|
Auteur |
Bericht |
maantjezon
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 16:22 Onderwerp: werkweigering overwerk vertrouwenspersoon??? |
|
|
Een vriend van mij werkt standaard ca 45/46 uur per week. De zondag en de dinsdag heeft hij normaal gesproken vrij.
Nu heeft hij afgelopen zondag ca 5 uur moeten werken en wordt van hem verwacht dat hij morgenvroeg ook nog 1,5 uur eerder begint met werken. DIt komt neer op 7.30 uur beginnen en eindigen minimaal om 18.15 uur, met een half uur pauze, (10.25 uur).
Normaal gesproken begint hij dus om 9.00 uur.
Mag een werkgever dit zomaar verplichten. Hoe zit het nu precies met overwerk. Wanneer mag je nee zeggen tegen je werkgever??
Voor de duidelijkheid, dit is een bedrijf met veel werknemers, verschillende vestigingen en GEEN CAO.
Bovendien heeft hij zijn vertrouwenspersoon (tevens eigenaar bedrijf) aangesproken op een voorval welk 1 december is gebeurd maar heeft daar nog steeds geen antwoord op omdat de afspraak iedere keer verzet of vergeten wordt. Kun je hier verder nog iets aan doen?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Laatst aangepast door maantjezon op wo 23 jan 2008 18:22, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 16:28 Onderwerp: |
|
|
Als er geen CAO is geldt de Arbeidstijdenwet. Daar staan regels in met betrekking tot rust- en werktijden. Ik ken ze niet uit m'n hoofd maar kijk even op overheid.nl. Ik weet wel dat bij een werkdag van 10 uur 45 minuten pauze verplicht is. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
maantjezon
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 17:07 Onderwerp: |
|
|
Daar heb ik idd gekeken maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dit nu in praktijk werkt. Er zit namelijk een verschil tussen standaard werken en overwerk, mijn vriend werkt standaard over maar of hij dit dan ten alle tijden moet accepteren dat is me niet duidelijk. |
|
|
|
 |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 21:41 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kan een werkgever 1 overuur per dag/dienst verplichten uitgaande van een werkweek van 40 uur zou je dan dus 45 uur per week werken met 5 overuren.
Ik heb snel even in de arbeidstijdenwet gekeken, maar ik kan de gegevens zo niet opsnorren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 22:40 Onderwerp: |
|
|
Raymonm schreef: | Volgens mij kan een werkgever 1 overuur per dag/dienst verplichten uitgaande van een werkweek van 40 uur zou je dan dus 45 uur per week werken met 5 overuren.
Ik heb snel even in de arbeidstijdenwet gekeken, maar ik kan de gegevens zo niet opsnorren. |
Kijk eens naar artikel 5:7.
Naast de arbeidstijdenwet (en bij gebrek aan CAO) geldt natuurlijk ook de individuele arbeidsovereenkomst. Dat de arbeidstijdenwet een gemiddelde van 48 uur per week toestaat betekent natuurlijk nog niet dat iedere CAO-loze werknemer met een arbeidsovk van 38 uur/week daartoe kan worden gedwongen. Het lijkt me dat goed werkgever- en werknemerschap hier een rol zal spelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|