Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 12:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Foutieve offerte ivm hypotheekrente verlenging.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raymonm

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 19:07    Onderwerp: Foutieve offerte ivm hypotheekrente verlenging. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

Gistermiddag brak mijn klomp omdat ik het volgende meemaakte:

In verband met het aflopen van de rentevasteperiode die betrekking heeft op de hypotheek zijn er diverse afspraken geweest bij de bank om te onderhandelen over de nieuwe rente.
Er werd afgesproken dat er een effectieve rente zou komen van 5.1% over het hypotheekbedrag. (laten we dat vaststellen op €48.000)

De bank had nog wat aanvullende stukken nodig:
Inkomensgegevens, werkgeversverklaring (waarom is dit eigenlijk nodig, de hypotheek loop er al 30 jaar) etc. Deze gegevens doorgestuurd, en gisteren kregen we dan de offerte. Een aantal dingen klopten niet:

-Er word gemeld dat wij geen prijs stelden op een verzekering die zou dekken bij overlijden. Er is hier nooit over gesproken. Op zich niet erg, omdat mijn schoonmoeder waar het hier betrekking op heeft aangeeft dat er ook nog een levensverzekering loopt.

-Het jaarinkomen op de offerte klopt ook niet, dit is 3 x zo hoog als het daadwerkelijke inkomen dat er genoten word.

Uiteraard hierover even de bank gebeld, deze geven nu aan dat het geen enkel probleem is en dat de offerte gewoon getekend kan worden. Dit hebben we geweigerd, we willen een nieuwe, correcte offerte. Dit kan, maar dan krijgen we wel een nieuw rentepercentage omdat de 5.1% niet meer geboden kan worden. Maar het is niet onze fout dat de offerte niet klopt, wij hebben tot slot de correcte stukken aangeleverd.

Het volgende, de levensverzekering waar over gesproken werd is 30 jaar geleden afgesloten bij het aangaan van de hypotheek. De tussenpersoon die dit regelde heeft toen een lineardalende levensverzekering afgesloten. Dit is in mijn ogen gruwelijk stom! of zie ik dit verkeerd.

De levensverzekering loopt niet meer, er zal hiervoor een nieuwe afgesloten moeten worden. 2 vragen:
1)kan de bank zomaar een aanbod dat door hun gedaan is intrekken omdat hun een foutieve offerte offreren?
2)stel mijn schoonmoeder overlijd, en er is geen verzekering voor. De erven zullen dan gedurende de verkoop de hypotheek moeten betalen. Stel dat we dit niet doen, wat zou er dan gebeuren als er beslag gelegd word:
De hypotheekschuld bedraagt €48.000 en de taxatiewaarde van het huis momenteel:€350.000. Heeft het dan eigenlijk nog nut om beslag te leggen voor de bank?

Uiteraard zal tijdens de verkoop de hypotheeklast gewoon betaald worden, maar ben meer benieuwd wat er kan gebeuren.

Alvast bedankt voor de reactie's.

Gr,
Raymon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt me vooral een kwestie van gezond (boekhouders)verstand.

De hypotheek loopt al 30 jaar? Dan vraag ik me af of het wel om alleen een nieuwe rentevaste periode gaat en niet om het afsluiten van een nieuwe hypotheek. 30 jaar is doorgaans de maximale looptijd van een hypotheek. Dit verklaart wellicht waarom inkomensgegevens worden gevraagd.

Dat het jaarinkomen op de offerte niet klopt is slordig, maar ik zou me er niet al te druk om maken. Gezien de hoogte van de lening en de waarde van het huis loopt niemand risico.

Gezien de hoogte van de lening zie ik ook niet echt het nut in van een levensverzekering. Als schoonmoeder onverhoopt komt te overlijden is er ook zonder verzekering financieel niets aan het handje. En levensverzekeringen zijn nu net de schimmige posten waar de banken (te) veel op verdienen. Tenzij schoonmoeder (onverhoopt) vroeg overlijdt, kost zo'n levensverzekering alleen maar (relatief veel) geld.

Als je een gezin met jonge kinderen hebt en een zware hypotheek, is het verstandig om je in te dekken tegen de kans dat één van de ouders komt te overlijden, zodat het gezin in zo'n geval niet het huis uit hoeft. In dit geval gaat het om een alleenstaande schoonmoeder en een kleine resthypotheek. In het ergste geval moeten de erven de hypotheekrente betalen totdat het huis is verkocht, waarna diezelfde erven € 300.000 te verdelen hebben. Ik kan mij een financieel grotere strop voorstellen.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

Bona fides, bedankt voor je reactie.

Wat ik erbij dien te vermelden is hetvolgende: Het betreft geen nieuwe hypotheek, het betreft een aflossingsvrije hypotheek voor het bedrag van €48.000. Dit klopt ook niet helemaal, het betreft 2 gedeeltes:
De hypotheek bij de koop van het huis (+/-€22.000 ) en een nieuwe lening die erbij is gekomen voor verbouwing van diverse dingen. Samen dus +/- 48.000 euro.

De inkomensgegevens zijn mij dus niet geheel duidelijk. Wellicht dat bovenstaande meer duidelijk maakt. Echter, waarom er gekozen is voor een aflossingsvrije hypotheek is niet bekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds