|
Auteur |
Bericht |
LaJa
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 22 nov 2007 12:15 Onderwerp: kan hij opdraaien voor de kosten van de vaderschapstest? |
|
|
Om een lang verhaal kort te maken. Mijn man zijn ex heeft nog voor ze gescheiden waren een kind verwekt bij een andere man. Dat kind droeg dus mijn man zijn naam, maar dat wisten wij niet. Tot we op een dag een dagvaarding kregen voor een vaderschapstest. Waar mijn man dus gewillig aan meegewerkt heeft, aangezien wij met de hele situatie niets te maken hebben.
Mijn man is dus inderdaad niet de papa, kon ook niet, want ze waren al twee jaar uiteen en enkele maanden officieel gescheiden toen het kind geboren was.
Kan hij nu wel opdraaien voor de kosten van het hele gedoe? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 9:58 Onderwerp: Re: kan hij opdraaien voor de kosten van de vaderschapstest? |
|
|
LaJa schreef: | Kan hij nu wel opdraaien voor de kosten van het hele gedoe? |
Dit gaat alleen om de kosten van de vaderschapstest?
Tja, ik begrijp dat hij niet om de zwangerschap heeft gevraagd, maar hij is wel met haar getrouwd geweest en was volgens de wet waarschijnlijk de juridische vader van het kind. Dan heeft hij bij de test toch zelf ook een behoorlijk groot belang gehad.
Het is misschien redelijker om de kosten met zijn ex te delen, maar dan had hij daar misschien over moeten onderhandelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 11:26 Onderwerp: |
|
|
Ik zie niet in waarom je man daarvoor zou moeten opdraaien, hij heeft er toch niet om gevraagd? En al helemaal niet nu hij helemaal niet de vader blijkt te zijn...
Heeft hij dan de rekening toegestuurd gekregen? |
|
|
|
 |
LaJa
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 11:26 Onderwerp: |
|
|
wij hebben daar inderdaad ook belang bij. Maar we hebben er niet om gevraagd. Het gaat hier om een heel hoog bedrag waarvan zij wil dat wij het volledig betalen. Onredelijk dus en wss ook niet wettelijk. |
|
|
|
 |
LaJa
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 11:32 Onderwerp: |
|
|
Ik vind trouwens dat de echte papa in de kosten zou moeten delen. Maar de vermoedelijke papa, daar is ze ook niet meer mee samen, dus ik weet niet hoe het daar juist zit.
Ik vind, wij betalen zo al genoeg, want met elk klein rekeninkje komt ze aandraven. Enkel deze keer ga ik niet akkoord, want ik vind het niet rechtvaardig en ik vraag me af of het kan bij wet. Zij heeft het huis destijds verlaten met een andere man, daarna de scheiding jaren gerokken om toch nog iets 'achter de hand te hebben' en toch nog net voor de officiele scheiding zwanger geraakt. Het is tijd om verantwoordelijkheden te nemen vind ik. |
|
|
|
 |
LaJa
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 11:34 Onderwerp: |
|
|
het gaat trouwens om de kosten van haar advocaat, de dagvaarding, de test zelf en nog wat kleinigheden, in totaal zo'n 1500 EUR. |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 14:14 Onderwerp: |
|
|
Hmm, vervelend dat het zo gaat. Maar ik kan niet in de wet vinden op grond waarvan jullie zouden moeten betalen. Jullie hebben het toch niet aangevraagd?
Mag ik vragen waarom er zo'n test is aangevraagd? En is dat gebeurd door het kind zelf? Betaalt of betaalde je man ook mee aan de kosten voor het kind?
Ik zit namelijk te denken aan ontkenning van het vaderschap, art. 1:200 BW. Omdat het kind is verwekt tijdens het huwelijk, gaat men ervan uit dat je man de vader is (daarom ook de vraag naar waarom de test is aangevraagd). Nu blijkt dat hij niet de biologische vader is, kan hij het vaderschap ontkennen en hoeft hij niet meer bij te dragen. |
|
|
|
 |
LaJa
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 15:31 Onderwerp: |
|
|
Hij draagt niet bij voor het kind. Er is ook nooit door iemand beweerd dat het zijn kind is.
Ze waren al jaren van tafel en bed gescheiden en bij de geboorte al enkele maanden officieel. Alleen liet de mama het vaak na om bepaalde zaken in orde te brengen en daaruit is deze situatie voortgekomen. Zij heeft onder dwang van haar huidige partner (niet de papa van het kind) het afstammings-onderzoek opgestart.
Mijn man heeft daar natuurlijk gewillig aan meegewerkt, want het was ook voor hem een schok ineens te lezen dat er een kind zijn naam droeg.
Hoedanook, ik heb ondertussen contact gehad met een advocaat en die beweert dus dat het enkel een standaard-zinnetje is dat bij de besluiten werd gevoegd. Noem het maar 'proberen'. Maar het zou niet rechtsgeldig zijn.
Een eenvoudig briefje aan de rechtbank waarin staat dat hij niet wil opdraaien voor de kosten zou moeten volstaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 15:40 Onderwerp: |
|
|
Het kind droeg niet alleen zijn naam, het was ook zijn kind (juridisch). Volgens mij zou dat allerlei vervelende consequenties kunnen hebben gehad, dus in de eerste plaats lijkt het mij goed dat dit nu geregeld wordt.
Quote: | Een eenvoudig briefje aan de rechtbank waarin staat dat hij niet wil opdraaien voor de kosten zou moeten volstaan. |
De rechtbank heeft dus nog geen uitspraak gedaan?
Ik krijg het idee dat de moeder in haar verzoekschrift vraagt om haar ex in alle kosten te veroordelen. Dan lijkt het mij inderdaad verstandig om een brief naar de rechtbank te sturen waarin je precies het tegenovergestelde vraagt, en wel om de redenen die je hier al hebt genoemd (waarbij ik niet weet of je dit zelf kunt doen of dat daar een advocaat voor nodig is). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LaJa
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 17:15 Onderwerp: |
|
|
neen, de uitspraak van de rechtbank moet nog volgen. Dit is slechts een brief met besluiten van de advocaat van mevrouw. |
|
|
|
 |
|