|
|
| Auteur |
Bericht |
bimi1974
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 20:28 Onderwerp: werken en bijstand |
|
|
Ik ben een alleenstaande moeder met een zoontje van bijna 6 Mika,die autistisch is. Mika is klassiek autistisch,loopt op alle fronten achter en zit eigenlijk qua ontwikkeling tussen de 1 en 1,5 jaar.
Door de week word hij tegen 8:15 opgehaald en is er om 16:00 weer van het KDC.
In de weekenden zit hij in een speciale instelling.
Ik werk op dit moment zo'n 14 uur in de week voor Carint. De rest word dus aangevuld door de bijstand. Nu had ik afgelopen vrijdag een sollicitatie via de gemeente (er was ook iemand bij aanwezig van de gemeente),maar op een gegeven ogenblik werd er gezegd dat de werktijden van 8 tot 4 waren. Heb dus gezegd dat dat voor mij geen optie is ivm Mika. Was dat "mens" van de gemeente al kwaad want daar moest ik het niet over hebben.
Werd van de week door haar opgebeld dat ik vandaag moest langskomen voor een evaluatiegesprek over afgelopen vrijdag. Bleek dat ze mij bij dat bedrijf wel wilden hebben van 8 tot 4 uur. De gemeente wil een busje gaan regelen dat Mika elke dag een half uur eerder word opgehaald en een half uur later thuiskomt. Ik ben het hier niet mee eens.'sMorgens zie ik hem een uurtje en s'avonds wil hij om 6 uur naar bed en dan zie ik hem 2 uurtjes. Dit is dus 3 uur op een dag en dan willen ze me daar ook nog eens uren van gaan afpakken.
Toen werd er gezegd dat als ik dit aanbod niet aannam ze me gingen korten.
Ik heb me vanmiddag direct in contact gesteld met de MEE (die regelen alles mbt Mika) en die gaan er nu morgen voor me heenbellen.
Maar ik vroeg me nu af of hier verder nog iets aan te doen is.
Alvast bedankt.
Groetjes Bianca |
|
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 17:23 Onderwerp: |
|
|
Moeilijk Bianca.
Als WWB-gerechtigde heb je een uiterst zwakke rechtspositie.
De Wet Werk en Bijstand vermeldt niet alles. De gemeenten hebben een behoorlijke vrijheid.
In de Wet Werk en Bijstand tref ik artikel 9, lid 4:
| Quote: | | -4. De verplichting om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden geldt voor de alleenstaande ouder met kinderen tot 12 jaar slechts nadat het college zich genoegzaam heeft overtuigd van de beschikbaarheid van passende kinderopvang, de toepassing van voldoende scholing en de belastbaarheid van de betrokkene. |
Hoe reageerde de werkgever toen je vertelde dat werktijden van 8 tot 4 geen optie voor jou waren in verband met je zoontje?
Ik denk even praktisch. De baan van 8 tot 4, is die voor 5 dagen in de week? 7,5 uur per dag keer 5 is 37,5 uur per week. (Zowaar) full-time. Op het moment dat je inkomen gelijk is aan je WWB-uitkering of hoger dan je WWB-uitkering ben je een vrij mens. Kun je minder uren werken en met de nieuwe werkgever andere werktijden afspreken? De combinatie werk en zorg/kinderen noopt vaker tot afspraken. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Laatst aangepast door JetKroket op za 12 jan 2008 13:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
bimi1974
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 21:10 Onderwerp: |
|
|
De baan zou voor 4 dagen in de week zijn.
Dat artikel heb ik ook al aangekaart en dan vooral over de belastbaarheid van de betrokkene,maar toen werd me gezegd dat dat niet aan mij was om daarover te oordelen.
Ik heb zelfs al contact met de MEE gehad (instantie die alles regelt mbt mijn zoontje),die hebben naar de gemeente gebeld dat het te belastend voor mijn zoontje zou zijn als er nu weer veranderingen in zijn leven komen.
Wat dat werk aangaat,daar zijn echt de werktijden van 8 tot 4,aangezien het in een fabriek is en iedereen zijn eigen plaats daar heeft.
Ik zie als enige oplossing nu nog dat ik naar mijn huisarts ga. Hij weet precies hoeveel aandacht Mika vraagt en hij ook nodig heeft. Misschien dat hij dan een brief ofzo kan opstellen dat dit geen doen voor mij is.
Het is heus niet zo dat ik helemaal niet wil werken,maar het moet ook haalbaar zijn en niet ten nadele gaan van mijzelf en mijn zoontje. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 21:24 Onderwerp: |
|
|
Verklaringen van de huisarts en die instantie zouden m.i. zeker gewicht in de schaal moeten leggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|