|
|
| Auteur |
Bericht |
Tossa
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 10:41 Onderwerp: Vacature vastcontract wordt nul-uren! |
|
|
Beste lezer,
Op dit moment ben ik werkzaam in de gehandicaptenzorg als flexmederwerker oftewel oproepkracht. Onlangs heb ik intern gesolliciteerd op een vaste werkplek. Het betreft hier een vacature met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Ik heb een eerste sollicitatie gesprek gehad met de clustermanager, het locatiehoofd en een Pb'er. Allen waren zeer enthousiast en besloten mij door te sturen naar de zogenaamde 2de ronde van de sollicitatieprocedure. Dit hield in dat ik kennis kon gaan maken op de toekomstige werkplek en een aantal uren mocht meedraaien. De dienst liep fantastisch en mijn collega's in spé waren daarom ook zeer enthousiast. Vervolgens heeft het locatiehoofd contact met mij opgenomen met de mededeling dat zij en de clustermanager een vervolgafspraak met mij wilden maken om de puntjes op de i te zetten en zij zou voortijds nog even navragen of mijn eventuele proeftijd van 2 maanden zou komen te vervallen, gezien het feit ik al als flexmedewerker (op basis van een nul-urencontract), binnen de stichting werkzaam ben. Op de bewuste afspraak gekomen, wordt mij verteld door de clustermanager dat ze nog even navraag hebben gedaan over mijn functioneren binnen een bepaalde woongroep waar hij tevens de clustermanager over is. Deze gaven een referentiekader op waarin werd verklaard dat ik een hardwerkende pittige meid ben die weet wat ze wil, maar het hier en daar nog wat schort aan deskundigheid.
Ten eerste hebben zij mij hier nooit wat over gemeld en ten tweede heb ik bij die desbetreffende woonvorm pas een maand gewerkt. Daarnaast denkt ik dat de ondeskundigheid die zij bij mij dachten te zien, meer te maken heeft met discommunicatie binnen het team en het op mijn bordje wordt geschoven, dan dat het daadwerkelijk zo is. Hierover staat nu een afspraak op de agenda tussen mij, de Pb'er en het locatiehoofd van die woonvorm, zodat ik ook weet waar het over gaat en ik mij op een eerlijke manier kan uitspreken over mij handelen. Ik vind het zeer scheef dat ik tijdens een sollicitaie op een andere woning te horen moet krijg over hoe ik functioneer op de woning waar ik nu werkzaam ben.
Mijn probleem nu is, dat de clustermanager en het locatiehoofd van de "nieuwe" woning hebben besloten om mij geen contract te geven, maar wel een "kans". Zij willen dat ik het komende half jaar kom werken als oproepkracht en bij blijk van goed functioneren, willen zij mij dan het contract geven voor onbepaalde tijd. Met andere woorden ik krijg helemaal niks. Volgens de protocollen van de stichting is het niet mogelijk een halfjaar contract aan te bieden met stilzwijgende verlenging of iets dergelijks. Dus een andere constructie is er niet.
Ik verwacht zelf eigenlijk dat mijn huidige locatiehoofd haar referentie na ons gesprek zal bijstellen omdat ik volgens mijn eigen mening sterk in mijn schoenen sta. De inhoud hier van duurt te lang om uit te leggen, maar dat moet u dan maar even van mij aannemen.
U begrijpt dat ik ziedend ben over de manier van zaken doen en wil eigenlijk niet accoord gaan met het tweede voorstel van de "nieuwe"woning. Kunt u mij advies geven? |
|
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 14:17 Onderwerp: |
|
|
Waar ben je precies ziedend over?
Je werkgever moet beoordelen of je geschikt bent voor de functie en heeft kennelijk geoordeeld dat je (nog) niet geschikt bent. Daar kan je het natuurlijk mee oneens zijn, maar ik zie daar niets onrechtmatigs in. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
|
 |
Tossa
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 22:50 Onderwerp: Onduidelijk??? |
|
|
Ben ik nou echt zo onduidelijk???
Zelfs de clustermanager heeft hierover zijn verontschuldigingen aangeboden en beaamd dat deze kwestie geen schoonheidsprijs verdient.
Misschien kunt u mijn situatie nog eens rustig doorlezen en begrijpt u het hierna wel. Het gaat hier om een toezegging betreffende een arbeidscontract voor onbepaalde tijd! Daarbij zegt degene die de referentiekader heeft afgegeven mij te willen blijven "delen" met de "nieuwe" woning. Ben ik nou zo stom of klopt er hier iets niet? Meer uitleg heb ik niet. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 22:53 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je die toezegging dan even aanwijzen, want ik zie er ook geen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:09 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Vervolgens heeft het locatiehoofd contact met mij opgenomen met de mededeling dat zij en de clustermanager een vervolgafspraak met mij wilden maken om de puntjes op de i te zetten en zij zou voortijds nog even navragen of mijn eventuele proeftijd van 2 maanden zou komen te vervallen, gezien het feit ik al als flexmedewerker (op basis van een nul-urencontract), binnen de stichting werkzaam ben. | Tossa, hierin lees ik wel dat je heel ver bent in de procedure, maar niet dat er een keiharde toezegging ligt.
| Quote: | | Daarbij zegt degene die de referentiekader heeft afgegeven mij te willen blijven "delen" met de "nieuwe" woning. | Dat lijkt me iets dat jij kunt beslissen, maar vooralsnog zou ik zeggen: jij wilde ergens anders werken, dus dan houdt het oude werk op. Je kunt het wél uitleggen als: zo ernstig is het blijkbaar ook niet met het gebrek aan deskundigheid, anders wilde men je daar niet houden.
