Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 15:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hondencontroleur gluurt naar ninnen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Grootlicht

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 21:13    Onderwerp: Hondencontroleur gluurt naar ninnen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn huis stonden twee controleurs van de hondenbelasting op de galerij van mijn flat door de vitrage heen naar binnen te gluren.
Die lui stonden met de handpalmen tegen de ramen gedrukt naar binnen te kijken. Is dit toegestaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mag toch ook door ramen naar binnen kijken, waarom dan een controleur van de hondenbelasting niet?

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik mag toch ook door ramen naar binnen kijken, waarom dan een controleur van de hondenbelasting niet?

De redenering dat wat iedere burger mag, de overheid dus ook mag, gaat in zijn algemeenheid niet op. Burgers hoeven zich in hun handelen niet te houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en worden ook niet gehinderd door verticale werking van grondrechten.

Daarmee wil ik voor dit concrete geval nog niet beweren dat de controleur steeksproefgewijs dergelijke controles niet mag uitvoeren. Als hij elke dag door het raam komt loeren is daar in ieder geval toch een wettelijke basis voor vereist.

Ook voor eenmalig loeren lijkt mij een wettelijke basis vereist. Het gaat immers toch om een inbreuk op de persoonlijke levensfeer van een burger door de overheid. Maar een vrij algemeen geformuleerde wettelijke basis lijkt mij volstaan.

Het zoeken is dus nu naar de wet waarin de bevoegdheden van hondenbelastingtoezichthouders wordt geregeld.

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 7:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie bona fides,

Ik zou het niet zo'n probleem vinden als die controleurs in het voorbijlopen een blik naar binnen werpen, maar echt met met de handen op het raam mijn slaapkamer ingluren lijkt me idd een inbreuk op mijn privacy.
Zou het mogelijk zijn op grond hiervan een PV aan te vechten?
Bij voorbaat dank.

Jan
bona fides

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat een rechter wel voldoende basis in de wet zal vinden voor het eenmalig door de ramen loeren door een hondenbelastinginspecteur, al kan ik zelf niet direct een erg bevredigende bepaling vinden. Ik denk dat je het desnoods in de algemene taakstelling van de inspecteur kunt zoeken.

Maar ook als de bewijsgaring onrechtmatig blijkt is daarmee nog niet gezegd dat dit noodzakelijk moet leiden tot intrekking van de aanslag. Mijn verder nergens op gebaseerde inschatting is dat intrekking van een eventuele boete wel een kans maakt, maar intrekking van de eigenlijke aanslag niet.

Je kunt in ieder geval (kosteloos) bezwaar aantekenen. Daarbij kun je aanvoeren dat het door de ramen loeren door de controleur een inbreuk is op je door artikel 8 EVRM en artikel 10 Grondwet beschermde recht op privéleven. Een inbreuk op dit recht is slechts toegestaan voor zover bij de wet voorzien. Nu er bij jouw weten geen wettelijke basis is voor het door de ramen loeren door de controleur, is er sprake van onrechtmatig verkregen bewijs. Aangezien bewijsuitsluiting hierop de enige juiste reactie is, dienen de navorderingsaanslag en de (eventuele) verzuimboete te worden vernietigd.

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je kunt in ieder geval (kosteloos) bezwaar aantekenen. Daarbij kun je aanvoeren dat het door de ramen loeren door de controleur een inbreuk is op je door artikel 8 EVRM en artikel 10 Grondwet beschermde recht op privéleven. Een inbreuk op dit recht is slechts toegestaan voor zover bij de wet voorzien. Nu er bij jouw weten geen wettelijke basis is voor het door de ramen loeren door de controleur, is er sprake van onrechtmatig verkregen bewijs. Aangezien bewijsuitsluiting hierop de enige juiste reactie is, dienen de navorderingsaanslag en de (eventuele) verzuimboete te worden vernietigd.

