|
Auteur |
Bericht |
GodPigeon
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 42
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 13:03 Onderwerp: Stemming in raadkamer en de rol van de griffier |
|
|
Weledelgeleerden,
Ik heb een vraag over de manier hoe een oordeel tot stand komt tijdens het raadkameren bij een meervoudige kamer.
1) Heeft een griffier stemrecht?
2) Zo ja, dan kunnen de stemmen staken met 2-2 (drie rechters, 1 griffier). Ik kan mij herinneren dat de stem van de voorzitter dan doorslaggevend is, maar kan dit nergens terugvinden.
Het gaat mij er voornamelijk om dit wettelijk te kunnen staven. Art. 7 RO geeft enkele aanwijzingen over de rondvraag in de raadkamer, maar zegt niks over een eventuele stemprocedure of stemrecht van de griffier. Sterker nog, het lijkt erop dat art. 7 RO in samenhang met art. 6 RO aangeeft dat de griffier geen 'lid' is van de meervoudige kamer en dus niet meedoet aan de besluitvorming.
Corstens geeft aan dat er in het vervallen art. 27 RO stond dat een meerderheid gehaald moest worden, maar dat dit niet meer specifiek terugkomt in de wet voor de rechtbank.
Mijn ervaringen als griffier doen mij echter anders vermoeden. De griffier werd betrokken in de besluitvorming (en zelfs als eerste het woord gegeven), en had een stem in de stemprocedure. Maar ik kan niet nergens terugvinden.
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 14:46 Onderwerp: |
|
|
De griffier heeft geen stemrecht. Hij is geen lid van de meervoudige kamer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 19:02 Onderwerp: |
|
|
Wat niet uitsluit dat de mening van de griffier binnen de raadkamer door de rechters wel degelijk van belang kan worden geacht, maar dan op informele gronden.
Dat de griffier een volwaardige stem heeft bij de stemmingsprocedure lijkt mij echter onwaarschijnlijk. Overigens is zo'n stemmingsprocedure in de praktijk een zeldzaamheid, nu rechters over het algemeen zo lang overleggen totdat er een unaniem standpunt is bereikt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 19:12 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Dat de griffier een volwaardige stem heeft bij de stemmingsprocedure lijkt mij echter onwaarschijnlijk. |
Onwaarschijnlijk is veel te zwak uitgedrukt.
Natuurlijk zal ik niet ontkennen dat de mening van de griffier van invloed kan zijn op het uiteindelijke oordeel. (De kwaliteit van de koffie kan ook van invloed zijn, kuch ) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RichardA
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 14:36 Onderwerp: |
|
|
Doe normaaallllll, tuurlijk heeft de griffier geen stemrecht! Het is gewoon enkel een veredelde secretaresse  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:34 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mijn ervaringen als griffier doen mij echter anders vermoeden. De griffier werd betrokken in de besluitvorming (en zelfs als eerste het woord gegeven), en had een stem in de stemprocedure. | Informeel misschien wel, maar formeel beslist niet, hoor!
Maar ik kan me wel voorstellen dat ervaren rechters graag eens horen wat bijv. de jonge griffier er allemaal van vindt. Zoiets geeft nog wel eens een fris gezichtspunt, toch? En dat komt de besluitvorming dan weer ten goede. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Machiel
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 176
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 18:08 Onderwerp: Ter Griffie... |
|
|
En de griffier is in ieder geval gebonden aan het geheim van de raadkamer, dus let een beetje op wat je schrijft GodPigeon!  _________________ Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero - |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 18:50 Onderwerp: |
|
|
Volgens de Rotterdamse rechtspsycholoog Eric Rassin zou het rechtsproces er een stuk helderder op worden als het geheim van de raadkamer zou worden afgeschaft. ’Wat in de raadkamer gebeurt, is totaal informeel. Er zijn geen richtlijnen voor de manier waarop daar de besluitvorming zou moeten plaatsvinden’, aldus Eric.  _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
|