|
Auteur |
Bericht |
tara1234
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 dec 2007 22:09 Onderwerp: Incasso en verhaal |
|
|
Ik heb een vraagje. Ik ben in januari bij mijn ex partner weggegaan.
Twee minderjarige kinderen, de convenant geregeld.
Alimentatie is geregeld.
Nu heeft mijn ex een bijstands uitkering gekregen en krijg ik allerlei brieven van de gemeente.Dit van de afdeling Incasso en Verhaal.
Daarin staat dat ik al mijn gegevens moet invullen, van hypotheek tot schuld.
Als ik daar niet aan meewerk dreigen ze met allerlei sancties.
Moet ik daar aan meewerken?
Tenslotte is de alimantie van € 400,00 al door de rechter bekrachtigd.
Hoe kan dat?
En wat moet ik daarmee doen.
Help!! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 19 dec 2007 22:20 Onderwerp: |
|
|
Het hangt er van af wanneer jouw ex-partner een beroep op de bijstand is gaan doen.
Quote: | Voorwaarde voor verhaal
De gemeente zal de kosten van de (extra) verstrekte bijstand aan uw ex-partner alleen verhalen op u als de beëindiging van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap er de oorzaak van is dat uw ex-partner (meer) bijstand nodig heeft. Heeft uw ex-partner bijvoorbeeld pas enige tijd na de scheiding (meer) bijstand nodig doordat uw ex-partner werkloos is geworden, terwijl uw ex-partner ten tijde van de scheiding voldoende inkomen had, dan zal de gemeente de (extra) verstrekte bijstand niet op u verhalen. |
Meer informatie over dat verhalen van bijstand vind je op deze webpagina.
De alimentatie is destijds vastgesteld op basis van de onderhoudsbehoefte van je ex en jouw draagkracht. Maar die kunnen natuurlijk veranderen; de alimentatie is geen eeuwig vaststaand gegeven. Dat is ook de reden dat mensen om herziening van het alimentatiebedrag kunnen vragen. Bijvoorbeeld omdat de partner die alimentatie moet betalen meer inkomsten heeft of de partner die alimentatie ontvangt ineens minder inkomsten heeft. Zo moet je dat zien. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tara1234
|
Geplaatst: wo 19 dec 2007 22:23 Onderwerp: |
|
|
Eigenlijk gelijk nadat ik wegging heeft ze bijstand aangevraagd.
Heb nooit geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract gehad. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 19 dec 2007 22:30 Onderwerp: |
|
|
In dat geval zou ik je adviseren morgen eens met de gemeente te bellen en uit te leggen dat jij om die reden naar jouw mening niet in de groep valt op wie verhaal mogelijk is en luisteren naar wat men daar op te zeggen heeft.
Vergeet niet de uitkomst van dat gesprek (noteer de naam van degene die je te woord stond!) en je bezwaar tegen de gevraagde inlichtingen schriftelijk te bevestigen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tara1234
|
Geplaatst: wo 19 dec 2007 22:40 Onderwerp: |
|
|
Dat heb ik gedaan.
Gemeente zegt dat het niet om haar gaat maar om de kinderen.
Ben onderhoudsplichtig zeggen ze, dat klopt daarom betaal ik dus alimentatie.
Dat al bij de rechter is geweest en bekrachtigd.
Daarom is het allemaal zo vaag.
Trouwens bedankt voor je snelle reactie elke x |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 20 dec 2007 10:59 Onderwerp: |
|
|
je moet volgens mij wel meewerken en alles invullen.
in een convenant kun je van alles onderling regelen (en dus ook 'sjoemelen'), de gemeente wil denk ik checken of de door jullie vastgelegde bedragen kloppen (met alle regels die daarvoor staan). als jullie zeg maar onderling een lager bedrag hebben afgesproken dan je eigenlijk kan betalen op basis van je inkomen, dan zou de belastingbetaler opdraaien voor de aanvullende bijstand van je ex. en als jullie getrouwd waren en zij geen partneralimentatie heeft gevraagd, dan zullen ze dat ook bekijken, of daar nog ruimte voor is... |
|
|
|
 |
|