Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 12:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkorting van opzegtermijn.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sywen

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 12:17    Onderwerp: Verkorting van opzegtermijn. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb me hier geregistreerd vanwege een probleempje met mijn werk. Het zit zo.

Toen ik bij mijn huidige baas begon had ik een opzegtermijn van 2 maanden. Later is er een wijziging gekomen: Elke nieuwe medewerker heeft sinds 2003 vanzelf 1 maand opzegtermijn. Voor bestaande contracten gold dat ze niet automatisch werden omgezet naar de nieuwe opzegtermijn van 1 maand (conform het Burgerlijk Wetboek) maar dat medewerkers aan moesten geven of zij dit wilden of niet (het hield namelijk ook een wijziging in van de opzegtermijn van werkgeverskant).
Ik heb toen een brief gehad en een formulier dat ik in moest vullen. Nergens is vermeld dat dit binnen een bepaalde termijn moest gebeuren. Er waren sowieso geen restricties aan verbonden: De enige voorwaarde om in aanmerking te komen voor een verkorting van de opzegtermijn was het invullen van een formulier en het inleveren daarvan bij personeelszaken.
Door omstandigheden is het er nooit van gekomen. Nu ik wat verder aan het kijken ben komt dit oude aanbod weer boven water. Ik heb nu (2007, dus 4 jaar later) het formulier alsnog ingevuld en met een begeleidende brief (waarin ik refereer aanhet ontbreken van enige restricties) aangetekend opgestuurd.

Nu doet personeelszaken erg moeilijk: Zij weigeren ermee akkoord te gaan om dat “de redelijke termijn” verstreken is hierin. Nu besef ik ook wel dat 4 jaar na dato alsnog een verzoek (beter: mededeling) indienen ook niet echt snel is, maar het blijft staan dat er geen enkele restrictie is aangegeven in de brief van destijds, ook niet achteraf. De enige handeling (invullen en inleveren van het formulier), daar heb ik aan voldaan dus is voor mij de kous af. Maar voor het bedrijf niet.

Ik zit er mee of een bedrijf wel zomaar achteraf ineens kan bepalen dat iets te laat is terwijl ze zelf nooit restricties hebben vermeld. Wat mij betreft kan dat niet, maar voordat ik een advocaat erbij ga halen wil ik dat natuurlijk wel zeker weten. Ik wil de naam van de werkgever niet noemen op een publiekelijk forum, maar het is geen kleine toko (beter: het is een multinational).

Tips, ervaringen?

Groeten,

Erwin.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het aanbod zelf niets over de aanvaardingstermijn zegt, geldt art. 6:221 lid 1 BW: een schriftelijk aanbod vervalt wanneer het niet binnen een redelijke termijn wordt aanvaard.

Het was dus al van meet af aan duidelijk dat je binnen een redelijke termijn moest aanvaarden.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is minder, maar dan nog kun je lang discussieren over wat redelijk is.

Overigens zie ik nu pas dat ik dit in een verkeerd subforum geplaatst heb (niet bij arbeidsrecht). Wellicht kan een moderator het verplaatsen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sywen schreef:
Dat is minder, maar dan nog kun je lang discussieren over wat redelijk is.

Als je na 4 jaar probeert te aanvaarden, kan die discussie kort blijven Wink.

Je zult zelf ook wel begrijpen dat het nooit de bedoeling van je werkgever is geweest om je 4 jaar lang de gelegenheid te geven de wederzijdse opzegtermijn tot 1 maand terug te brengen op het moment dat het jou goed uitkomt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds