|
Auteur |
Bericht |
FunkyJay
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 9
|
Geplaatst: vr 07 dec 2007 21:44 Onderwerp: Facturen dubbel betaald via Internetbankieren |
|
|
Hallo iedereen:)
Ik zit met een piepklein probleem, zal de situatie zo specifiek mogelijk schetsen, en vervolgens m'n vraag stellen:
Situatieschets:
Momenteel studeer ik in het kader van een Exchange Program in de Verenigde Staten, en ben ik officieel nog woonachtig in Nederland (ouderlijk huis).
Gedurende mijn tijd in de Verenigde Staten heb ik nog financiele verplichtingen inzake een aantal diensten die maandelijks moeten worden betaald. Zo heb ik op 4 december j.l. omstreeks 21.00 uur (5 december omstreeks 0.300 uur in Nederland) via Internetbankieren, ABN AMRO mijn rekeningen proberen te betalen, maar wegens onderhoud op de site kreeg ik de melding dat een aantal diensten wellicht niet beschikbaar zouden/kunnen zijn. Enfin, heb toch geprobeerd om m'n rekeningen te betalen, maar kreeg dus inderdaad, na het doorlopen van alle stappen, een of andere technische foutmelding (in foutcode). Vervolgens bij status "verzenden opdrachten" en "bij en afschrijvingen" gekeken, en de betalingen waren vanuit de informatie die ik op dat moment kreeg, niet doorgevoerd. De opdrachten heb ik dus verwijderd, en ben natuurrlijk zo koppig om het nogmaals te proberen, kreeg dus dezelfde meldingen.
Na 10 minuten was ik toch benieuwd of het systeem inmiddels weer toegankelijk was, en tot mijn verbazing zag ik in het overzicht "bij en afschrijvingen" dat de betalingen dubbel zijn afgeschreven, en mijn rekeningen dus dubbel betaald zijn. Vervolgens heb ik contact opgezocht met de ABN AMRO en van hen kreeg ik de melding dat de betalingen onherroepelijk zijn verwerkt, en dat zij de opdrachten niet kunnen stopzetten.
Vervolgens heb ik een e-mail verzonden naar de betreffende instanties aan wie de facturen dubbel betaald zijn:
- T-mobile
- Inkasso-Unie (jaja...lang verhaald:p)
- AON (Internationale verzekeringen voor studenten)
Verzonden Email
De vraag of de betaalde facturen middels een correctie teruggestort kan worden op mijn rekeningnummer. (Uiteraard met alle vermelde info, klantnr etc)
Vervolgens krijg ik vandaag een reactie van T-mobile waarin zij zeggen dat ze geen correctie kunnen uitvoeren, en dat het bedrag wat ik dubbel heb betaald wordt verrekend met mijn volgende factuur. Van de andere instanties heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ik vraag mij dus af in hoeverre ik iets kan ondernemen, of op welke rechten ik mij kan beroepen, zodat de dubbel betaalde rekeningen worden teruggestort? Of heb ik gewoon dikke pech, en ben ik min of meer genaaid wegens onderhoud op de ABN AMRO sectie internetbankieren site?
Ik studeer nog een aantal maanden in Amerika, en kan dit financieel absoluut niet gebruiken.
Simpele oplossing: De dubbel betaalde rekeningen kunnen de betreffende instanties gebruiken voor m'n volgende factuur, maar dan zal ik het financieel niet echt breed hebben in een o zo dure decembermaand in New York.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Ajay |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 07 dec 2007 23:37 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om onverschuldigde betalingen. De ontvangers zijn verplicht deze terug te storten. Verrekenen met een nog niet opeisbare schuld (wat T-mobile nu doet) is niet toegestaan.
Maar praktisch gesproken is het natuurlijk wat lastig om je recht te halen.
ABN AMRO heeft hier niet netjes gehandeld; de technische onvolkomenheden in het systeem zijn mijns inziens volledig aan ABN AMRO toe te rekenen. Alleen is het wat lastig te zeggen wat de schade is. In principe is een deel van jouw vordering op ABN AMRO omgezet in een vordering op de drie instanties en lijdt jij geen schade. Misschien wel schade in de vorm van de tijd die je hieraan kwijt bent. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Fleur31
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 23
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 0:26 Onderwerp: |
|
|
beste,
Probeer nogmaals contact te krijgen met de bank ( telefonisch )
Had het laatst ook aan de hand en omdat ik nog binnen de 30 dagen termijn zat kon ik het wel retour halen. De bank ( ook ABNAMro ) deed hier niet moeilijk om. Ging in ieder geval sneller dan de bedrijven te benaderen.
Succes! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 0:36 Onderwerp: |
|
|
Fleur31 schreef: | omdat ik nog binnen de 30 dagen termijn zat kon ik het wel retour halen. |
Die termijn geldt bij automatische incasso, niet bij een betaling die je zelf uitvoert. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Fleur31
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 23
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 0:48 Onderwerp: |
|
|
dan zal dit per ongeluk onder de uitzonderingen der uitzonderingen vallen. Waren zelf ingevoerde opdrachten.
Misschien wel een voordeel dat je als bedrijf een vaste accountmanager hebt bij de bank!
In veel gevallen is het toch de juiste persoon, op de juiste plek op het juiste moment tegenkomen en die persoon moet ook nog eens bereid zijn het probleem op te willen lossen.
