|
Auteur |
Bericht |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: ma 10 dec 2007 10:42 Onderwerp: Reprorecht en kopiëren uit schoolboeken door basisschool |
|
|
Mijn moeder werkt op een basisschool en heeft een vraag waar ze met een ander directielid onenigheid over heeft. Ik heb geen idee wat het goede antwoord is, dus vraag ik het hier.
De school heeft van een bepaalde methode de rekenboeken aangeschaft, en betaalt een bepaald bedrag aan reprorecht (aan wie is me zo direct niet duidelijk; het schijnt dat daarvoor een vaste regeling bestaat). Het idee van het reprorecht is uiteraard dat je dan het e.e.a. mag kopiëren.
Als nu de docent het in een klas enige gebruikte rekenboek heeft, en hij kopieert voor de kinderen in de klas bepaalde rekentaken, is dat dan een schending van het auteursrecht? Ik kan me voorstellen dat het antwoord daarop te vinden is in de regeling over het reprorecht, maar aan de andere kant is ook goed voorstelbaar dat hier dwingend recht over bestaat. Wie helpt me op weg met het dwingend recht? Dan weet ik daarna waarnaar ik eventueel precies moet zoeken in de regeling. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 10 dec 2007 11:42 Onderwerp: |
|
|
De basis voor het reprorecht is Artikel 16 Auteurswet: de verveelvoudiging of openbaarmaking van gedeelten [van een werk] uitsluitend ter toelichting bij het onderwijs, voor zover dit door het beoogde, niet-commerciële doel wordt gerechtvaardigd. Lid 1 sub 5 bepaalt dat een billijke vergoeding moet worden betaald.
Stichting PRO incasseert deze vergoeding collectief.
Er is ook nog artikel 12 lid 5 Aw dat bepaalt dat een voordracht, op- of uitvoering of voorstelling in het openbaar geen inbreuk is wanneer deze "uitsluitend dient tot het onderwijs dat vanwege de overheid of vanwege een rechtspersoon zonder winstoogmerk wordt gegeven, voor zover de voordracht, op- of uitvoering of voorstelling deel uitmaakt van het schoolwerkplan of leerplan voor zover van toepassing, of tot een wetenschappelijk doel."
Maar dan hebben we het over b.v. toneelstukken of muziekles, niet over gekopieerde artikelen.
Arnoud |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: ma 10 dec 2007 12:02 Onderwerp: |
|
|
Dank voor het snelle antwoord.
Ik begrijp je antwoord zo dat de school, die reprorechten betaalt, delen van de rekenboeken mag kopiëren voor zover dit ter toelichting is en dit door dat (niet-commerciële) doel wordt gerechtvaardigd.
Ik ga eens kijken op de website van Stichting Pro. Wellicht hebben die concrete ideeën over hoe veel/vaak je dingen mag kopiëren... _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
|