Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 16:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ING-zaak: onbegrijpelijke uitspraak van de rechter?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lhovius

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:07    Onderwerp: ING-zaak: onbegrijpelijke uitspraak van de rechter? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag gelezen op rechtennieuws:

Quote:
De voorzieningenrechter van de rechtbank 's-Hertogenbosch heeft vanochtend een vordering van 211 werknemers van ING afgewezen. De werknemers treden per 1 april aanstaande in dienst van Astron omdat hun bedrijfsonderdeel aan dit Engelse bedrijf is verkocht. De werknemers eisten in kort geding dat hun huidige arbeidsvoorwaarden behouden blijven. Volgens de rechter kunnen verschillen tussen bedrijven er toe leiden dat een volstrekt ongewijzigde overgang van arbeidsvoorwaarden niet reëel is. Er is een grens aan wat in redelijkheid door de werknemers van Astron kan worden gevraagd. Bovendien hebben ING en Astron de instemming van de vakorganisaties met de overgangsregelingen gekregen.

Hoorde vlak voor de uitspraak een arbeidsrechtadvocaat nog tegen Business News Radio zeggen dat het duidelijk was dat de werknemers zouden winnen. Dat leek mij ook. Ik viel dus van mijn stoel van verbazing over deze uitspraak! En de argumentatie!
Om te beginnen stelt de rechter dat de bonden - die tegenwoordig echt maar een kleine minderheid vertegenwoordigen - namens iedereen bindende en negatief uitpakkende afspraken mogen maken! Dat klinkt alsof mijn buren namens mij een timeshare woning mogen aanschaffen. Waar halen de bonden dat recht vandaan? Dat klopt toch helemaal niet?

En dan het stuk over redelijkheid: volgens mij kun je niet dezelfde mensen dezelfde werkzaamheden laten uitvoeren onder een ander pluutje en ze er anders voor belonen.

Met deze uitspraak ligt de weg open voor veel juridische constructies. Als ik werkgever was zou ik al mijn personeel dat naar mijn mening teveel is gaan verdienen, lekker overdoen aan een ander bedrijf dat ze bij mij te werk stelt tegen minder verdiensten. Dat ik als werkgever er zelf bij was dat ze teveel zijn gaan verdienen, dat doet er niet meer toe. Lekker hoor!

Ben benieuwd naar jullie meningen!

Linda Very Happy
timo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In eerste instantie ben ik het met je eens. Ik zou graag wel de uitspraak zelf willen lezen, heb je die toevallig gevonden?

Bij bijvoorbeeld een reorganisatie ben je ook je arbeidsvoorwaarden niet zeker. Daar moet de werkgever dan wel andere dingen tegenover stellen, zoals een goede afvloeiregeling. Het zou natuurlijk hier best kunnen dat Astron zulke voorstellen heeft gedaan, maar dat de werknemers daar niet in redelijkheid op in zijn gegaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, een arbeidsadvocaat is toch een arbeider? Hoe kan je dan verwachten dat hij binnen de redelijkheid en nuance van zijn professie blijft? Razz
MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

timo schreef:
Ik zou graag wel de uitspraak zelf willen lezen, heb je die toevallig gevonden?

Rechter wijst vordering 211 ING-werknemers af, Rechtennieuws.nl

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel ergo sum.

De werknemers hebben onder andere van Astron (een bedrijf in documentfaciliteiten) gevorderd dat zij, net als van ING, korting zouden krijgen op hun hypotheken en bankproducten. Ik kan me voorstellen dat dat nogal ver gaat. Ze hadden wel al tot 15.000 euro de man gekregen.

De voorlopige voorziening is afgewezen. Ik vind de overeenstemming met de OR en de bonden daar een redelijk argument voor - let wel, een redelijk argument voor het afwijzen van een voorlopige voorziening. Ze kunnen nu in een normale procedure kijken of de arbeidsvoorwaarden tenminste vergelijkbaar zijn. Op zich kan ik me daar wel in vinden.
lhovius

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@timo: ik ben het met je eens dat het redelijk klinkt zo, alleen de praktijk verschilt nogal met die van gewone kortingen op 'eigen producten'. Mijn man werkt bij een bank en de korting die je daar krijgt op de hypotheken biedt grote voordelen, ik denk tot wel zo'n E 10.000,- per jaar. Plus spaarrekeningen met hogere rentes (incl de lijfrenterekeningen). Dus het gaat, vermoed ik, om een aanzienlijke verslechtering, niet te vergelijken met de medewerkers van - pak 'm beet - Procter & Gamble, die elders de volle mep voor Pampers moeten betalen.

Van een reorganisatie in de zin van economische tegenspoed is natuurlijk geen sprake, al die banken draaien miljardenwinsten (NMA - weekie weekie!!!). Het gaat hier om een klassieke outsourcingsdeal, waarbij ING zich 'op haar kerntaken terugtrekt' of zoiets. Dus die medewerkers in kwestie worden gewoon weer ingehuurd door ING.

Ik ga een prachtig conglomeraat bouwen, denk ik. Neem ik al je personeel over, betaal ze 10% minder, 8% marge erop (voor mij) en 2% winst voor de ex-werkgever / nieuwe 'opdrachtgever', en dan maar het geld tellen. Als dat geen winwin is....
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de uitspraak helemaal niet onbegrijpelijk, omdat er kennelijk sprake is van een uitgebreide compensatie, die met de diverse vertegenwoordigers is onderhandeld.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
2. De feiten
2.1. Werknemers zijn in dienst van ING Personeel V.O.F.. Op de arbeidsovereenkomsten is de ondernemings-CAO van ING van toepassing.

