Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 10:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omgangsregeling kind
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nge

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2007 15:15    Onderwerp: Omgangsregeling kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na een onrustig verlopen relatie is dan uiteindelijk het moment gekomen dat mijn vriendin en ik definitief uit eilkaar zijn.
Het grote probleem is alleen dat ze ons kind van nog geen maand oud met zich meegenomen heeft en het alleen op wil gaan voeden en weigert daarom enig contact te houden.
Ze lijkt spoorloos en van de aardbodem verdwenen te zijn, niemand weet waar ze momenteel verblijft!
Wanneer ik contact opneem met haar familie; voor meer informatie omtrent haar verblijfplaats; vragen ze me later terug te bellen en vervolgens word er dan niet meer opgenomen.
Wat ik ook doe of probeer, ik schiet er niets mee op!
Ik heb er vrede mee, dat zij niet meer terug bij mij wil komen, maar ze kan mij het recht niet ontnemen om mijn kind te blijven zien en mee op te voeden, toch?

Ik heb het kind erkend en het draagt ook mijn achternaam.
Daarom wil ik graag weten wat ik kan doen om achter haar verblijfplaats te komen, zodat we een omgangsregeling kunnen proberen te gaan treffen, dit is toch niet meer dan normaal?
Waarschijnlijk zal ik dan ook alimentatieplichtig jegens mijn kind zijn, toch?
Ik ben mij er echter wel van bewust, dat door haar onwillendheid om aan een omgangsregeling mee te werken, dit niet makkelijk zal gaan worden, maar het is ook mijn kind!
Ik wil ook het beste voor mijn kind en die heeft uiteindelijk ook zijn vader nodig!
Ik kan absoluut niet tegen de gedachte, dat ik mijn kind eventueel nooit meer te zien krijg!

Kunnen jullie mij daarom svp. een advies geven wat ik kan of moet doen in deze situatie?
Alvast bedankt.

Afz: een hopeloze vader.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ruby

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Wat een trieste toestand waar jij in zit. Ik zat in de omgekeerde situatie en ben gevlucht met mijn kinderen. Toch heb ik de vader omgang aangeboden destijds maar hij wenste geen gebruik maken van dat recht (wat van de kinderen is) Ik ga er even vanuit dat er bij jullie niets bijzonders aan de hand is, maar je kind heeft recht op omgang met jou. Jouw ex zal jou moeten informeren over de verblijfplaats van het kind. Ook zal zij aan de informatie plicht moeten voldoen. Wat je kan doen is een kort geding op starten en eisen dat jouw ex omgang opgelegd gaat krijgen en dit ook naleeft.

Ze zal van hele goede huize moeten komen om te beargumenteren waarom zij de kleine niet in een omgangsregeling heeft en waarom ze niet aan informatie geven doet. Rechters hebben omgang heel hoog staan.
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hebben jullie behalve de erkenning ook het gezamenlijk gezag geregeld bij de rechtbank?
misschien heb je wat aan onderstaande info:
Een ongehuwde meerderjarige moeder krijgt automatisch het gezag over haar kind. Zij heeft dit direct vanaf de geboorte van het kind. Als de ouders niet met elkaar zijn getrouwd of een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, kunnen zij samen het gezag uitoefenen. Als de niet-getrouwde ouders dit willen, moeten zij hiervoor een verzoek indienen bij de griffie van de rechtbank. Als de griffier het verzoek goedkeurt, maakt hij een aantekening in het gezagsregister. Elke locatie van de rechtbank heeft zo’n gezagsregister.

De ouder die geen gezag uitoefent, heeft:
een onderhoudsplicht totdat het kind 21 jaar wordt;
recht op omgang, informatie en consultatie.

Tijdens de scheidingsprocedure kunnen de ouders de rechter vragen een omgangsregeling vast te stellen. Zij kunnen dit gezamenlijk of afzonderlijk doen. Ook als de ouders nooit met elkaar getrouwd zijn geweest kan de ouder die niet het gezag over het kind heeft aan de rechter om een omgangsregeling vragen.

Een ouder kan de rechter vragen de andere ouder het recht op omgang te ontzeggen. De rechter doet dit alleen als:
de omgang ernstig nadeel oplevert voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind;
als de ouder ongeschikt is of niet in staat tot omgang met het kind;
als het kind 12 jaar of ouder is en zelf ernstig bezwaar heeft tegen de omgang met de ouder;
als de omgang om andere redenen in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds