ali in te houden. De vrouw heeft nu waarschijnlijk in kort geding nakoming van de beschikking voorlopige voorzieningen gevraagd omdat niet het opgelegde bedrag aan ali wordt betaald.
Je zou wel met een advocaat kunnen overleggen of een wijzigingsverzoek voorlopige voorzieningen zin heeft. Eerlijk gezegd geef ik je ogv deze gegevens geen kans. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 0:43 Onderwerp: Re: Foutief opgegeven kosten toch betalen? |
|
|
sietske1980 schreef: | De vrouw heeft nu waarschijnlijk in kort geding nakoming van de beschikking voorlopige voorzieningen gevraagd omdat niet het opgelegde bedrag aan ali wordt betaald. |
Waarom zou de vrouw opnieuw naar de rechter stappen om een voorziening te vragen die ze al heeft toegewezen gekregen? Ze kan toch direct tot executie overgaan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lvanderwesten
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 9:50 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de antwoorden. Gewoon betalen dus en later wellicht het recht behalen. Een scheiding is voor een leek niet te bevatten. De onaantastbaarheid van de vrouw en de kwetsbaarheid van de man passen niet meer bij deze tijd. Als werkende vrouw heb ik weinig respect voor een vrouw die alles op alles zet op haar ex man uit te kleden. Helaas moet ik uit de antwoorden concluderen dat daar op dit moment niets aan te veranderen is  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 10:58 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij wel, maar dan moet de man zelf via een advocaat en de rechter in actie komen, in plaats van op eigen houtje de uitvoering van een rechterlijk vonnis aanpassen.
Zoals eerder is opgemerkt, bij een voorlopige voorziening wordt de zaak inhoudelijk niet diepgaand bekeken. Juist omdat er vaak haast is geboden bij een voorlopige voorziening.
Desondanks kan de wederpartij daarna, volgens mij, gewoon een normale procedure aanspannen om e.e.a. uit te werken. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|