Ik kan me voorstellen dat je boos en erg teleurgesteld bent over hoe het loopt. Ik zou je echter adviseren de niet-juridische weg te kiezen, maar gewoon opgewekt 6 maanden aan de slag te gaan op de nieuwe plek. Laat wel die afspraak (bij gebleken geschiktheid volgt een vast dienstverband voor X uren) vastleggen nu.
Dit is waarschijnlijk niet echt wat je hoopt te horen op dit forum, maar het is niet anders. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:22 Onderwerp: Re: Onduidelijk??? |
|
|
| Tossa schreef: | Ben ik nou echt zo onduidelijk???
Zelfs de clustermanager heeft hierover zijn verontschuldigingen aangeboden en beaamd dat deze kwestie geen schoonheidsprijs verdient.
Misschien kunt u mijn situatie nog eens rustig doorlezen en begrijpt u het hierna wel. Het gaat hier om een toezegging betreffende een arbeidscontract voor onbepaalde tijd! Daarbij zegt degene die de referentiekader heeft afgegeven mij te willen blijven "delen" met de "nieuwe" woning. Ben ik nou zo stom of klopt er hier iets niet? Meer uitleg heb ik niet. |
Wat je wilt.
Je kan wel kwaad gaan lopen doen als je niet het antwoord krijgt wat je wilt horen, maar daar wordt het niet beter op.
Voor zover ik kan inschatten heb jij hogere verwachtingen gekoesterd dan het bedrijf bereid is waar te maken. Dat is spijtig en misschien zelfs onfatsoenlijk van het bedrijf. Maar ik lees hierin geen harde toezegging, laat staan een contract. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:49 Onderwerp: |
|
|
Voor zover ik je verhaal hier lees, kan ik daar vooralsnog ook geen toezegging van een contract voor onbepaalde tijd uit halen.
In eerste instantie is dat natuurlijk wel waar je op solliciteert, maar het wordt pas een aanbieding op het moment dat ze tegen jou zeggen: "We willen je graag hebben voor deze functie met een contract voor onbepaalde tijd.". Maar voor zover ik het begrijp uit jouw verhaal is in de concrete aanbieding naar jou toe meteen al sprake geweest van een nul-uren contract, ondanks dat het oorspronkelijk een vacture voor iets anders was. Zelfs als ze specifiek jou concreet een aanbieding gedaan hebben voor een contract voor onbepaalde tijd, kunnen ze dat nog herroepen zolang jij het niet geaccepteerd hebt (mits ze er geen datum op gezet hebben waarvoor jij had moeten reageren).
Dus ze staan wel degelijk in hun recht, hoe vervelend dat voor jou ook uitpakt. Maar als ik zo het verhaal lees, klinkt het alsof je zelf erg overtuigd bent van je goede functioneren dus als dat zo is zal dat zeer waarschijnljik zich ook gaan waarmaken in dat eerste half jaar met nul-uren contract. Vraag ook aan hen om vast te leggen dat je weliswaar in eerste instantie op een nul-uren contract aan de slag gaat, maar met de bedoeling dat bij gebleken geschiktheid je na een half jaar alsnog dat contract voor onbepaalde tijd zult gaan krijgen.
De vraag is dan wel of dat je dat zelf wel ziet zitten. Persoonlijk denk ik dat het wel een mooie kans is. En het is nu eenmaal normaal dat men bij een interne sollicitatie zal gaan informeren bij anderen die jou kennen en dat men dat oordeel doorgaans dan ook zal meenemen. Ze vinden je in ieder geval geschikt, dat is gebleken, alleen een beetje geschrokken van het commentaar van elders in de organisatie. Maar ze wijzen je niet af, ze willen je nog altijd graag hebben, alleen iets voorzichtiger. Vanuit hun kant uit gezien niet gek.
Mijn advies: ga er voor en bewijs jezelf dan komt het vanzelf wel op z'n pootjes terecht meestal. Tenzij het echt tegen je gevoel indruist om dat te doen. |
|
|
|
|
 |
Tossa
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 10:19 Onderwerp: Vast contract |
|
|
Bedankt allen voor jullie visie.
Inmiddels is het heel anders gelopen en heb ik van een locatie elders, waar ik ook werkzaam ben als oproepkracht een aanbod gekregen voor een vast contract. Na alle plussen en minnen tegen elkaar te hebben afgestemd heb ik besloten hierop in te gaan. Ook zij hebben referentie opgevraagd bij de andere afdeling over mijn kwaliteiten en werkhouding bij hen en wat denkt u ................DOEN, het is een prima kracht. Is het toch allemaal anders verlopen, maar uiteindelijk positief want ik heb een vaste baan. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 19:55 Onderwerp: |
|
|
Grappige wending. En ook beter voor je, omdat je daar écht een frisse start maakt! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
|
|