Ik moet zeggen dat ik hier toch wel grote moeite mee heb. Welke inbreuk op de privacy wordt hier gemaakt? Het is overdag, de gordijnen staan open, je woont in een flat waar dagelijks mensen over de galerij lopen. Wat voor inbreuk wordt er dan gepleegd wanneer iemand naar binnen kijkt?

Ik neem aan dat zo'n controleur als deel van zijn taak heeft het controleren of mensen over huisdieren beschikken. Dan heb je wettelijke basis en legitiem doel. Voorzover er dan al sprake is van een inbreuk, lijkt me die volstrekt proportioneel.

Laat ik het eens omdraaien: als hij niet naar binnen mag kijken, hoe moet hij dan überhaupt zijn taak uitoefenen?

Arnoud
Verstuur e-mail
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ik het eens omdraaien: als hij niet naar binnen mag kijken, hoe moet hij dan überhaupt zijn taak uitoefenen?

Aanbellen en luisteren.

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik merkte al op (1e alinea) dat bij gebrek aan beter de rechter vermoedelijk in de taakstelling van de controleur al een wettelijke basis zal weten te vinden.

Het stuk dat je quote is een opzet voor een bezwaarschrift waarin ik uiteraard probeer de positie van Grootlicht te verdedigen. Uit mijn hele bericht volgt m.i. dat ik het niet bijzonder veel kans geef, maar schieten kost slechts een postzegel.

In ieder geval zie ik niet hoe het met je neus tegen het raam gedrukt staan geen inbreuk op de privacy is. Als de ene burger dat eenmalig bij de andere doet is misschien nog niet onrechtmatig, maar een inbreuk vind ik het wel. De overheid heeft daarvoor een wettelijke basis nodig.

Verder heeft ergo sum een goed punt.

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In ieder geval zie ik niet hoe het met je neus tegen het raam gedrukt staan geen inbreuk op de privacy is. Als de ene burger dat eenmalig bij de andere doet is misschien nog niet onrechtmatig, maar een inbreuk vind ik het wel. De overheid heeft daarvoor een wettelijke basis nodig.

Ik zie werkelijk niet hoe naar binnen kijken door een open raam vanaf de openbare weg een inbreuk op de privacy is. Als je dat niet wilt, dan hebben we al honderd jaar gordijnen en vitrage.

En niet alle honden blaffen.

Arnoud
Verstuur e-mail
Grootlicht

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank bona fides, arnoud en ergo sum voor het advies, ik zal zeker bezwaar indienen.

Jan
bona fides

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je dat niet wilt, dan hebben we al honderd jaar gordijnen en vitrage.

Zie het eerste bericht wat betreft de vitrage.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie werkelijk niet hoe naar binnen kijken door een open raam vanaf de openbare weg een inbreuk op de privacy is.

Arnoud

Ik wilde opschrijven dat het nogal verschil maakt of dat iemand gewoon naar binnen kijkt of met zijn gezicht, omlijst door handen, tegen het raam gedrukt staat.
Maar waarom eigenlijk? Fatsoenlijk is het misschien niet, maar kijken is kijken.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik wilde opschrijven dat het nogal verschil maakt of dat iemand gewoon naar binnen kijkt of met zijn gezicht, omlijst door handen, tegen het raam gedrukt staat.
Maar waarom eigenlijk? Fatsoenlijk is het misschien niet, maar kijken is kijken.

In het laatste geval worden de ramen smerig, en dat is onrechtmatig.

Leeftijd: 47

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik zie werkelijk niet hoe naar binnen kijken door een open raam vanaf de openbare weg een inbreuk op de privacy is. Als je dat niet wilt, dan hebben we al honderd jaar gordijnen en vitrage.

Het gaat hier niet over de openbare weg.

Laatst aangepast door PcDealer op wo 14 nov 2007 19:34, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PcDealer schreef:

Het gaat hier niet over de openbare weg.

De galerij van een flat lijkt me anders openbaar genoeg. Maar ok: openbare ruimte dan.

Arnoud
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds