Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 dec 2007 1:24 Onderwerp: Wbp: wat zijn precies Persoonsgegevens? |
|
|
In 2006 ben ik door de rechter aangesteld als bewindvoerder van mijn moeder. Kortgeleden is mijn moeder opgenomen in een bejaardentehuis, dit is echter een tijdelijk opname en de mogelijkheid dat zij weer zelfstandig gaat wonen zullen we, in overleg met de huisarts, geriater en de thuiszorg binnenkort bekijken. Zij is echter wel erg dementerende dus de kans daarop lijkt mij persoonlijk erg klein maar dit terzijde.
Ik heb mijn bewindvoerderschap serieus opgepakt en hou de inkomsten en uitgaven nauwlettend in de gaten. Dit gaat tot dusver prima.
Onlangs ontving mijn moeder de eindafrekening van het energiebedrijf en zij kreeg een leuk bedragje terug. Er is echter € 4,90 in mindering gebracht en de rest is op haar bankrekening overgemaakt. Het energiebedrijf stuurde een zgn. 'specificatie' mee waarin het terug te ontvangen bedrag stond, het bedrag van € 4,90 en het eindbedrag welke inmiddels op haar bankrekening was gestort. Op deze 'specificatie' staan alleen 3 bedragen genoemd, nergens staat een omschrijving bij. Het is een A4tje met de drie bedragen naast elkaar, er staat verder niks bij.
Ik heb nog eens alle overboekingen nagekeken en kwam tot de conclusie dat alles, tot op de cent nauwkeurig, is betaald. Daarop een brief gestuurd naar het energiebedrijf en gevraagd waar dit bedrag betrekking op heeft.
In hun reactie weigeren ze opheldering te geven en beroepen ze zich op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Ook sturen zij een formulier mee welke door moeder ingevuld zou moeten worden en ondertekend.
Eigenlijk wil ik moeder met dit soort zaken niet meer lastigvallen. Ben ik aan hen verplicht om aan te tonen dat ik bewindvoerder ben?
Ook vind ik de gang van zaken vreemd: er wordt mijn moeder iets in rekening gebracht zonder dat het duidelijk is waarvoor. Als bewindvoerder vraag ik waar het bedrag mee te maken heeft en dat het anders op haar (dus niet mijn eigen!) bankrekening terug moet worden gestort. Vervolgens beroept degene die het bedrag in rekening heeft gebracht zich op de Wbp en weigert aan te geven waarvoor het is en het terug te betalen. Mag dit zomaar?
En een omschrijving van een post op een rekening, valt dat echt onder persoonsgegevens?
Nu gaat het maar om een kleine 5 euro maar als er straks ten onrechte 5000 euro van haar rekening wordt gehaald kan ik dus hetzelfde probleem krijgen. Dat lijkt me toch niet de bedoeling, het bewindvoerderschap is er toch juist om de betrokkene te beschermen?
Ik hoop dat iemand mij van advies kan zijn. Groet, Tilda
Aanvulling: Het gebrukte correspondentie-adres is gewoon het adres van mijn moeder. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 17 dec 2007 11:25 Onderwerp: |
|
|
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die terug te leiden zijn tot een natuurlijk persoon. Een bedrag dat iemand krachtens een overeenkomst schuldig is, zou daar best onder kunnen vallen ja.
Je schrijft: "Ben ik aan hen verplicht om aan te tonen dat ik bewindvoerder ben?" Dat lijkt me wel. Hoe moet het bedrijf anders weten dat jij gerechtigd bent om namens je moeder op te treden?
Arnoud |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 17:45 Onderwerp: |
|
|
Bedank voor je reactie Arnoud.
Arnoud Engelfriet schreef: | Persoonsgegevens zijn alle gegevens die terug te leiden zijn tot een natuurlijk persoon. Een bedrag dat iemand krachtens een overeenkomst schuldig is, zou daar best onder kunnen vallen ja. |
Ja precies: 'een bedrag' maar het gaat hier om een vordering zonder omschrijving. Stel dat de omschrijving voor deze post 'Energiebelasting' zou moeten zijn, bij wijze van voorbeeld. Dan zou het woord 'Energiebelasting' een persoonsgegeven zijn van mijn moeder? Dat lijkt mij niet, iedereen moet dit immers betalen en het is niet iets specifiek voor mijn moeder.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat de hoogte van het bedrag inderdaad als een persoonsgegeven kan worden beschouwd, dit verschil nl. voor iedereen en is wel specifiek en aan een persoon gebonden.
