|
Auteur |
Bericht |
O_O
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 21:36 Onderwerp: Situation, advies nodig |
|
|
Hallo, ik ben 18 jaar en 8 jaar geleden ben ik met mijn moeder naar NL gekomen (we komen niet uit een EU land). Mijn moeder was met een Nederlander getrouwd, helaas bleek deze ernstige psychische problemen te hebben waardoor hij ons leven compleet op zijn kop heeft gezet. Toen ik 13 was, vluchtten we van hem naar een blijf van mijn lijf huis aan de andere kant van het land. 3 maanden later ginen we terug. Mijn moeder scheidde van hem en kreeg zijn huis.
Zoals ik al heb gezegd heeft hij behoorlijk slechte invloed gehad op onze levens. Ik heb door alle problemen en ellende niet alles uit mezelf kunnen halen, ook op gebied vans school. Mijn leraren vonden altijd dat ik op het gymnasium hoorde maar ik heb amper een havo diploma kunnen halen. Ik wil graag via een jaar HBO naar de universiteit. Nu het juridische verhaaltje.
Ik snap zelf ook niet alles maar ik zal het zo goed mogelijk vertellen. Toen ik naar Nl kwam, stond ik in mijn moeders paspoort. Op basis daarvan kreeg ik mijn verblijfsvergunning. Toen ik 18 werd, moest ik een eigen verblijfsvergunning/nationaliteit krijgen. Daarvoor hadden ze mijn paspoort nodig uit land van afkomst. Dit had ik echter niet, want op mijn 16e zat ik hier. We moesten dus heel veel vechten, heel veel geld uitgeven en heel veel reizen om mijn paspoort te krijgen. Voor mensen die van een minimuninkomen leven en die al van alle kanten als vliegjes door spinnen worden uitgezogen, heel zwaar. Maar eindelijk kreeg ik hem. Als het goed is, krijg ik mijn verblijfsvergunning ergens in januari. Het wordt een dingetje voor 1 jaar.
Nou is het zo dat ik heel graag alle ellende achter me wil laten en op mezelf gaan wonen en studeren. Ik heb natuurlijk studiefinanciering nodig, maar ik heb gelezen dat je daarvoor de NLse nationaliteit moet hebben. Een lening afsluiten kan ik ook niet, want dan moet je een vast inkomen hebben. Weten jullie of ik op de een of andere manier toch studiefinanciering kan krijgen? Studeren is mijn laatste hoop.
En dan is het ook nog zo dat er een voorval was waarbij mijn moeder en ik zo'n ruzie kregen dat we elkaar gingen slaan. Ze liet mij door de politie ophalen en ik kreeg een taakstraf. Nou las ik dat een van de voorwaarden voor het krijgen van een nationaliteit is dat je geen taakstraf mag hebben gehad. Betekent dat dat er geen hoop meer is voor mij? Weet iemand wat ik moet doen?
Ik ben redelijk ten einde raad. Ik weet dat dit een juridisch forum is en niet voor psychologie dus ik zal gewoon heel kort zeggen dat ik in mijn hele leven alleen maar ellende heb gekend. Ook hier in NL zijn we veel mishandeld door mensen. Als ik niet kan studeren in de richting waar ik zo van hou, maak ik mezelf van kant. Ik hoop dus echt dat er nog hoop is voor mij. Naar land van afkomst gaan heeft geen zin.
Weet iemand of er nog hoop is voor mij? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:03 Onderwerp: |
|
|
Jezelf van kant maken lost niks op, maar ik kan me wel voorstellen dat je op dit moment redelijk moedeloos bent door e.e.a.
Ik ben maar eens voor je op de webstie van de IB Groep gaan kijken en zie in een folder het volgende:
Quote: | Heb je niet de Nederlandse nationaliteit, dan kun je soms toch in aanmerking komen voor studiefinanciering. Raadpleeg voor meer informatie het nationaliteitenschema op de internetsite van de IB-Groep of ga langs bij een van de servicekantoren. |
Verder is deze link wellicht handig voor je.
Omdat je niet alle informatie vermeldt (dat hoeft ook niet) kan ik het niet verder voor je uitzoeken, maar hiermee heb je in elk geval zelf gereedschap in handen.
Mag je werken met de vergunning die je nu gaat krijgen? In dat geval kun je, als je geen studiefinanciering kunt krijgen, natuurlijk ook de studie zelf financieren door een baan(tje).
Dan ga ik nu even spitten v.w.b. dat Nederlanderschap. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
O_O
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:17 Onderwerp: |
|
|
Bedankt! Maar ik betwijfel of ik met een bijbaanbtje mijn studie, boeken, huis en leven kan betalen...
En die ene pagina heb ik al gelezen, maar daar staat dat je geld kunt krijgen bij een van deze:
*
Type II Regulier onbepaalde tijd
*
Type III Asiel bepaalde tijd
*
Type IV Asiel onbepaalde tijd
Maar ik heb geen van de drie. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:21 Onderwerp: |
|
|
V.w.b. dat Nederlanderschap: de Rijkswet op het Nederlanderschap (je kunt die raadplegen via wetten.nl) geeft in art 8 voor voorwaarden voor verlening van het Nederlanderschap op verzoek:
- meerderjarig zijn (ben jij)
- geen bedenkingen aanwezig tegen jouw verblijf voor onbepaalde tijd in Nederland
- tenminste 5 jaar voorafgaand aan het verzoek in Nederland toelating en hoofdverblijf hebben gehad (of tenminste 2 jaar voor de mensen die in totaal tenminste 10 jaren in Nederland toelating en hoofdverblijf hebben gehad.
- ingeburgerd zijn
Afwijzing van het verzoek kan o.a. als op grond van het gedrag van de persoon die het Nederlanderschap aanvraagt het vermoeden bestaat dat hij gevaar oplevert voor de openbare orde, de goede zeden of de veiligheid van het Koninkrijk. Ik denk dat dat in jouw geval wel mee zal vallen.
De IND schrijft daar over vetmarkering door mij):
Quote: | De belangrijkste voorwaarden
Vreemdelingen die de Nederlandse nationaliteit willen krijgen, moeten aan enkele voorwaarden voldoen, zoals:
Zij wonen 5 jaar of langer legaal in Nederland
Ze hebben een geldige verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of voor een verblijfsdoel dat niet tijdelijk is (dus bijvoorbeeld geen studie)
Zij zijn voldoende ingeburgerd en kunnen Nederlands spreken, lezen, schrijven en verstaan
Zij zijn bereid afstand van hun huidige nationaliteit te doen
Zij moeten enkele documenten kunnen tonen zoals een geboorteakte en een certificaat van de naturalisatietoets
Zij mogen de laatste vier jaar geen gevangenisstraf of hoge geldboete hebben gekregen |
Het lijkt me raadzaam dat je een deskundige op het gebied van vreemdelingenrecht raadpleegt v.w.b. dat punt van dat toelating hebben gehad en om je te helpen bij het indienen van het verzoek. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:32 Onderwerp: |
|
|
O_O schreef: | Bedankt! Maar ik betwijfel of ik met een bijbaanbtje mijn studie, boeken, huis en leven kan betalen... |
Nou, een beurs is toch ook maar iets van 700 euro? En de gemiddelde student zou het daar van moeten kunnen doen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar onmogelijk is het niet, helemaal niet als je meer verdient. Bij wijze van spreken kun je full time werken en een avondstudie oppakken.
Quote: | En die ene pagina heb ik al gelezen, maar daar staat dat je geld kunt krijgen bij een van deze:
Type II Regulier onbepaalde tijd
Type III Asiel bepaalde tijd
Type IV Asiel onbepaalde tijd
Maar ik heb geen van de drie. | Maar daaronder staat ook nog wat, bijvoorbeeld een verwijzing naar UAF. En wellicht heeft een studieadviseur van de instelling waar je wilt gaan studeren ook nog goede tips voor je. soms zijn er private beurzen of fondsen beschikbaar en weten zij wel hoe je daar een beroep op kunt doen.
Neem in elk geval even contact op met de IB Groep door naar een steunpunt te gaan, leg de kwestie voor en vraag wat je mogelijkheden zijn. Uit reacties van vragenstellers hier op RF met studiefinancieringsvragen/-problemen begrijp ik dat die steunpunten je prima kunnen helpen en dat het veel beter werkt dan telefonisch contact.
Zie bijv voor een privaat studiefonds deze link. En voor meer mogelijkheden heb je wellicht al wat aan deze eenvoudige Googlesearch.
Kern van wat ik wil zeggen is: niet opgeven, hooguit even uitstellen, maar studeren zul je heus! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:45 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk dat de taakstraf een verschil gaat maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:51 Onderwerp: |
|
|
Het punt lijkt me meer die termijn voor de toelating; hoe ze dat bekijken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 30 dec 2007 14:52 Onderwerp: |
|
|
O_O schreef: | Bedankt! Maar ik betwijfel of ik met een bijbaanbtje mijn studie, boeken, huis en leven kan betalen...
|
Uit persoonlijke ervaring, en vooral die van anderen die ik ken die net als jij geen Nederlander waren toen zij studeerden, kan ik je vertellen dat het goed te doen is om naast je studie te werken en daarvan alles (of bijna alles) te moeten betalen. Makkelijk is anders, maar met wat goede wil en doorzettingsvermogen, lukt het wel. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 30 dec 2007 16:43 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je naar het juridisch loket gaan (www.hetjl.nl, 0900-8020), dat is de opvolger van het buro rechtshulp en die kunnen je verder doorverwijzen naar de juiste instanties.
Wellicht kun je een jaar fulltime gaan werken en daarna parttime combineren met studeren, dan heb je een buffer waar je op kan teren. En tijdens je studie (is die in de randstad?) zou je ook bijv. mee kunnen doen aan marktonderzoeken, dat kost weinig tijd en levert best wat op. (schrijf je overal in; www.respondenten.nl, www.dmeselectmarketing.nl, www.vwo-fieldwork.nl, www.probitas.nl).
Er zijn ook veel Nederlandse studenten die zelf alles moeten bekostigen en die redden het, dus waarom jij niet... |
|
|
|
 |
|