Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 14 jul 2025 1:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stakingsrecht voor scholieren?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freak

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2007 13:45    Onderwerp: Stakingsrecht voor scholieren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na de stakingen van scholieren afgelopen vrijdag tegen de zgn. 1040-uren norm, welke ook vandaag in sommige plaatsen worden gevoerd, ben ik benieuwd of scholieren ook een stakingsrecht hebben.

In het Europees Sociaal Handvest wordt wel een stakingsrecht voor werknemers gedefinieerd, maar niet voor leerplichtigen;
Quote:
Artikel 4, lid 5
Een Overeenkomstsluitende Partij kan de in dit lid bedoelde verplichting slechts op zich nemen indien
inhoudingen op de lonen hetzij bij de wet, hetzij bij collectieve overeenkomsten of bij scheidsrechterlijke
uitspraken, verboden zijn ten aanzien van de overgrote meerderheid der werknemers, waarbij de niet onder
zodanige maatregelen vallende personen de enige uitzondering vormen.
Artikel 6, lid 4
Elke Overeenkomstsluitende Partij kan zelf het recht van staking bij de wet regelen, mits elke eventuele verdere
beperking van dit recht in de bepalingen van artikel 31 rechtvaardiging vindt.

Betekend dit dat scholieren geen stakingsrecht hebben? Of moet ik ergens anders zoeken...

Freak
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2007 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grondwet artikel 9 wellicht? Het recht tot vereniging en betoging

en de leerplichtwet 1969, daar wordt onderscheid gemaakt tussen twee categorieën:
- geheel leerplichtige scholieren (t/m 16 jaar) mogen alleen staken als er een schriftelijk verzoek is ingediend en goedgekeurd door de schoolleiding. anders volstaat een schriftelijke mededeling van ouders naar de schoolleiding waarin de ouders toestemming verlenen om te staken ook.
- niet-geheel leerplichtige scholieren (vanaf 17 jaar) mogen te alle tijden staken, mits dit twee dagen van te voren schriftelijk aan de schoolleiding is meegedeeld met voldoende onderbouwing.
Machiel

Machiel

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2007 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord ligt al besloten in de artikelen die je aanhaalt:

Staken is op zichzelf niet verboden (d.w.z. niet strafbaar) maar de vraag is altijd of er tijdens de staking doorbetaald moet worden. Op grond van het ESH moet dat vrijwel altijd inderdaad gewoon gebeuren.

Bij scholieren/studenten is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst danwel een andere afspraak waarbij een gegeven verrichting met een salaris beloond wordt. M.a.w. scholieren/studenten kunnen per definitie niet staken.

Twee nuances:
- nog leerplichtige scholieren c.q. hun ouders/verzorgers kunnen op grond van de Leerplichtwet vervolgd worden, want voor deze categorie is dit een kwestie van ongeoorloofd verzuim. Gelet op de capaciteiten en prioriteiten van de leerplichtambtenaren en het OM denk ik echter niet dat er veel vervolgd zal worden;
- de prestatiebeurs eist wel dat de betreffende student een minimale progressie vertoond wil hij zijn beurs blijven behouden en een student kan dus benadeeld worden als hij door een staking net dat tentamen mist waardoor zijn beurs wordt omgezet in een lening o.i.d. Maar het probleem is natuurlijk dat het causaal verband veel dunner is dan bij arbeid > salaris, want wie zegt dat hij het tentamen gehaald zou hebben...
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
Staken is op zichzelf niet verboden (d.w.z. niet strafbaar) maar de vraag is altijd of er tijdens de staking doorbetaald moet worden. Op grond van het ESH moet dat vrijwel altijd inderdaad gewoon gebeuren.

Ik dacht niet dat er bij staking een recht op loonbetaling is. Vakbonden hebben daar immers een stakingskas voor. Het stakingsrecht houdt volgens mij vooral in dat de werkgever zijn (rechtmatig) stakende werknemer niet mag "straffen", bijv. door ontslag, disciplinaire maatregelen of vordering van schadevergoeding.

Bij scholieren is de situatie door het ontbreken van een arbeidsovk inderdaad anders, maar toch ook niet zo heel anders. Als scholieren een stakingsrecht hebben, dan zou dat m.i. betekenen dat de school geen disciplinaire maatregelen tegen stakende scholieren mag treffen en dat stakende leerplichtige scholieren niet in overtreding zijn.

Het ESH lijkt mij niet van toepassing.

Artikel 14 Leerplichtwet 1969 (waar annemiekewp denk ik onder meer op doelt) geeft de mogelijkheid om op grond van "gewichtige omstandigheden" verlof te vragen, maar het hoofd van de school hoeft dat verlof aan de tekst van de bepaling te zien nog niet toe te kennen. Hmm, het idee is natuurlijk de combinatie met artikel 9 Grondwet... niet helemaal een stakingsrecht, wel een vergader- en betoogrecht.