Arnoud Engelfriet schreef: | Je schrijft: "Ben ik aan hen verplicht om aan te tonen dat ik bewindvoerder ben?" Dat lijkt me wel. Hoe moet het bedrijf anders weten dat jij gerechtigd bent om namens je moeder op te treden? |
Dat klinkt op zich heel logisch maar ik zou dan dus aan iedere schuldeiser moeten aantonen dat ik bewindvoerder ben en kopietjes van de uitspraak van de kantonrechter moeten toesturen. Volgens een kennis (die makelaar is) is het energiebedrijf verplicht om na te gaan of degene aan wie zij leveren ook werkelijk huurder of eigenaar is van de woning waaraan geleverd word. In dat geval zouden ze in de gegevens van het Kadaster zien dat de woning onder bewind is gesteld.
Maar het wordt nog vreemder: vanmiddag komt een buurvrouw langs, zij heeft een verkeerd bezorgde brief voor mijn moeder ontvangen en in de haast geopend. Het is een aanmaning van het energiebedrijf. Ik heb de buurvrouw, bij wijze van proef, gevraagd of zij telefonisch contact wilde opnemen met de klantenservice. Dat wilde ze wel en ze kreeg probleemloos uitleg over de aanmaning en er werd haar verteld dat er volgens de energieleverancier in augustus 4.90 te weinig zou zijn ontvangen.
Dat is toch wel heel eigenaardig: een willekeurig iemand kan zo maar informatie opvragen maar het word de bewindvoerder geweigerd.
Is er niet een openbaar register voor onder bewind gestelden? Ik weet wel dat er een website bestaat waar je gewoon kunt opvragen of iemand in een schuldsaneringstraject zit. En dat lijkt me nu juist een schending van de Wbp. Maar schijnbaar is dat een uitzondering.
Groet, Tilda |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 17:59 Onderwerp: |
|
|
Tilda schreef: | Ja precies: 'een bedrag' maar het gaat hier om een vordering zonder omschrijving. Stel dat de omschrijving voor deze post 'Energiebelasting' zou moeten zijn, bij wijze van voorbeeld. Dan zou het woord 'Energiebelasting' een persoonsgegeven zijn van mijn moeder? |
Het feit dat je moeder dat bedrag moet betalen is wel specifiek iets voor je moeder. En dat feit is daarmee een persoonsgegeven. Ja, zo breed is die definitie.
Iets anders gezegd: jij wilt weten of je moeder in de schulden zit bij het energiebedrijf. Dat zijn privacygevoelige gegevens.
Arnoud Engelfriet schreef: | Dat klinkt op zich heel logisch maar ik zou dan dus aan iedere schuldeiser moeten aantonen dat ik bewindvoerder ben en kopietjes van de uitspraak van de kantonrechter moeten toesturen. Volgens een kennis (die makelaar is) is het energiebedrijf verplicht om na te gaan of degene aan wie zij leveren ook werkelijk huurder of eigenaar is van de woning waaraan geleverd word. In dat geval zouden ze in de gegevens van het Kadaster zien dat de woning onder bewind is gesteld. |
Nou, dan is dat ook een optie. Wijs ze op die verplichting, maar stuur voor de volledigheid die informatie mee. Ik realiseer me dat dat wat administratie voor jou is, maar een onwillig energiebedrijf krijg je niet snel in beweging. Zolang die denken dat zij niets hoeven te controleren dat jij niet aangeleverd hebt, gebeurt er bij hen helemaal niets met die rekening.
Quote: | Dat is toch wel heel eigenaardig: een willekeurig iemand kan zo maar informatie opvragen maar het word de bewindvoerder geweigerd. |
Zei je buurvrouw dat ze namens je moeder belde? Of gewoon "ik heb een aanmaning, waar is dat voor"?
In ieder geval, dit is wel heel erg slordig. Maar het betekent niet dat ze specifiek bewindvoerders niets willen vertellen. Ik denk eerder dat jij een strenge (bureaucratische) medewerker aan de lijn had, en de buurvrouw een welwillend iemand.
Arnoud |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|