In ieder geval voor Ajay veel succes! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 1:00 Onderwerp: |
|
|
ABN sluit het op haar website ook al uit, dat terugboeken van bedragen die je zelf via internet hebt overgeboekt. Aan de andere kant ben ik van mening dat hier juist vanwege het onderhoud van de site wel een mooie taak voor ABN ligt zich klantvriendelijk op te stellen en de overboeking alsnog ongedaan te maken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 1:12 Onderwerp: |
|
|
Fleur31 schreef: | dan zal dit per ongeluk onder de uitzonderingen der uitzonderingen vallen. Waren zelf ingevoerde opdrachten. |
Interessant. Ik denk dat de ontvanger deze bedragen met succes van ABN AMRO kan of had kunnen terugvorderen.
@tikSimone: ik ben het met je eens dat ABN AMRO al het mogelijke moet doen, maar ongevraagd afboeken van de rekening van de ontvanger mag niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 1:17 Onderwerp: |
|
|
Het was niet ongevraagd, dat is het punt hier. Onze vragensteller heeft per ongeluk zelf twee keer overgemaakt. Omdat dat is gebeurd door die foutmelding dient ABN hier naar mijn mening nu wél actie te ondernemen, maar normaal gesproken mogen ze inderdaad verwijzen naar de derde aan wie onverschuldigd is betaald. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 1:25 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het was niet ongevraagd, dat is het punt hier. |
Het afboeken van de ontvanger lijkt mij wel degelijk ongevraagd. Uiteraard bedoel ik dat de ontvanger niets is gevraagd.
Quote: | Onze vragensteller heeft per ongeluk zelf twee keer overgemaakt. Omdat dat is gebeurd door die foutmelding dient ABN hier naar mijn mening nu wél actie te ondernemen, maar normaal gesproken mogen ze inderdaad verwijzen naar de derde aan wie onverschuldigd is betaald. |
Met "normaal gesproken" bedoel je het geval dat ABN AMRO geen schuld heeft?
Waarom mag, nu ABN AMRO wel schuld heeft, ABN AMRO opeens een bedrag van de rekening van de derde afboeken zonder toestemming van die derde?
ABN AMRO mag zelf het geld terugstorten. ABN AMRO mag geen geld van een rekening afboeken zonder toestemming van de rekeninghouder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 1:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Met "normaal gesproken" bedoel je het geval dat ABN AMRO geen schuld heeft? | Ja, het geval waarin de klant zelf twee keer dezelfde factuur voldoet.
Quote: | Waarom mag, nu ABN AMRO wel schuld heeft, ABN AMRO opeens een bedrag van de rekening van de derde afboeken zonder toestemming van die derde? | Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat ABN actie zou moeten ondernemen. Dat is iets anders.
Quote: | ABN AMRO mag zelf het geld terugstorten. | Die begrijp ik niet, mede gezien je
Quote: | ABN AMRO mag geen geld van een rekening afboeken zonder toestemming van de rekeninghouder. |
tenzij je bedoelt: uit ABN AMRO-zak. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 2:17 Onderwerp: |
|
|
Dat bedoel ik, uit de ABN AMRO-zak mag natuurlijk wel. "ABN AMRO mag zelf het geld terugstorten." in combinatie met de daaropvolgende zin.
tikSimone schreef: | Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat ABN actie zou moeten ondernemen. Dat is iets anders. |
En die "actie" omschrijf je in een eerder bericht als "en de overboeking alsnog ongedaan te maken". Dat kan ik moeilijk anders lezen dan het ongevraagd terugboeken van het bedrag van de derde, zonder die derde om toestemming te vragen.
Hoe bedoel je "dat is iets anders"? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 3:51 Onderwerp: |
|
|
ABN neemt contact op met de 3 bedrijven, meldt hoe het zit en vraagt toestemming om e.e.a. terug te halen. Wat iets anders is dan dat maar gewoon doen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 14:09 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | ABN neemt contact op met de 3 bedrijven, meldt hoe het zit en vraagt toestemming om e.e.a. terug te halen. Wat iets anders is dan dat maar gewoon doen. |
Goed, als dat is wat je in je eerste bericht bedoelde, dan heb jij een andere opvatting van "de overboeking alsnog ongedaan te maken" dan ik. Ik lees in "ongedaan maken" een doen. Zoals ABN AMRO bij Fleur31 ook heeft gedaan. Fleur31 had geluk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
FunkyJay
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 9
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 20:12 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Allereerst bedankt voor de reacties! Ik heb in ieder geval contact opgenomen met ABN AMRO, en waar het op neerkomt, ze voelen zich niet verantwoordelijk om een actie te ondernemen. Het gesprek was dan ook een heen en weer gevecht. Ik heb het probleem zo helder mogelijk geformuleerd, maar de dame aan de telefoon, kan het probleem niet in context plaatsen, en reageert vanuit een standaard ABN textboekje. Zoals Fleur al zei, je moet de juiste persoon, op het juiste tijdstip en plaats te pakken krijgen, en dan maar hopen dat hij/zij bereidwillig is om je te helpen.
En wat betreft T-Mobile...daar zal ik maandag een "fijn" gesprek mee hebben (hoop ik dan).
Nogmaals hartelijk bedankt!! |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: za 08 dec 2007 23:29 Onderwerp: |
|
|
even de ABN site bekeken, en terugboeking is uitgesloten:
Terugboeking uitgesloten
Terugboeking van het afgeschreven bedrag is niet mogelijk als:
* de terugboektermijn na incasso-afschrijving is verstreken
* u een eenmalige schriftelijke machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeeld voor een eenmalige aankoop bij een postorderbedrijf
* u hebt betaald met een acceptgiro
* u hebt betaald door zelf over te boeken naar het bedrijf.
succes! |
|
|
|
 |
|