|
Auteur |
Bericht |
Sascha
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 21:43 Onderwerp: Leren motorrijden op privéterrein |
|
|
Hallo,
Vanavond was ik met mijn vader op het privé terrein van zijn baas de bijzondere verrichtingen aan het oefenen die vereist zijn voor het motor examen. Mijn vader is geen rij instructeur, maar zijn baas heeft ons toestemming gegeven zijn terrein te gebruiken. Hoewel de politieauto's regelmatig langs rijden hebben we er nog nooit iets van gehoord tot vanavond dan. Wij waren er van overtuigd dat we niets illegaals deden omdat we op privé terrein stonden en dus niet op de openbare weg. Maar volgens de agent maakt de parkeerplaats deel uit van de openbare weg omdat er geen hek staat o.i.d. als afscheiding. (Er staat wel een heg, maar er zijn twee opritten waardoor je de parkeerplaats op komt). Toen het dreigen met bekeuringen begon zijn we weg gegaan, maar toch vraag ik me af of zijn verhaal wel helemaal klopt.
Mijn vraag is dus; staat de agent in zijn recht als hij zegt dat ik, terwijl ik niet in het bezit ben van een rijbewijs, niet de bijzondere verrichtingen mag oefenen op prive terrein omdat het terrein niet dmv een hek of afzetting is gescheiden van de openbare weg? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 22:05 Onderwerp: |
|
|
Om wat voor parkeerterrein gaat het? Is het toegankelijk voor het publiek of is het een duidelijk privéterrein, bijvoorbeeld met art. 461 bordjes? |
|
|
|
 |
Sascha
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 22:13 Onderwerp: |
|
|
Er staan geen privé terrein borden bij. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 22:31 Onderwerp: |
|
|
De agent heeft gelijk. Het gaat erom of de Wegenverkeerswet van toepassing is, en het antwoord daarop is ja.
De Wegenverkeerswet is namelijk van toepassing op "alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sascha
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 23:02 Onderwerp: |
|
|
Als zulke borden er wel zouden staan, mag het dan wel?
Of als we het zouden afzetten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 14 jan 2008 23:26 Onderwerp: |
|
|
Sascha schreef: | Als zulke borden er wel zouden staan, mag het dan wel? |
Borden met "eigen terrein" zouden niet helpen, omdat het terrein feitelijk nog steeds voor het openbaar verkeer zou openstaan.
Borden met "verboden toegang (art. 461 Sr)" hebben effect op voorwaarde dat het verbod in de praktijk wordt gehandhaafd. Als niemand zich aan zo'n bord zou storen, blijft het terrein openstaan voor het openbaar verkeer. Aangezien het om een parkeerterrein gaat, ligt het natuurlijk niet voor de hand om art. 461 Sr bordjes te plaatsen. Dus een reële mogelijkheid is dit niet.
Quote: | Of als we het zouden afzetten? |
Dat zou denk ik wel helpen. Daar moet je wel toestemming van de eigenaar voor hebben.
Het is mogelijk dat afzetten niet is toegestaan (dus ook niet als het van de eigenaar mag), namelijk als het parkeerterrein inmiddels openbare weg is geworden. Dat is het geval als het terrein al 30 jaar voor het openbaar verkeer toegankelijk is geweest, terwijl er geen "eigen weg"-bordjes hebben gestaan. Als het parkeerterrein nog geen 30 jaar bestaat zal dit wel geen probleem zijn. (Het nut van zulke bordjes is dus vooral dat je ermee verhindert dat het terrein na 30 jaar openbare weg wordt, waarna je niet eens meer zou mogen afsluiten.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sascha
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 16:07 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord.
Maar je antwoord brengt mij meteen tot een volgende vraag. Zijn er nog voorwaarden verbonden aan het soort afzetting. Want de grondeigenaar vind het prima dat wij zijn terrein 's avonds gebruiken en zal ons wat dat betreft niet hinderen.
Het parkeerterrein bestaat in elk geval nog geen dertig jaar. Dus nu dacht ik dat het misschien een oplossing is als ik het terrein afzet met een afzetlint wanneer ik daar aanwezig ben. Of is dit niet voldoende en moet het een permanente afzetting zijn?
In al mijn creativiteit heb ik even een situatieschets gemaakt. Zal het voldoende zijn om op de aangegeven plaats tijdelijk een afzetlint te plaatsen?
Jullie snappen dat het nu ook een principekwestie wordt tegenover de agent Bovendien scheelt het mij gewoon heel veel lesgeld! Ik zie jullie reactie graag tegemoet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 15 jan 2008 16:29 Onderwerp: |
|
|
Een duidelijk lint lijkt mij in principe voldoende. Zorg ervoor dat je toestemming hebt en dat er geen gevaarlijke situatie ontstaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|