|
Auteur |
Bericht |
Saskia66
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 0:30 Onderwerp: Auto gestolen > Aanrijding > Auto niet verzekerd |
|
|
Hallo, ik heb een vraag over de volgende situatie:
Ik heb enkele maanden geleden een auto gekocht, deze heb ik op naam laten zetten van 'Kees' omdat ik helaas niet mee kon het ophalen van de auto.
Nou was er twee weken geleden bij mij thuis een feestje en heeft 'Sjaak' mijn autosleutels zonder toestemming meegenomen. Hij is met mijn auto onder invloed van alcohol en zonder rijbewijs dicht bij zijn huis tegen twee geparkeerde auto's opgereden en vervolgens doorgereden. Hij heeft vervolgens mijn auto ergens geparkeerd met schade aan de voorkant welke door de politie is afgesleept.
De auto blijkt achteraf niet te zijn verzekerd omdat de verzekeringsmaatschappij twee maal het maandelijkse bedrag niet kon incasseren via automatische incasso.
Wie is er in deze situatie aansprakelijk voor alle schade? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 1:04 Onderwerp: |
|
|
klinkt als een interessante huiswerkcasus..  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 1:06 Onderwerp: |
|
|
Uiteindelijk zal Sjaak voor de volledige schade mogen opdraaien. De vraag is denk ik of jij of Kees door de eigenaars van de geparkeerde auto's aansprakelijk gesteld kunnen worden (waarna jij dat bedrag dus weer op Sjaak kunt verhalen).
Als jij aansprakelijk bent voor die schade, dan is dat op grond van art. 185 lid 1 WVW:
Quote: | Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is, behoudens de beperking in het derde lid, de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is. |
Ik denk dat je in dit geval als eigenaar niet aansprakelijk bent voor het gedrag van de persoon die ongevraagd je auto leent.
Kees is niet de eigenaar of houder, en is m.i. in ieder geval niet aansprakelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 1:36 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | klinkt als een interessante huiswerkcasus..  |
Klinkt als een bekende huiswerkcasus ...  _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 23 nov 2007 8:57 Onderwerp: |
|
|
Klinkt als een klassieke casus  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|