Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Name Badg...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 12 aug 2025 8:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kapotte plasma-t.v.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 20:56    Onderwerp: Kapotte plasma-t.v. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dames, heren,

Vrienden kwamen met het volgende probleem en ik heb d'r niet zo echt een antwoord op. Ik hoop jullie wel.

3 jaar (en 3 maanden) geleden kochten zij in een winkel een plasma-t.v. van een gerenommeerd merk. Aankoopkosten €2.600,-. Nu gaf de t.v. onlangs een zwarte streep door het beeld. T.v. dus naar de winkel gebracht, die het ding heeft opgestuurd naar de leverancier. Antwoord: reparatie kan wel, maar kost € 1.200,-. Alternatief: u doet afstand van de t.v. Dat schiet lekker op, dus.

Telefoontje naar de Consumentenbond leerde de vrienden dat de levensduur voor zo'n t.v. op ongeveer 8 jaar wordt gesteld.

De vrienden willen best betalen voor reparatie als dat dan persé moet, maar € 1.200,- vinden ze dan weer een beetje absurd.

Welke rechten heb je nu, juist omdat het ding inmiddels iets meer dan 3 jaar oud is? Ik vrees dat je hooguit een beroep op klantvriendelijkheid kunt doen bij het gerenommeerde merk door te dealen over de reparatiekosten, maar wellicht hebben jullie betere ideeën?
Freak

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een product kapot gaat binnen de termijn dat men mag verwachten dat het betreffende product zou moeten werken, kan/mag de klant vervanging eisen als deze defect raakt. Het is dan echter wel zo, dat de leverancier de vervanging mag verrekenen met de restwaarde van de tv als deze niet defect zou zijn.

Dit zou in dit geval betekenen dat de klant in deze casus zou moeten betalen: aankoopprijs plasma tv - restwaarde defecte tv (vlak voor deze kapot ging). Nu is de vraag natuurlijk wat de restwaarde van deze plasma tv is, en of de te verwachten gebruiksduur 39 maanden geleden ook 8 jaar was bij een plasmatv (destijds stond de plasma-techniek nog in diens kinderschoenen).

Dit verhaal gaat natuurlijk niet op als de klant toen deze instemde met reparatie (ipv vervanging) zich er van bewust mocht worden geacht dat deze op de hoogte was van de (m.i.) hoge reparatiekosten.

Om concreet antwoord te geven op je vraag; Ik zou kijken of de kosten bij een eventuele vervanging goedkoper (zouden) zijn (geweest) t.o.v. deze reparatie. Als dit inderdaad het geval blijkt, kan je m.i. altijd vervanging eisen. Er van uitgaande dat de leverancier niet duidelijk heeft gemaakt dat dergelijke hoge kosten gebonden zijn aan een reparatie.

--------
Ik ben geen jurist, hierom zou het slim kunnen zijn dit alles met een korreltje zout te nemen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar mijn mening moet de koper nu aantonen dat de tv al bij aflevering niet conform was. Dit valt uiteraard niet mee. Mogelijk kan dit worden afgeleid uit de precieze oorzaak van de storing.

Zie vooral de vrij uitvoerige discussie in (onder meer) deze draad.
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 21:00    Onderwerp: Re: Kapotte plasma-t.v. Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Antwoord: reparatie kan wel, maar kost € 1.200,-. Alternatief: u doet afstand van de t.v.

Is ongerepareerd retour geen optie? Rolling Eyes

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ook. Ik vond dat zo'n rare optie, die afstand ....
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De afstand optie wordt meestal wel voorgesteld. In dat geval kost je het niets, maar heb je ook geen product meer.
Bij ongerepareerd retour moet je onderzoekskosten betalen. Maar dan kan je een handige kennis het product tzt nog eens laten bekijken. Vooral tv's met een beeldbuis zijn 9 van de 10 keer vrij simpel te maken door gewoon de soldeerverbindingen op de printplaat aan te stippen.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2007 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dat kan die reparatieafdeling dan zelf niet verzinnen..?
dof

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2007 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heeft de ombudsban of de geschillencommissie ooit eens geoordeeld, dat indien de levensduur 8 jaar is en je het 3 jaar in gebruik hebt. Dat je dan 3/8 van de reparatiekosten voor je rekening moet nemen, het bedrijf moet zelf de rest betalen.

