|
Auteur |
Bericht |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 jan 2008 9:54 Onderwerp: Overlijdensrisico vs uitvaartverz samen met suc. recht. |
|
|
Goedemorgen,
Gisteren werd bij het aangaan van een overlijdensrisicoverzekering voor ons moeder gemeld dat indien ze deze zelf afsluit de verzekering onder het successierecht zal vallen indien de polis tot uitkering komt.
Nu ontstond er een discussie dat een uitvaartverzekering die een contant bedrag uitkeert bij overlijden ook onder het successierecht valt.
Naar mijn mening is dit niet correct, het word ook niet in de polis gemeld van de uitvaartverzekering dat dit bij uitkering onder het successierecht zal vallen.
Heeft iemand hier een passend antwoord op?
bedankt. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 10:40 Onderwerp: |
|
|
Bij FAQ Aegon staat:
Betalen nabestaanden successierecht over de uitkering van mijn uitvaartverzekering? Nee. Voor zover de uitkeringen worden gebruikt om de kosten van de uitvaart te dekken, zijn uw nabestaanden daarover geen successierechten verschuldigd.
Misschien kun je de verzekeringsmaatschappij of belastingdienst even bellen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 11:59 Onderwerp: |
|
|
Van belang lijkt mij:
sietske1980 schreef: | Voor zover de uitkeringen worden gebruikt om de kosten van de uitvaart te dekken, zijn uw nabestaanden daarover geen successierechten verschuldigd. |
wat ook direct het verschil met een overlijdensrisicoverzekering verklaart.
Overigens lijkt het mij dat een overlijdensrisicoverzekeringsuitkering net zo goed vrij is van successierecht voor zover zij wordt gebruikt om de kosten van de uitvaart te dekken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|