|
Auteur |
Bericht |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 19:54 Onderwerp: Gereviseerd product bij omruiling bij garantie? |
|
|
Hallo,
Een kennis van mij heeft een tijdje geleden zijn (tft-)monitor gekocht. Na enige tijd was deze (gedeeltelijk) defect, en is het product door de leverancier vervangen. Nu blijkt de 'nieuwe' monitor een gereviseerd (defect bij iemand anders, vervolgens gerepareerd) model te zijn, mag dat? Ikzelf dacht enige tijd geleden te hebben dat dit niet mag, maar kan het niet meer terugvinden.
Ik heb al het Burgerlijk Wetboek Boek 6 doorgelezen/gescrolled (http://www.wetten.nl ), maar zag het daar niet staan.
Bvd,
Freak
p.s. Ik ben geen jurist, mocht ik iets heel doms zeggen, bij voorbaat mijn excuses  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 20:37 Onderwerp: |
|
|
Bij garantie bestaat een recht op reparatie of vervanging. Nergens is bepaald dat die vervanging door een nieuw exemplaar moet geschieden. |
|
|
|
 |
Freak
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 20:43 Onderwerp: |
|
|
Zojuist lees ik dit:
Quote: | Het gerepareerde product blijkt een gebruikt exemplaar van iemand anders te zijn, moet de consument daar genoegen mee nemen of niet?
U heeft recht op uw eigendom. U mag verwachten dat het uw eigen herstelde product is dat na reparatie terugkomt. De ondernemer mag al helemaal niet zonder overleg vooraf u een vervangend product van iemand anders geven, de consument heeft altijd de keus dat wel of niet te accepteren. |
Bron
Enig idee hoe kassa hier aan komt? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 21:13 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: | Enig idee hoe kassa hier aan komt? |
Staat in de wet: de keuze tussen vervanging en reparatie is aan de consument, tenzij de gekozen optie onredelijk is.
Als de winkelier zegt jouw apparaat te repareren, dan moet hij dat ook doen. |
|
|
|
 |
Freak
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 21:30 Onderwerp: |
|
|
Heb je daar toevallig een tekst van, of een plek waar ik deze zou kunnen vinden, of een (aantal) zoekwoord(en) om dit zelf te vinden?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
DannyBoy
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 21:55 Onderwerp: |
|
|
Dat staat in artikel 21 lid 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, oftewel: art. 7:21 lid 1 BW.
Quote: |
Artikel 21
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak,
tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
|
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 21:59 Onderwerp: |
|
|
Zie art. 7:21 BW, in het bijzonder het eerste lid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:12 Onderwerp: |
|
|
Maar nu is even de verwarring of dat ook werkelijk de eerder aan jou afgeleverde zaak moet zijn.
Het lijkt mij van niet. Het gaat er om dat je een goed werkend produkt krijgt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:16 Onderwerp: |
|
|
Als het product eerder is gerepareerd voor een ander, waarom staat het dan niet bij die ander?
Ik zou toch hard gaan twijfelen aan de deugdelijkheid. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:51 Onderwerp: |
|
|
Die ander vroeg kennelijk ook om vervanging!  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:54 Onderwerp: |
|
|
Of reparatie  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 0:04 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Maar nu is even de verwarring of dat ook werkelijk de eerder aan jou afgeleverde zaak moet zijn. |
Dat ligt eraan of je de zaak als soortzaak of als species zaak ziet. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 0:13 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Of reparatie  |
Bij reparatie had hetzelfde exemplaar (maar gerepareerd) moeten worden teruggegeven. Dat is niet gebeurt. Reparatie was echter wel mogelijk (blijkt).
Conclusie moet m.i. zijn dat die andere persoon vervanging gevraagd heeft.
Vervolgens kon het geretourneerde exemplaar worden gerepareerd en ter vervanging aan de kennis van Freak (die dus ook om vervanging vroeg) worden geleverd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 10:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Bij reparatie had hetzelfde exemplaar (maar gerepareerd) moeten worden teruggegeven. |
Waar leid je uit af dat het hetzelfde exemplaat moet zijn? Hele strikte lezing van de wet?
bona fides schreef: | Dat is niet gebeurt. Reparatie was echter wel mogelijk (blijkt). Conclusie moet m.i. zijn dat die andere persoon vervanging gevraagd heeft. |
Conclusie kan toch ook zijn dat beide exemplaren zijn gerepareerd en dat de ander nu het exemplaar van vragensteller heeft?
Als er gerepareerd wordt en je zou een ander exemplaar terugkrijgen, dat moet dat wel in dezelfde staat zijn als wat jij ingebracht hebt. Het kan niet zo zijn dat jij een vrij nieuwe monitor inbracht en je een gerepareerd ding dat 1 jaar oud is met de nodige slijtplekken terugkrijgt. Maar volgens mij is de essentie dat je een goed werkend produkt krijgt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 10:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Bij reparatie had hetzelfde exemplaar (maar gerepareerd) moeten worden teruggegeven. |
Waar leid je uit af dat het hetzelfde exemplaar moet zijn? Hele strikte lezing van de wet?
bona fides schreef: | Dat is niet gebeurt. Reparatie was echter wel mogelijk (blijkt). Conclusie moet m.i. zijn dat die andere persoon vervanging gevraagd heeft. |
Conclusie kan toch ook zijn dat beide exemplaren zijn gerepareerd en dat de ander nu het exemplaar van vragensteller heeft?
Als er gerepareerd wordt en je zou een ander exemplaar terugkrijgen, dat moet dat wel in dezelfde staat zijn als wat jij ingebracht hebt. Het kan niet zo zijn dat jij een vrij nieuwe monitor inbracht en je een gerepareerd ding dat 1 jaar oud is met de nodige slijtplekken terugkrijgt. Maar volgens mij is de essentie dat je (weer) een goed werkend produkt krijgt. En dat is hier toch het geval? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|