|
Auteur |
Bericht |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 16:24 Onderwerp: ontslag na uitspraak kantonrechter |
|
|
Per 31-12-2007 heeft de kantonrechter uitgesproken dat ik ontslagen ben.
Ik krijg van het UVW geen uitkering omdat tot april nog een wettelijke opzegtermijn is. kan ik van mijn (ex) werkgever eisen dat hij mij in dienst houdt tot 1 april 2008? |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 17:27 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is het idee dat inbegrepen in de ontslagvergoeding het bedrag zit waarop je recht had over de opzegtermijn die anders zou gelden.
Het UWV gaat dus niet over die opzegtermijn waarop jij niet meer in dienst bent een uitkering betalen omdat het een 'fout' van de werkgever is dat deze de opzegtermijn heeft geschonden. Het geld over de opzegtermijn moet dus van de werkgever komen, in dit geval (waarschijnlijk) via de ontbindingsvergoeding.
Overigens moet je even goed kijken naar wat je schrijft: Heeft de kantonrechter op 31-12 uitspraak gedaan of is de arbeidsovereenkomst per 31-12 ontbonden? |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 18:54 Onderwerp: |
|
|
De kantonrechter beslist doorgaans op welke datum het contract eindigt en er is dan geen sprake meer van een opzegtermijn. |
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 19:17 Onderwerp: |
|
|
M schreef: | De kantonrechter beslist doorgaans op welke datum het contract eindigt en er is dan geen sprake meer van een opzegtermijn. |
Op 1 januari 2008, datum einde dienstverbandegeling. De fictieve opzegtermijn van 3 maanden wordt uitbetaald door de (ex) werkgever. Ik wens echter tot einde opzegtermijn in dienst te blijven. Is er een mogelijkheid dit te eisen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 20:07 Onderwerp: |
|
|
Guillaume58 schreef: | Is er een mogelijkheid dit te eisen? |
De kantonrechter heeft beslist dat het dienstverband per 1 januari 2008 is geëindigd, dus er is geen mogelijkheid om de werkgever te dwingen je nog 3 maanden in dienst te houden.
Je werkgever mag dat wel. Maar mogen is niet moeten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 20:29 Onderwerp: |
|
|
Ah, de oprotpremie bedoel je dan? Dus dat de ex-werkgever je 3 maanden loon mee moet geven?
Het klopt dat het UWV daar een bepaalde regeling voor heeft. Ik zat zelf in het schuitje dat het via het CWI gelopen is (massa-ontslag) en bij de intake van het UWV was ook één van de vragen of je via de kantonrechter of via het CWI ontslagen was. Bij de kantonrechter moet je volgens mij inderdaad nog even een stukje vergoeding opsouperen.
Dit is wat ik van de UWV folder haal:
Quote: |
Bij ontslag via de kantonrechter, bepaalt de kantonrechter wanneer uw
arbeidsovereenkomst precies eindigt. Om te bepalen wanneer uw WWuitkering begint, bekijkt UWV wel wat uw opzegtermijn zou zijn geweest als uw ontslag niet via de kantonrechter was gegaan. In de periode dat u nog geen WW-uitkering ontvangt, kunt u uw inkomensverlies opvangen met de ontslagvergoeding. Alleen als de vergoeding niet hoog genoeg is, kan uw WW-uitkering eerder beginnen.
|
Oftewel, als je gewoon ontslagen was geweest op basis van de wettelijke opzegtermijnen (die afhankelijk is van wat er in je contract staat en/of van de wettelijke bepalingen), dan zou je dus vanaf dat moment WW uitkering krijgen. In de meeste gevallen zal de opzegtermijn 1 of 2 maanden zijn vanuit de werkgever gezien, tenzij je een hele specifieke regeling hebt in je contract/cao en/of je al heel erg lang bij deze werkgever werkte. |
|
|
|
 |
Guillaume58
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 23:21 Onderwerp: |
|
|
Overigens moet je even goed kijken naar wat je schrijft: Heeft de kantonrechter op 31-12 uitspraak gedaan of is de arbeidsovereenkomst per 31-12 ontbonden?[/quote]
Er staat in: De arbeidsovereenkomst wordt ontbonden per 01 januari 2008
Mijn (ex) werkgever wil mij de 3 maanden (fictieve) opzegtermijn in één keer uitbetalen. |
|
|
|
 |
Guillaume58
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 23:28 Onderwerp: ontslag per 1-1-2008 |
|
|
Ik leef nog steeds in de vooronderstelling dat mijn (ex) werkgever bij het in één keer uitbetalen van de 3 maanden (fictieve) opzegtermijn, mij moet behandelen als ware ik gewoon die 3 maanden nog in dienst. D.w.z. evt. verlof opbouw uitbetalen, pensoienopbouw over die 3 maanden en het werkgeversaandel in de ziekenfondsverzekering. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 04 jan 2008 0:07 Onderwerp: |
|
|
Hoe lang werkte je voor dit bedrijf? Had je in je contract of in je CAO bepalingen met betrekking tot het aantal maanden voor jouw opzegging richting hen en/of andersom?
Je hebt het steeds over 3 maanden fictieve opzegtermijn, maar is dat hetgeen de rechter in zijn mond genomen heeft als term, of is dat hetgeen het UWV tegen je gezegd heeft? Die 3 maanden klinken namelijk gewoon als de oprotpremie (even domweg gezegd) en zal waarschijnlijk bepaald zijn met behulp van de kantonrechtersformule en een beetje een schatting van de factor daarin. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 04 jan 2008 0:57 Onderwerp: Re: ontslag per 1-1-2008 |
|
|
Guillaume58 schreef: | Ik leef nog steeds in de vooronderstelling dat mijn (ex) werkgever bij het in één keer uitbetalen van de 3 maanden (fictieve) opzegtermijn, mij moet behandelen als ware ik gewoon die 3 maanden nog in dienst. |
Je ex-werkgever moet je gewoon het bedrag uitkeren dat door de rechter is vastgesteld. Of heeft de rechter in zijn beslissing geen vast bedrag genoemd? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Guillaume58
|
Geplaatst: zo 06 jan 2008 12:25 Onderwerp: levensloopregeling |
|
|
Ik heb mijn (ex) werkgever verzocht het restant verlof uren en de fictieve opzegtermijn in de levensloopregeling te storten. Mijn (ex) werkgever zegt dat dit niet meer mogelijk is. De werkgever houdt het erbij dat op 1 januari 2008, datum einde dienstverband, de regeling beëindigd is conform de regelgeving van de levensloopregeling. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: zo 06 jan 2008 13:37 Onderwerp: Re: levensloopregeling |
|
|
Guillaume58 schreef: | Ik heb mijn (ex) werkgever verzocht het restant verlof uren en de fictieve opzegtermijn in de levensloopregeling te storten. Mijn (ex) werkgever zegt dat dit niet meer mogelijk is. De werkgever houdt het erbij dat op 1 januari 2008, datum einde dienstverband, de regeling beëindigd is conform de regelgeving van de levensloopregeling. |
Dat lijkt mij dan logisch, als er geen dienstverband is kun je niet als werknemer aan de levensloopregeling deelnemen.
Je kunt het geld zelf wel nog 'investeren' in je pensioen als je een pensioengat hebt of oploopt door je ontslag, het is dan ook onder bepaalde omstandigheden nog aftrekbaar. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 06 jan 2008 19:35 Onderwerp: |
|
|
je kunt inderdaad alleen in 2008 aan levensloop of spaarloon bij een werkgever deelnemen als je in 2008 op 1 jan in dienst bent. en dat ben jij dus niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 06 jan 2008 19:47 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt erop dat Guillaume58 moeite heeft met het idee dat het UWV uitgaat van de fictie dat er een opzegtermijn van 3 maanden wordt gehanteerd.
De enige betekenis van die fictie is dat het UWV pas per 1 april gaat uitkeren. Of het UWV hiervoor een wettelijke basis heeft weet ik niet, maar daar ga ik voor het gemak maar vanuit.
Buiten de WW-uitkering heeft de fictie geen betekenis. De rechter heeft de arbeidsovk gewoon per 1-1-2008 beëindigd, en daarbij een ontslagvergoeding toegekend. In die ontslagvergoeding is normaal gesproken rekening gehouden met de opzegtermijn van 3 maanden. Daarmee is de kous af.
Volgens mij zitten alle reacties hier ook op deze lijn. De veronderstelling van de vragensteller dat het anders werkt, kan m.i. dus niet gebaseerd zijn op iets dat hier is geschreven. Ook de uitspraak van de rechter en mededelingen van het UWV kunnen hier volgens mij geen basis voor vormen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|