Dit zal de reden zijn dat de rechter groot gewicht toekent aan de afspraken met de bonden. Misschien lijkt dit onrechtvaardig nu de bonden slechts een minderheid van de werknemers vertegenwoordigen, maar andersom zouden alle werknemers ervan profiteren wanneer er toevallig een uitermate gunstige regeling was uitgerold. Zo'n gedachte lijkt me in ieder geval niet een noviteit in het Nederlandse arbeidsrecht.

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagje van deze niet-jurist: hoe is het eigenlijk wettelijk ingebed dat een organisatie, waar ik me op geen enkele wijze aan verbonden heb, het recht heeft om mij te vertegenwoordigen bij onderhandelingen waar ik direct financieel belang bij heb?
Oftewel: wat is de wettelijke grondslag voor de macht van de vakbonden?

Ik herinner me ook jurisprudentie waar de rechter een sociaal plan (van bonden & werkgever samen) had overruled, omdat dat voor een bepaalde werkneemster (geen lid) wel heel onvoordelig uitpakte. Kun je daaruit concluderen dat er wettelijke grenzen zijn aan de mate waarin bonden namens niet-leden dingen mogen ondertekenen? En zoja, waar liggen die grenzen dan?

Het kan overigens best dat E 15.000,- een prima compensatie is in dit geval - hoewel beetje hypotheekkorting daar al snel bovenuit komt - en ik sluit zeker niet uit dat deze mensen teveel beloond kregen, maar het gaat me vooral om de uitgangspunten in de redenering van de rechter.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De arbeidsovk bepaalt hier dat de CAO van toepassing is (als in "art 1 arbeidsovk: op deze arbeidsovk is de ondernemings-CAO van ING van toepassing", zie het stukje dat ik hierboven quote). Wellicht kun je de afspraken met de vakbond al direct als CAO zien (ik weet niet precies of daar nog vormvereisten oid voor zijn), dan ben je klaar: de afspraak is onderdeel van de arbeidsovk.

En anders zal de rechter zich niet zo snel verstappen wanneer hij stelt dat aangenomen mag worden dat de bonden de belangen van de werknemers in voldoende mate behartigd hebben. Dat is nu eenmaal een pijler van ons arbeidsrecht.

Als je lid bent van de bond kun je voor of tegen stemmen. Als je geen lid bent kun je dat niet, dan had je maar lid moeten zijn. Dat is de opvatting die volgens mij door de politiek en de rechter wordt aangehangen. Maar wie er meer vanaf weet mag mij corrigeren.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvulling: CAO's kunnen ook algemeen verbindend worden verklaard door de minister.
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een aanvulling: de rechter kijkt ook naar de vakbond(en) waarmee de betreffende CAO is afgesloten. Dat mag geen zogenaamde 'yellow union' zijn, d.w.z. een klein verre van representatief 'bondje', dat soms zelfs (financieel) afhankelijk is van de betreffende werkgever.

Zie verder ook de Wet op de Collectieve arbeidsovereenkomst (en de Wet op het Algemeen Verbindend Verklaren van bepalingen van cao's).

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, helder antwoord.
Logisch vanuit de rechter (niet alles dunnetjes over doen) en vanuit de werkgever (liever met 1 club onderhandelen dan met 300). En de AVV-CAO's ken ik, dat is ook goed om de concurrentie eerlijk te houden, ben ik groot voorstander van.

Maar er blijft toch iets knagen... Ik vraag me af of het nog wel van deze tijd is, dat gedoe met die bonden. Het is toch ook een teken aan de wand dat hun ledental achteruit rent?
Voor mij zijn de bonden een oude-mensen-bolwerk uit de tijd dat het Maagdenhuis bezet was en we oprecht geloofden dat de wereldvrede zou uitbreken zodra alle macht naar het Arbeidersproletariaat was gegaan.

Een tijd terug was er een discussie om de OR de rol van de bonden te laten overnemen; ik hoor er al maanden niets van. Valt net zoveel tegen als voor te zeggen, hoor, maar dat de discussie op zich gevoerd wordt, vind ik wel zinvol. Want er is nu wel de aanname dat de bonden "het wel goed zullen doen" met het vertegenwoordigen van andermans belang, maar waar is de toetssteen, waar kun je heen met je klacht als je vindt dat het niet goed is gegaan? Daar is toch juist de rechter voor, als onafhankelijke & boven de partijen staande 'wijze man of vrouw'?
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor alle duidelijkheid; het betrof hier een kort geding.

Dat wil dus zeggen dat de rechter de vordering dient af te wijzen als ie niet met voldoende zekerheid kan zeggen dat de zaak in een bodemprocedure gewonnen wordt. Beetje dom natuurlijk om hiervoor een kort geding aan te spannen, het loon wordt immers doorbetaald, er is een compensatie dus er is wat mij betreft zelfs geen spoedeisend belang. Het onbegrijpelijke is dus dat de rechter geen niet-ontvankelijk heeft uitgesproken.

Verder stelt de rechter dat de vordering eigenlijk per werknemer bekeken moet worden.

Voorts, bij overgang van onderneming gaan inderdaad van rechtswege alle arbeidsvoorwaarden mee over, maar het EU hof laat de uitwerking aan de lidstaten over. En wat iedereen schijnt te vergeten, ook de verplichtingen van werknemers gaan mee over. In casu betekent dat naar NL recht rekening gehouden mag worden met redelijkheid en billijkheid en de uitwerking daarvan. Werknemer en werkgever moeten zich immers als goed werkgever en goeed werknemer opstellen. Kortom, ook in een bodemprocedure gaan ze dit, op deze manier althans, verliezen.
lhovius

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja, als het zo zit, heb je helemaal gelijk.
Marco, bedoel je met "verplichtingen werknemer" dat ze zich aan de CAO (incl vervolgafspraken) te conformeren hebben?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds