|
Auteur |
Bericht |
Lokerse
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 2
|
Geplaatst: ma 12 nov 2007 21:01 Onderwerp: Vordering telecomaanbieder overgenomen door incassobureau |
|
|
Wij hebben twee keer een preselect abonnement gehad bij een telecomaanbieder. Tot mei 2001 op telefoonnummer A en vanaf ergens in 2002 op nummer B. Op nummer B hebben wij er maar zeer kort gebruik van gemaakt, daarna zijn wij gestopt met 1602 te kiezen. Wij hebben er nooit meer wat van gehoord, geen overzicht van belkosten, geen nota, geen herinnering. Voor zover ik mij kan herinneren was er sprake van een aanbieding waarbij de eerste € 10 aan belminuten gratis waren, waardoor wij er niet echt van op keken dat wij nooit meer iets van de telecomaanbieder gehoord hebben.
Nu, bijna vijf jaar later krijgen wij een brief van een incassobureau waarin staat dat het incassobureau de vordering van de telecomaanbieder heeft overgenomen. Verder staat er in dat we binnen tien dagen de hoofdsom € 16,81, rente € 4,04 en incassokosten van € 30,- moeten betalen. Er staan verder geen gegevens bij van het abonnement of de nota die nog open zou staan. Ik vermoed dat het om het abonnement gaat dat hoort bij telefoonnummer B, omdat een eventuele vordering op het andere abonnement al wettelijk verjaard is.
Als uit een factuur blijkt dat ik € 16,81 moet betalen wil ik dat natuurlijk doen. Als ik iets gebruik betaal ik er ook voor. De rente en incassokosten wil ik echter per se niet betalen. Ik vind het laakbaar gedrag dat de telecomaanbieder bijna vijf jaar niets doet en dan de vordering verkoopt. Verder vind ik het niet normaal dat het incassobureau in vorderingen handelt, er maar even van uitgaat dat de telecomaanbieder goed zit en ik fout en vervolgens mij een dreigbrief stuurt (binnen 10 dagen om de kosten niet verder op te laten kopen).
In de voorwaarden van de telecomaanbieder staat dat de betalingstermijn vermeldt wordt in de factuur en dat als deze niet wordt vermeld dat er dan een betalingstermijn geld van 21 dagen na de factuurdatum. Mijns inziens hoef ik niet te betalen omdat ik nooit een nota heb ontvangen. Volgens mij mag de telecomaanbieder er niet van uitgaan dat de nota bij mij is binnen gekomen. Daarom is mijns inziens de betalingstermijn nooit ingegaan.
Tot slot vraag ik mij af hoe het incassobureau aan ons adres is gekomen. Wij doen al jaren geen zaken meer met de telecomaanbieder, omdat wij alle nota’s tijdig betalen komen wij (behoudens bovenstaande) niet voor in de systemen van het incassobureau of andere incassobureaus. Wij zijn verhuist en hebben nooit toestemming gegeven om ons adres aan derden te geven. Volgens mij betekend dit dat het incassobureau ons adres alleen maar op illegale wijze kan hebben verkregen.
Graag een serieus advies over bovenstaande (liefst met verwijzingen naar bijv. het BW). Klopt mij redenering en wat ik het beste doen?
Michiel Lokerse
Mod: Bericht geanonimiseerd |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 12 nov 2007 23:19 Onderwerp: |
|
|
Heb je deze en deze draad al gelezen?
De vordering zal door de telecomaanbieder aan het incassobureau zijn gecedeerd. Dat daarbij je adres wordt doorgegeven is normaal. (Hoe zou een incassobureau anders ooit zijn werk kunnen doen?)
Mod: bericht geanonimiseerd _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lokerse
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 14 nov 2007 21:29 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie. Best interessante materie.
Ik heb ook nog even verder gezocht op internet en ik hoor weinig positiefs over intrum justitia. Ik stuur toch maar even een briefje waarin ik vraag naar bewijzen. Ik verwacht er verder niets meer van te vernemen.
bona fides: De telecomaanbieder weet niet waar wij wonen. We hebben vele jaren geen zaken met ze gedaan en nog niet zo lang geleden verhuist. Ik heb ook nog bij burgerzaken gevraagd of zij adressen verstrekken. Zij doen dat pas op verzoek van een gerechts deurwaarder met een vonnis. Ik vraag me dus nog steeds af hoe ze aan mijn adres komen.
Mod: bericht geanonimiseerd |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 14 nov 2007 23:50 Onderwerp: |
|
|
Lokerse schreef: | bona fides: De telecomaanbieder weet niet waar wij wonen. We hebben vele jaren geen zaken met ze gedaan en nog niet zo lang geleden verhuist. Ik heb ook nog bij burgerzaken gevraagd of zij adressen verstrekken. Zij doen dat pas op verzoek van een gerechts deurwaarder met een vonnis. Ik vraag me dus nog steeds af hoe ze aan mijn adres komen.
Mod: bericht geanonimiseerd |
Als ik voor een zaak een adres nodig heb, krijg ik dat uit de GBA. Zelfde geldt ook voor een gerechtsdeurwaarder. |
|
|
|
 |
|