|
Auteur |
Bericht |
eelcow
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 18:00 Onderwerp: Terugbetalen studiekosten |
|
|
Hoi allemaal,
Ik heb een aantal draadjes kunnen vinden over studiekosten maar ik vond even niks wat aansluit op mijn verhaal (denk ik).
Ik heb na 2 jaar mijn contract beeïndigd bij mijn huidige werkgever. Nu wil mijn werkgever dat ik de studiekosten ga terugbetalen van een training die ik heb gevolgd.
Deze training is mij "opgedragen" en dit is niet in overleg gebeurd. Het was een nice-to-have training en zeker niet noodzakelijk voor mijn werk of mijn verdere carrière.
Behalve mijn arbeidsovereenkomst van 2 jaar geleden heb ik niks van een studieovereenkomst gezien of laat staan getekend.
Ben ik verplicht tot terugbetaling?
Dit staat oa. in mijn contract:
Artikel 15: Studiekosten vergoedingen
Quote: | 1. Tegen overlegging van het betalingsbewijs c.q. het bewijs van verschuldigdheid, zal werkgeefster aan werknemer de kosten vergoeden c.q. een tegemoetkoming verstrekken inzake studie, voortkomend uit het gezamenlijk besluit uit het persoonlijk opleidingsplan. Dit voor zover de vergoeding bestaat uit inschrijfgelden, lesgelden, examengelden en noodzakelijke boeken en tijdschriften die niet in de (kantoor)bibliotheek voorkomen.. Niet onder de regeling vallen in beginsel bijkomende kosten, zoals kosten van overig studie- en lesmateriaal, reis- en verblijfkosten, kosten van extra verlofdagen voor studie anders dan de officieel geplande dagen door de organisator. |
Geen van bovengenoemde punten is nu van toepassing, volgens mij.
Alvast bedankt voor een antwoord.
Eelco[/i] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 18:23 Onderwerp: Re: Terugbetalen studiekosten |
|
|
eelcow schreef: | Ben ik verplicht tot terugbetaling? |
Alle informatie in je bericht in aanmerking nemend lijkt mij het antwoord hierop: nee.
Je hebt de training gevolgd in het kader van je werk, waarbij verder geen afspraken zijn gemaakt over terugbetaling. Het is heel normaal dat een werkgever een training van een werknemer betaalt. Ik zie geen grond voor jouw werkgever om nu terugbetaling te vorderen.
edit: typo _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op di 20 nov 2007 19:55, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 19:49 Onderwerp: |
|
|
Ik ook niet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 20:50 Onderwerp: |
|
|
Ik ook niet. Vindt je werkgeven dat de studie niet is opgedragen? |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 21:04 Onderwerp: |
|
|
Je hebt ook nergens in een contract of cao of personeelshandboek staan dat bij uit dienst treden je eventueel een deel van de training terug moet betalen?
Vaak hanteert men dan een periode van 3 jaar waarover men bepaalde trainingen afschrijft. Maar als daarvan niets terug te vinden is binnen jullie regels, dan geldt dat niet voor jou.
Als het is zoals jij schetst dan heeft de werkgever niet echt een poot om op te staan denk ik. |
|
|
|
 |
eelcow
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 22:49 Onderwerp: |
|
|
Om te beginnen alvast bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik deze info uit mijn contract ook had moeten quoten:
Quote: | 2. Werknemer is verplicht tot terugbetaling van de aan hem verstrekte vergoedingen c.q. tegemoetkomingen ingeval :
- de studie wordt afgebroken;
- de voortgang van de studie stagneert of de studie niet met goed gevolg is afgesloten op grond van omstandigheden die naar het oordeel van werkgeefster aan werknemer zijn te wijten;
- werknemer de dienst verlaat.
3. De onder punt 2 genoemde terugbetalingsverplichting is beperkt tot het totaal van de bedragen, die aan werknemer zijn betaald in het jaar en de vijf daaraan voorafgaande kalenderjaren, waarin een van de onder punt 2 genoemde omstandigheden zich voordoet.
4. De onder punt 2 en 3 benoemde voorwaarden en de daaruit voortvloeiende rechten op terugvordering door werkgever vertonen degressief gedrag. 1 jaar na datum aanvang studie is nog slechts 80 % opvorderbaar, na 2 jaar 60 %, na 3 jaar 40%, na 4 jaar 20%, na 5 jaar 0%
|
Nog steeds blijft de situatie dat ik vooraf niet wist wat deze training moest gaan kosten en was ik ook niet in de veronderstelling dat deze training onder de 'studiekosten' zou horen.
Eén detail: ik heb 2 jaar geleden het contract getekend. Afgelopen jaar is het bedrijf overgegaan in een BV en volgens mijn loonstrook ben ik op die datum opnieuw in dienst getreden. Ik heb geen nieuw contract gezien, laat staan getekend. Is er dan uberhaupt een rechtsgeldige overeenkomst?
Groetjes,
Eelco |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 20 nov 2007 22:59 Onderwerp: |
|
|
eelcow schreef: | Ik denk dat ik deze info uit mijn contract ook had moeten quoten: |
Tja, kom je nu mee.  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 21 nov 2007 4:14 Onderwerp: |
|
|
Op grond van het in artikel 1 vermelde (deel door mij vetgemaakt)
Quote: | voortkomend uit het gezamenlijk besluit uit het persoonlijk opleidingsplan. |
lijkt artikel 2 mij niet van toepassing op jouw situatie, nu jij schrijft:
Quote: | Deze training is mij "opgedragen" en dit is niet in overleg gebeurd. |
_________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 21 nov 2007 7:57 Onderwerp: |
|
|
Dan is voor mij de vraag wat "opgedragen" in dit geval inhield. Zei de werkgever: "Hier heb ik een cursus voor je en maandag begint het" en heb je dat vervolgens stilzwijgend geaccepteerd? Of ben je er tegenin gegaan en heb je aangegeven dat het geen nuttige cursus zou zijn en dat het beter was dat je niet ging (maar heeft de werkgever toen gezegd dat je toch moest gaan)? Of nog anders?
Het feit is wel dat je die cursus gevolgd hebt en ik denk dat opgedragen pas echt opgedragen is als de werkgever je ondanks duidelijke protesten van jouw kant waarin je aangeeft dat niet te willen doen, je dwingt. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 21 nov 2007 8:37 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt, maar het contract heeft het over terugbetaling van aan de werknemer verstrekte vergoedingen c.q. tegemoetkomingen. Is daar hiervan sprake? Heb je die cursus zelf 'voorgeschoten' en de kosten bij de werkgever gedeclareerd? Zo nee, vallen de kosten van die cursussen dan onder deze contractsbepaling? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 21 nov 2007 12:05 Onderwerp: |
|
|
M schreef: | Het feit is wel dat je die cursus gevolgd hebt en ik denk dat opgedragen pas echt opgedragen is als de werkgever je ondanks duidelijke protesten van jouw kant waarin je aangeeft dat niet te willen doen, je dwingt. |
Mee eens.
arizona schreef: | Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt, maar het contract heeft het over terugbetaling van aan de werknemer verstrekte vergoedingen c.q. tegemoetkomingen. |
Dat lijkt me inderdaad van belang. Als de training rechtstreeks door de werkgever is betaald, lijkt het artikel mij niet van toepassing te zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eelcow
|
Geplaatst: wo 21 nov 2007 18:47 Onderwerp: |
|
|
M schreef: | Dan is voor mij de vraag wat "opgedragen" in dit geval inhield. Zei de werkgever: "Hier heb ik een cursus voor je en maandag begint het" en heb je dat vervolgens stilzwijgend geaccepteerd? Of ben je er tegenin gegaan en heb je aangegeven dat het geen nuttige cursus zou zijn en dat het beter was dat je niet ging (maar heeft de werkgever toen gezegd dat je toch moest gaan)? Of nog anders?
Het feit is wel dat je die cursus gevolgd hebt en ik denk dat opgedragen pas echt opgedragen is als de werkgever je ondanks duidelijke protesten van jouw kant waarin je aangeeft dat niet te willen doen, je dwingt. |
Akkoord, formeel gezien komt het daar op neer. De training stond ineens in mijn planning en pas bij navraag begreep ik dat ik zelf de training moest volgen. Ik ben zelf trainer dus vandaar dat dat me dat niet direct duidelijk werd. Vandaar dat ik mee een beetje in de aap gelogeerd voel. |
|
|
|
 |
eelcow
|
Geplaatst: wo 21 nov 2007 18:51 Onderwerp: |
|
|
arizona schreef: | Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt, maar het contract heeft het over terugbetaling van aan de werknemer verstrekte vergoedingen c.q. tegemoetkomingen. Is daar hiervan sprake? Heb je die cursus zelf 'voorgeschoten' en de kosten bij de werkgever gedeclareerd? Zo nee, vallen de kosten van die cursussen dan onder deze contractsbepaling? |
Nee, ik heb niks betaald, geen rekening gezien of wat. Dus van terugbetaling is geen sprake.
Thanks in ieder geval. Ik heb dit nog eens teruggelegd bij mijn manager, kon zich daar wel in vinden en gaat nu ruggespraak houden met de directeur. Hopelijk loopt het met een sisser af.
Eelco |
|
|
|
 |
|