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

eigenlijk kan ik in geen enkele wet expliciet stakingsrecht van scholieren vinden. ook jurisprudentie is mij onbekend. het lijkt mij dat artikel 9 GW het beste aanknopingspunt is echter... behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

mijn jongste spruit moet vandaag op het matje komen aangezien zij gisteren een viertal uren ( Evil or Very Mad mama en leraren) verzuimd heeft.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit ze op een openbare school?

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zit ze op een openbare school?

nee, op de vrije school. ik had haar zojuist aan de telefoon en er is nog niets over gezegd. verbazingwekkend...
res ipsa loquitur

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 17:16    Onderwerp: Stakingsrecht wèl (ook) voor scholieren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het in art. 9 Grw bepaalde impliceert dat in de situatie zoals die van vorige week, wel degelijk een stakingsrecht voor scholieren bestaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In zijn artikel Leerlingprotesten, NJB 2007, p. 2793 schrijft Alex Brenninkmeijer over het stakingsrecht van scholieren en geeft hij duidelijk aan waar het eigenlijk om gaat:
Quote:
De protesten vonden plaats terwijl het parlementaire onderzoek gaande is naar de vraag hoe het mogelijk was dat achtereenvolgende coalities decennia lang ertoe hebben bijgedragen dat de vrijheid van onderwijs tot een schim werd omgetoverd. Scholen lijken tot no-go area's voor het intellect verworden te zijn waar nog slechts managers zich kunnen ontplooien. (...)

(...) Deze discussie over de urennormen illustreert de armoede in ons onderwijs. Scholen worden met repressieve middelen gedwongen de urennorm als prestatienorm te halen, waarbij het slechts een bijkomstigheid lijkt te zijn dat leerlingen het slachtoffer worden van de 'ophokplicht': schooluren zonder inhoud.

De vakkundig uitgevoerde vernietiging van het middelbaar onderwijs heeft natuurlijk ook alles te maken met deze draad.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat die laatst opmerking betreft: ik kan het juist niet met elkaar combineren. Naar ik begrijp ligt er tegenwoordig op de middelbare school veel nadruk op zelfredzaamheid en zelfstandig werken. Dan begrijp ik dat Leidse handje niet, tenzij je puur op de verplichte aanwezigheid in een leslokaal/collegezaal doelt, natuurlijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 2:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat die laatst opmerking betreft: ik kan het juist niet met elkaar combineren. Naar ik begrijp ligt er tegenwoordig op de middelbare school veel nadruk op zelfredzaamheid en zelfstandig werken. Dan begrijp ik dat Leidse handje niet, tenzij je puur op de verplichte aanwezigheid in een leslokaal/collegezaal doelt, natuurlijk.

Ik heb mijn theorie hier al eens uitgewerkt Very Happy
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IK vind het stukje van Brenninkmeijer in de NJB erg tendentieus en juridisch gezien onder de maat.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doel je op de laatste alinea waarin hij overweegt dat de leerplichtwet moet wijken voor de demonstratievrijheid, omdat deze leerlingprotesten noodzakelijk zijn in een democratische samenleving?

Die redenering is op het eerste gezicht niet helemaal zuiver. Het is de demonstratievrijheid die voorop staat. De leerplichtwet kan die beperken, mits die leerplichtwet bij wet is voorzien (dat is ie) en noodzakelijk is in een democratische samenleving. In abstracto is de leerplichtwet uiteraard noodzakelijk in een democratische samenleving. In dit concrete geval, waarin hij aan de leerlingprotesten ook een groot belang toekent, valt voor hem die afweging anders uit en moet de leerplichtwet buiten toepassing blijven (art. 94 Gw). Met het oog op het beperkte aantal woorden dat de schrijver ter beschikking stond, vind ik de draai die hij eraan geeft op zich wel verdedigbaar.

Maar als dit niet is wat je bedoelt, dan ben ik uiteraard geïnteresseerd in een juridisch verantwoorde onderbouwing van je kritiek, die nu mist Wink.
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet hier helaas later op terugkomen in verband met het aantal minuten dat mij momenteel ter beschikking staat. Wink

Ik doel de inderdaad o.a. op dat laatste stukje. Extra woorden had de schrijver kunnen vrijmaken door minder lang door te gaan over wat de leerlingen allemaal wel en niet gedaan hebben. Die zou hij dan ook hebben kunnen gebruiken om uit te leggen waarom hij vindt leerlingen het stakingsrecht überhaupt hebben (hij lijkt dat recht eerst ten principale te ontkennen).

Later meer, als ik meer tijd heb en het stukje bij de hand heb...
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds