Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 5:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Internet wetgeving
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ppdump

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 1:49    Onderwerp: Internet wetgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet een bedrijf, welke enkel opereert vanaf het internet, zich houden aan de wetgeving van het land waar het gevestigd is (in dit geval Nederland) of het land waarin de webserver staat en ook de meeste klanten vandaan komen (in dit geval de VS).

Mijn dank is groot voor de verlossende antwoorder Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 8:14    Onderwerp: Re: Internet wetgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

ppdump schreef:
Moet een bedrijf, welke enkel opereert vanaf het internet, zich houden aan de wetgeving van het land waar het gevestigd is (in dit geval Nederland) of het land waarin de webserver staat en ook de meeste klanten vandaan komen (in dit geval de VS).

Zeker wanneer er met consumenten zaken worden gedaan, zal het goed zo kunnen zijn dat op elke transactie - mede - het recht van toepassing is van het land van de betreffende consument.
Bekijk de homepage
ppdump

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord.
Sta vooral versteld van het tijdstip Wink (7.00!!).
Kan ik uit je antwoord leiden dat ook mijn disclaimer en terms of conditions hier rekening mee moeten houden?
M.A.W. moet ik de boel zo moet dicht timmeren dat het "Amerikaanse Wet" technisch gezien in orde is?

Wat ik voornamelijk belangrijk vind is dat ik niet aangesproken kan worden op wettechnische zaken die in Amerika wel gelden maar in Nederland niet. Omdat ik mijn website in Amerika heb weet ik niet goed of dat meteen betekend dat de website aan hun wetgeving moet voldoen.
Donkj02

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beetje vage vraag eigenlijk.

Niet alleen het hebben van een website roept juridische gevolgen op, ook wat je er mee doet (informatie aanbieden / diensten en of producten verkopen). E zit een wereld van verschil tussen "informatiewetgeving" en fiscale wetgeving, vooral als het om de USA gaat.

Dus of goed laten adviseren of nog beter verzekeren.
Disclaimers zijn er niet om onder wetgeving uit te komen.
DannyBoy

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 22:23    Onderwerp: Re: Internet wetgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
ppdump schreef:

Zeker wanneer er met consumenten zaken worden gedaan, zal het goed zo kunnen zijn dat op elke transactie - mede - het recht van toepassing is van het land van de betreffende consument.

Het zal er ook van afhangen tot wie de site zich richt, wie de potentiële klant is. Als de site alleen in de nederlandse taal is opgezet en de algemene voorwaarden het nederlands recht op de overeenkomsten van toepassing verklaart dan zul je met het amerikaanse recht weinig te maken hebben.
Het gegeven dat de site vervolgens gehost wordt op een server in Amerika zal, voor wat betreft de gesloten overeenkomsten via de site, zal daar geen verandering in brengen. Allicht zal op de overeenkomst die je gesloten hebt met de (amerikaanse) hostingprovider wel het amerikaanse recht van toepassing zijn.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat een in Amerika gehoste site toch wel met Amerikaans (publiek)recht te maken zal hebben, ook als de site zich misschien niet in de eerste plaats op het Amerikaanse publiek richt.

Een site die waar dan ook gehost wordt en zich tot het Amerikaanse publiek richt, zal m.i. ook met Amerikaans recht te maken krijgen. Als je bijv. een goksite drijft gericht op het Amerikaanse publiek lijkt het me beter om je niet in de VS te vertonen.

Qua privaatrecht zul je denk ik meestal te maken hebben met het recht van het land waar de klant gevestigd is (als het om consumenten gaat).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds