|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 21:35 Onderwerp: vordering tot nakoming mogelijk als in feite onmogelijk is? |
|
|
Gegeven: rompovereenkost tot koop van een woonboot (roerende zaak) of anders minimaal vertrouwen gewekt dat overeenkomst tot stand zou komen. (er was nog geen overeenstemming over tijd van aflevering maar wel dat ze daar wel uit zouden komen)
Verkoper meldt dat de overeenkomst geen doorgang kan vinden op grond van het feit dat hij de woonboot inmiddels verkocht en geleverd heeft aan een ander.
Rechtsgronden op basis waarvan vorderingen zijn in te stellen:
1. Verhaal over precontractuele fase;vordering is schadevergoeding (6:2) 2. Verbintenis op grond van 6:213, wanprestatie schadevergoeding (6:74)
Mijn aanname die niet bleek te kloppen: in principe kun je ook nakoming vorderen of vorderen om de onderhandelingen door te zetten. Mijn antwoordenmodel gaat er echter vanuit dat dit niet kan omdat nakoming reeds blijvend onmogelijk is. Het model verwijst daarna naar artikel 3:303 (rechtsvordering kan enkel ingesteld worden als er voldoende belang is). Mocht het zo zijn dat de koper op grond van gerechtvaardigd vertrouwen zijn huis al had verkocht dan heeft hij wel degelijk een belang bij nakoming. Dat het in feite niet meer mogelijk is, is iets anders. Is er niet een ander artikel op basis waarvan ik kan concluderen dat vordering tot nakoming niet mogelijk is? Kan iemand zijn licht laten schijnen op deze vraag? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 22:01 Onderwerp: |
|
|
Vordering tot nakoming is niet mogelijk, omdat nakoming niet mogelijk is. De redenering lijkt me dat je per definitie geen belang hebt bij het vorderen van het onmogelijke. Het idee daarachter zal zijn dat het zinloos zou zijn om de vordering (tot het onmogelijke) toe te wijzen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|