Voor meer info:
http://www.deombudsman.nl/site/content/Rubrieken.asp?ContentID=92
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2007 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Volgens mij heeft de ombudsban of de geschillencommissie ooit eens geoordeeld, dat indien de levensduur 8 jaar is en je het 3 jaar in gebruik hebt. Dat je dan 3/8 van de reparatiekosten voor je rekening moet nemen, het bedrijf moet zelf de rest betalen.

Als van een product dat er na 3 van de 8 jaar mee is opgehouden wordt vastgesteld dat het (bij aflevering) niet conform was, dan zou reparatie m.i. kostenloos moeten zijn.

Als het product wordt vervangen door een identiek maar nieuw product, is het bijbetalen van 3/8 van de nieuwprijs op zich niet onredelijk. Vervanging van een 3 jaar oude plasma-tv door een identiek exemplaar is niet echt mogelijk. Wat in zo'n geval redelijk is, is een interessante vraag. (Een andere vraag is waar de verkoper de vordering tot bijbetaling precies op moet baseren. Ik dacht niet dat boek 7 daar een regeling voor geeft.)

De conclusie "3 is minder dan 8 dus het product was bij aflevering niet-conform" gaat mij nog steeds te snel, zie de andere draad. Het zou interessant zijn hier eens wat duidelijke rechtspraak over te zien.

Als niet te bewijzen valt dat de te korte levensduur is veroorzaakt door een gebrek dat bij aflevering al (verborgen) aanwezig was, dan geeft de verdeling 3/8-5/8 van de reparatiekosten over koper en verkoper een schappelijke deal waar wellicht beide partijen mee kunnen leven. Maar het lijkt me niet de "juridisch" correcte uitkomst. Bij de rechter is het m.i. alles of niets, en is de verdeling van de bewijslast in zo'n geval beslissend.

(Overigens moet "de ombudsman" niet worden verward met de nationale ombudsman.)

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dichter in de buurt bij rechtspraak dan deze beslissing van de Geschillencommissie Elektro kom ik niet.

Kort gezegd beslist de commissie dat, nu de computer niet conform de overeenkomst is, de verkoper kosteloos moet repareren o.g.v. art. 7:21 lid 1 sub b.
Naar mijn mening had de commissie overigens wel toepassing kunnen geven aan art. 7:23.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DannyBoy schreef:
Dichter in de buurt bij rechtspraak dan deze beslissing van de Geschillencommissie Elektro kom ik niet.

Het gaat m.i. om:
Quote:
De ondernemer heeft nog gesteld dat de consument de problemen pas op 6 maart 2002 bij de helpdesk van X heeft gemeld, zodat deze hem niet eerder bekend waren. Naar het oordeel van de commissie doet dit echter niet ter zake, omdat de computer op 6 maart 2002 nog geen twee jaar oud was en op dat moment bij een normaal gebruik niet behept had mogen zijn met de geconstateerde gebreken. Of sprake is geweest van abnormaal gebruik is niet vast te stellen, mede doordat inmiddels onderdelen zijn vervangen, zodat de consument het voordeel van de twijfel dient te hebben. De reparatiekosten dienen dus voor rekening van de ondernemer te komen.

De geschillencommissie lijkt hier inderdaad uit te gaan van een vermoeden van normaal gebruik. Het is mij niet helemaal duidelijk of het "frustreren" door het ongevraagd repareren door de verkoper hierbij een rol speelt. Voor de plasma-tv geldt natuurlijk ook dat gegevens over de technische oorzaak van het disfunctioneren eigenlijk alleen aan de reparateur bekend zijn zodat het voor de koper lastig is om te bewijzen dat die oorzaak met grote waarschijnlijkheid al bij aflevering aanwezig was.

En inderdaad lijkt het erop dat toepassing van art. 7:23 BW deze zaak heel eenvoudig in het voordeel van de verkoper had kunnen beslissen. Beetje vreemd dat de geschillencommissie hieraan voorbij gaat, want de verkoper doet er toch heel duidelijk een beroep op.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds